Inlägg från: Anonym (håller dels med) |Visa alla inlägg
  • Anonym (håller dels med)

Vad fan är det för fel på svenska folket??

Jag håller med TS men inte på alla punkter. Det där med stelhet och snålhet ja.

Jag har haft många fina svenska vänner och kollegor. Det där att många svenskar är snåla har jag upplevt från barnsben. Scenariot när man var hemma hos dem på besök och så skulle de äta middag, inte blev man bjuden på mat. Hos oss blev de alltid bjudna på mat och de åt gladeligen.

Nu med swish så har saker spårat ut helt! Hålla på swisha 10 kr hit och dit. Jag har en vän som är så snål! Allt ska delas exakt 50/50. Men hon är ofta hemma hos mig på middag och vin. Vi är dock aldrig hemma hos henne. Hon och hennes pojkvän bråkar alltid om pengar, då den ena inte har swishat dem extra 50 kr som den ena la mer på maten när de har handlat.

Sen har hon även jättefina sidor! Hon är lyhörd, varm och har humor.

Duckan skrev 2017-02-23 09:27:14 följande:

Nu med swish så har saker spårat ut helt! Hålla på swisha 10 kr hit och dit. Jag har en vän som är så snål! Allt ska delas exakt 50/50. Men hon är ofta hemma hos mig på middag och vin. Vi är dock aldrig hemma hos henne. Hon och hennes pojkvän bråkar alltid om pengar, då den ena inte har swishat dem extra 50 kr som den ena la mer på maten när de har handlat.

Fy fasen vad jobbigt att leva så!

Ja verkligen! Jag brukar skratta för mig själv när HON kallar honom för snål.
    sextiotalist skrev 2017-02-23 09:29:03 följande:

Det där med att äta hos andra har inte med snålhet att göra, utan att man har, bland många, en kultur som säger att man äter hemma i vardagen.

Så när jag växte upp, och även hur det varit när min son vuxit upp, man går hem när det är dags för att äta, om inget annat sagts. Det var ofta då den självklara tiden man avslutade leken och hemmatid började.

Det jag däremot är förvånad, att det finns så många som förväntar sig att äta hos andra och när deras förväntan inte slås in, då är det snålhet.

Jo absolut är det vissa som har den kulturen, men då förväntar man sig att dessa föräldrar ringde hem sina barn vid middagstid.
    Mandel skrev 2017-02-23 10:03:23 följande:

Det där med 50/50 kräks jag på!

Jag dricker inte alkohol och så ska jag vara med och betala andras öl och vinflaskor? Även om jag har råd så anser jag att det är fel. Om jag har ätit för 400kr ska jag väl inte behöva betala 700kr bara för att det blir summan om man delar?

Har hänt när man är ute och äter tillsammans med fel människor.

Och det roliga är då att det oftast varit jag som kört. Jag ska alltså även hålla med gratis taxi.

Konstigt att man slutar umgås med en del människor?

Frågan är då om jag kan börja ta betalt för alkoholen folk dricker hemma hos oss eftersom jag aldrig dricker alkohol hos dem? Eller kan jag då kräva pengar när jag är borta och tackar nej till alkoholen. 

Ett glas vin? Nej tack, men gärna en tjuga som tack för att jag avstod? 

Nä då ska man verkligen inte köra 50/50! Ingen taxi ska du inte heller vara. Jag är likadan med att skjussa hem vänner, jag gör det för att vara snäll. Men om det skiljer sig ca 60 kr tycker jag inte att det gör så mycket att dela 50/50.

Det jag stör mig på är att många snåla följer inte samma regler. Om du aldrig bjuder på något själv tycker jag inte att du ska ta emot något utan att att erbjuda dig att betala eller att ta med något på middag.
Svar på tråden Vad fan är det för fel på svenska folket??