Inlägg från: Mandel |Visa alla inlägg
  • Mandel

Vad fan är det för fel på svenska folket??

Självklart är inte alla så, men det kan ta många år innan man hittar rätt. Både när det gäller det privata umgänget och en arbetsplats med vettiga kollegor.
    Personligen anser jag att det är socialdemokratins fel att det har blivit så här. Det är deras eviga tjat om klyftor och orättvisor som lärt folk att hela tiden gnälla och beklaga sig och vara avundsjuka. De har uppfostrat flera generationer med grå offerkoftor.
    Allt är alltid de rikas fel och alla ska ha det lika oavsett vad man själv bidrar med - den egna arbetsinsatsen. Allt är alltid någon annans fel. Det är synd om mig.

Jag är 40+ och tycker nog att det är först på senare år som jag har folk runt omkring mig som är som jag är. 
    Generösa, omtänksamma, samma intressen, samma mål i livet osv. Vi har alltså gjort oss av med både makens och mina ursprungliga vänner då vi vuxit ifrån varandra. Om vi ens någonsin passat ihop...
    Vi har gjort oss av med snåla, gnälliga latmaskar med stora offerkoftor och omger oss nu med driftiga positiva människor. 

Vare sig jag eller maken är födda med silversked i munnen utan har jobbat oss till där vi är och vi skulle kunna föda våra barn med silversked, men det gör vi inte!
    De är inpräntade ifrån början med att man ska arbeta och göra rätt för sig och nämner man ens ordet lån/avbetalning i deras närvaro skriker de i högan sky att lyxfällan kommer och "tar" oss.
    Kanske bäst att tillägga att diskussionen kring lån är i samband med fastighetsaffärer och inte privat konsumtion.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Mandel
    Anonym (håller dels med) skrev 2017-02-23 09:12:24 följande:

Jag håller med TS men inte på alla punkter. Det där med stelhet och snålhet ja.

Jag har haft många fina svenska vänner och kollegor. Det där att många svenskar är snåla har jag upplevt från barnsben. Scenariot när man var hemma hos dem på besök och så skulle de äta middag, inte blev man bjuden på mat. Hos oss blev de alltid bjudna på mat och de åt gladeligen.

Nu med swish så har saker spårat ut helt! Hålla på swisha 10 kr hit och dit. Jag har en vän som är så snål! Allt ska delas exakt 50/50. Men hon är ofta hemma hos mig på middag och vin. Vi är dock aldrig hemma hos henne. Hon och hennes pojkvän bråkar alltid om pengar, då den ena inte har swishat dem extra 50 kr som den ena la mer på maten när de har handlat.

Sen har hon även jättefina sidor! Hon är lyhörd, varm och har humor.

Det där med 50/50 kräks jag på!
    Jag dricker inte alkohol och så ska jag vara med och betala andras öl och vinflaskor? Även om jag har råd så anser jag att det är fel. Om jag har ätit för 400kr ska jag väl inte behöva betala 700kr bara för att det blir summan om man delar?
    Har hänt när man är ute och äter tillsammans med fel människor.
    Och det roliga är då att det oftast varit jag som kört. Jag ska alltså även hålla med gratis taxi.
    Konstigt att man slutar umgås med en del människor?

Frågan är då om jag kan börja ta betalt för alkoholen folk dricker hemma hos oss eftersom jag aldrig dricker alkohol hos dem? Eller kan jag då kräva pengar när jag är borta och tackar nej till alkoholen. 
    Ett glas vin? Nej tack, men gärna en tjuga som tack för att jag avstod? 
  • Mandel
    sextiotalist skrev 2017-02-23 10:44:46 följande:
    Exakt, alla pallrade sig hem fram mot 18 (då de flesta åt middag när jag växte upp) och som du skriver, det har inget med snålhet att göra, utan att middagen var en familjestund.
    Beror nog på var man bor.
    Jag är uppvuxen på landet där det var flera kilometer hem. Blev otroligt snopen när jag fick sitta utanför och vänta på en kompis som var inne och åt fast vi bestämt innan att vi skulle leka den eftermiddagen. Jag hade följt med skolbussen dit...
    Hon fick ju självklart mat om vi var hemma hos mig!
  • Mandel
    Anonym (tant agda) skrev 2017-02-24 12:52:13 följande:
    Svensken kan inte utsättas för rasism då vi inte är en minoritet så det är fritt fram att kalla oss what the fuck! Meningslöst att dra upp i näsan det TS skriver för hon vill ju bara provocera.
    Svenskarna är snart 10 miljoner och Muslimerna är 1,6 miljarder. Med ditt resonemang så är man alltså inte rasist om man hatar muslimer just för att de är muslimer?
    Svenskarna är en minoritet i världen i förhållande till muslimerna.

Svensk är något som man föds till och muslim är något man väljer att vara. Torde vara mer rasism att tala nedsättande om svenskar än muslimer då det ena är en "ras/grupp" och det andra faktiskt är självvalt.
  • Mandel
    Anonym (förlåt mig för fan!) skrev 2017-02-26 15:21:40 följande:

Någon nämnde religion?

Kan det vara frånvaron av religionen i Sverige som gör att människor inte har något att "tro" på. Något att se tröst i.. det blir ensamt, gnälligt..

Jag hör ofta utländska människor säga "om Gud vill", eller "det var så Gud hade planerar för mig". De är nöjds med det. De hittar ro.

Är det därför det blir kallt och ett allmänt missnöjt klimat här?

Inte avsaknaden av religion. Det är socialdemokratins fel!
    Det är alltid någon annans fel och alla ska ha det lika. Det är därför Jantelagen har kommit till.
    Ingen ska tro att den är bättre än någon annan. Gnäll och avundsjuka. De rika är elaka och det är synd om mig som valde att hoppa av skolan och skaffa barn med första bästa kille som sedan stack innan barnet var fött. De rika måste ge mig pengar så jag också kan flyga till Thailand varje år för det är en mänsklig rättighet att flyga dit varje år!
    Man ska minsann få ha det lika bra på socialbidrag som den som pluggat i 5 år på universitetet. Så det så!
Svar på tråden Vad fan är det för fel på svenska folket??