Inlägg från: Anonym (Vem vet?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Vem vet?)

Vad fan är det för fel på svenska folket??

Jag är 100% svensk och håller med om att en stor del av befolkningen, har de tendenser som TS beskriver. 

Tror att du var inne på något där TS om vädret. För om du träffar svenskar som är utomlands så är de inte alls stela och svåra att ta kontakt med. Då börjar helt plötsligt okända människor att prata och umgås med en.

Jag påstår inte att jag är annorlunda än TS beskrivning, är ju som sagt själv svensk. Kanske jag inte har alla de negativa saker som TS beskrev, och hen är nog medveten om att det är generaliseringar. Men jag tror att alla människor har vissa förutfattade meningar om andra etniciteter. Det innebär inte att man tror att exakt alla är så, utan att vissa grundläggande faktorer ofta finns gemensamt. Kanske är det kulturen eller vädret. Tycker att det är rätt intressant diskussion och tar inte alls illa upp trots att jag själv är rätt osocial och introvert, och borde känna mig träffad.

Men det måste vara svårt att generalisera om just den svenska etniciteten då det finns så många människor som har olika bakgrunder. Kanske är det kulturen och vädret som påverkar en stor del av befolkningen. Jag har faktiskt ingen aning om ifall det är någon större skillnad mellan de nordiska länderna, eller om de har liknande mentalitet som oss.

• Anonym (Vem vet?)
    Anonym (tant agda) skrev 2017-02-24 13:33:24 följande:
    Så du känner "en stor del av befolkningen"? Jag är 60+ och har haft många olika jobb och bott på flera olika platser men de människor jag mött i mitt liv är ju trots allt endast en ytterst liten del av vår befolkning. Jag skulle inte kunna uttala mig tvärsäkert om hur "svensken" är utifrån mitt liv. Ett vet jag i alla fall och det är att jag vill inte bo någon annanstans i världen utan HÄR där jag bor i vårt vackra land med den underbara naturen. Jag bor i Mellansverige och är har vi fyra TYDLIGA årstider att njuta av.

Det finns såklart skillnader på vart man bor i Sverige. Om man bor i Stockholm så kanske det inte är så många som hälsar på okända människor. Däremot brukar det vara annorlunda om man bor ute på landet där det är betydligt vanligare att man hälsar på de flesta som går förbi.

Om man däremot skulle börja heja på okända på bussen eller i affären, skulle man säkerligen bli betraktad som knepig. 

Nej, jag känner inte en stor del av befolkningen men jag är 45 år och har både arbetat, studerat och bott på många olika ställen i Sverige. Jag håller inte med Ts om att vi skulle vara sämre i relationer för det vet jag inget om. Däremot är det stor igenkänning i att det är svårt att komma nära svenskar i jämförelse med folk från utlandet. Har även hört många andra nämna att det är otroligt svårt att få nya vänner, särskilt efter man förlorat en del efter småbarnstiden, eller om man bara vuxit ifrån varandra.

Men har vi inte alla en syn på hur vissa är? Om man nämner t.ex. Fransk så tänker säkert många lite stroppiga. Det är väl det som kallas fördomar? Jag har hört många utländska nämna det som TS skriver om svenskar. Det betyder inte att alla är så , men kanske tillräckligt många för att skapa en fördom?

Svar på tråden Vad fan är det för fel på svenska folket??