• Mjölk

Väntar barn i Uppsala

Hej på er!

Jag väntar barn i september och vill gärna få kontakt med andra väntande föräldrar i Uppsala.

• Svar på tråden Väntar barn i Uppsala
  • Mjölk
    MeJustMe skrev 2017-02-27 06:00:57 följande:

Hej

Jag har precis plussat och har beräknat 20/10.

Spännande ????????

Välkommen! :) :) :) :)
  • Maniole
    Mjölk skrev 2017-02-27 19:21:44 följande:
    Vad skönt att du har så förstående arbetskamrater! Det hjälper ju mycket! Jag har också fina arbetskamrater.

Låter lite som jag haft det förutom värk i underlivet, låter skitjobbigt. Så det är "bara" illamående du har nu?

Min förra graviditet var en dröm, nästan helt symptomfri. Min son kom ut tre veckor tidigare än beräknat men det gick bra.

Denna gång har jag känt av en massa saker. Men känns ändå ok nu.
    Lite trötthet mitt på dagen, men inte så jag behöver sova. Illamåendet kommer o går. Har ont i äggstockarna, de är förstorade.
    Min dotter är född 8 veckor förtidigt så jag ska gå på spec. mödravården på akademiska. Men inskriven på Hjärtat också. Var går du på mödravård?
    Ska på ultraljud o träffa läkare på måndag. Men med henne hade jag inga symptomer.
    Brukar skämta med min man om att jag vet att jag är gravid för jag måste kissa hela tiden. Uppe 2-3ggr per natt också.
    Arbetskamraterna är viktiga i såna här tillfällen.
    Var i Uppsala bor du? Jag bor i industristaden.
  • Lany

Hej!

Är gravid med mitt första med BF 7/10 så jag är i vecka 13 nu.

Jag känner ingen som har små barn eller väntar här i krokarna utan mina kompisar har redan stora barn så jag blev så glad när jag hittade den här tråden!

Såg att du Mjölk är min min ålder (är snart 40) och lustigt nog är sång och musik min stora passion här i livet så vi verkar ha lite gemensamt.

Läser till undersköterska just nu och jobbar deltid som musiklärare till unga vuxna med psykiska funktionshinder. 

Hitintills har graviditeten varit ganska jobbig. Har mått extremt illa 24h/dygnet och kräkts en del men jag tror att det börjat blivit lite,lite bättre. Har också en konstant äcklig smak i munnen som nog gör att jag mår extra illa. Är väldigt doftkänslig och röklukt gör att det vänder sig i magen direkt. Är fd rökare själv så det känns lite lustigt att nu hata den lukten så mycket som jag gör men det är ju bra. Det är ju ett gift.

Ska bli kul att följas åt i resan med er :)

• Maniole
    Lany skrev 2017-03-31 15:10:19 följande:

Hej!

Jag känner ingen som har små barn eller väntar här i krokarna utan mina kompisar har redan stora barn så jag blev så glad när jag hittade den här tråden!

Såg att du Mjölk är min min ålder (är snart 40) och lustigt nog är sång och musik min stora passion här i livet så vi verkar ha lite gemensamt.

Läser till undersköterska just nu och jobbar deltid som musiklärare till unga vuxna med psykiska funktionshinder. 

Hitintills har graviditeten varit ganska jobbig. Har mått extremt illa 24h/dygnet och kräkts en del men jag tror att det börjat blivit lite,lite bättre. Har också en konstant äcklig smak i munnen som nog gör att jag mår extra illa. Är väldigt doftkänslig och röklukt gör att det vänder sig i magen direkt. Är fd rökare själv så det känns lite lustigt att nu hata den lukten så mycket som jag gör men det är ju bra. Det är ju ett gift.

Grattis!
    Just illamåendet är nog bland den sämsta gravkänningen man kan ha. Vid min första graviditet hade jag inga symptomer men denna gång mår jag allmänt dåligt, orkeslös och illamåendet(dock mild) är kvar i vecka 19.

Har du gjort något ultraljud där du fått sett den lilla redan? Kubtest är det något ni gör?
  • Lany
    Maniole skrev 2017-03-31 19:15:35 följande:
    Grattis!
    Just illamåendet är nog bland den sämsta gravkänningen man kan ha. Vid min första graviditet hade jag inga symptomer men denna gång mår jag allmänt dåligt, orkeslös och illamåendet(dock mild) är kvar i vecka 19.

Har du gjort något ultraljud där du fått sett den lilla redan? Kubtest är det något ni gör?

Tack! Grattis till dig med!

Åh, hoppas att jag inte behöver må illa lika länge. Det börjar tära lite på humör och psyke redan nu känner jag. Vill bara vara glad över graviditeten (vilket jag ju är!) men illamåendet lägger lite svarta moln över det hela.

Fick göra ett ultraljud i vecka 8 då jag blev gravid via IVF och så gjorde vi KUB-test igår vilket var roligare än det första då man nu kunde se att det faktiskt var en liten människa och inte bara en liten klump som det var på första UL. Känslan av att få se den lilla var obeskrivlig! Kan knappt föreställa mig hur det kommer kännas när den kommer ut och man får se den "på riktigt". Skrattande
    Jag var jättenervös innan KUB-testet men fick bra resultat med väldigt låg chans för kromosomfel och bra värden på blodprovet.

Har du gjort KUB-test?

Är förresten precis som du uppe och kissar flera gånger varje natt. Brukar annars sova som en stock hela nätterna så det märks på så många sätt att det är saker som händer i kroppen Glad

• Maniole
    Lany skrev 2017-03-31 20:47:09 följande:

Tack! Grattis till dig med!

Åh, hoppas att jag inte behöver må illa lika länge. Det börjar tära lite på humör och psyke redan nu känner jag. Vill bara vara glad över graviditeten (vilket jag ju är!) men illamåendet lägger lite svarta moln över det hela.

Fick göra ett ultraljud i vecka 8 då jag blev gravid via IVF och så gjorde vi KUB-test igår vilket var roligare än det första då man nu kunde se att det faktiskt var en liten människa och inte bara en liten klump som det var på första UL. Känslan av att få se den lilla var obeskrivlig! Kan knappt föreställa mig hur det kommer kännas när den kommer ut och man får se den "på riktigt". Skrattande
    Jag var jättenervös innan KUB-testet men fick bra resultat med väldigt låg chans för kromosomfel och bra värden på blodprovet.

Har du gjort KUB-test?

Är förresten precis som du uppe och kissar flera gånger varje natt. Brukar annars sova som en stock hela nätterna så det märks på så många sätt att det är saker som händer i kroppen Glad

Vi var på läkarbesök för 3 veckor sen och läkaren pratade mycket om just illamående att i de flesta fallen så går illamåendet över men att det finns en liten grupp som får ha sitt kvar. Men det ska väl vi hoppas på att du slipper.

Gjorde ni ivf på akademiska eller privat?

Vi hoppade över kubtestet, kände att det finns så mycket mer som kan hända än kromosomfel. Men på läkarbesöket vi var på nu för 3 veckor sen gjorde läkaren en snabb bedömning om att bebisen inte hade ledfel eller kromosomfel. Så det kändes ju ändå skönt att få höra.

Vi har rutinultraljudet nu på torsdag nästa vecka så då hoppas vi på få veta vilket kön som boar i min mage.
  • Mjölk
    Maniole skrev 2017-02-27 22:32:16 följande:

Lite trötthet mitt på dagen, men inte så jag behöver sova. Illamåendet kommer o går. Har ont i äggstockarna, de är förstorade.

Min dotter är född 8 veckor förtidigt så jag ska gå på spec. mödravården på akademiska. Men inskriven på Hjärtat också. Var går du på mödravård?

Ska på ultraljud o träffa läkare på måndag. Men med henne hade jag inga symptomer.

Brukar skämta med min man om att jag vet att jag är gravid för jag måste kissa hela tiden. Uppe 2-3ggr per natt också.

Arbetskamraterna är viktiga i såna här tillfällen.

Var i Uppsala bor du? Jag bor i industristaden.

Hej! Ledsen för sent svar.

Jag är inskriven på Hjärtat! :)

Jag bor i Eriksberg.

Jag måste kissa ofta! Är i v 15+1 idag. Det börjar äntligen synas på magen nu, fint. :)
  • Mjölk
    MeJustMe skrev 2017-03-15 12:39:56 följande:

Tack!

V8+4 idag och nästa vecka ett tidigt ul.

Hur går det för er?

Här går det bra! Bebis växer o har det fint. Är i v 15+1 idag och jag kan känna lilla snutt böka runt, så mysigt. Jag har varit på ett kub-ul och ska på ul igen 11/4. Jag är med i en studie om fostertillväxt så kommer att få fem ul.

Hur var det på ert tidiga ul?
  • Mjölk
    Lany skrev 2017-03-31 15:10:19 följande:

Hej!

Hej o välkommen hit!

Kul att vi har lite gemensamt. :)

Låter trist med illamåendet såklart men skönt att det har börjat lätta lite. Jag har alltid varit extra känslig i alla mina sinnen så jsg förstår. Nu är det ännu "värre" då...
  • Lany
    Maniole skrev 2017-03-31 20:58:33 följande:
    Vi var på läkarbesök för 3 veckor sen och läkaren pratade mycket om just illamående att i de flesta fallen så går illamåendet över men att det finns en liten grupp som får ha sitt kvar. Men det ska väl vi hoppas på att du slipper.

Gjorde ni ivf på akademiska eller privat?

Vi hoppade över kubtestet, kände att det finns så mycket mer som kan hända än kromosomfel. Men på läkarbesöket vi var på nu för 3 veckor sen gjorde läkaren en snabb bedömning om att bebisen inte hade ledfel eller kromosomfel. Så det kändes ju ändå skönt att få höra.

Vi har rutinultraljudet nu på torsdag nästa vecka så då hoppas vi på få veta vilket kön som boar i min mage.

Vi fick hjälp på akademiska. Gjorde ett försök i höstas som tyvärr slutade i ett ofullbordat missfall i v 6 som upptäcktes i v10 men det här gången gick det bättre.
    Har varit väldigt orolig för att det skulle bli samma sak den här gången så KUB-testet gjordes av två skäl, dels att se att bebisen var där och fortfarande levde och sen också för att kolla kromosomfel så man kunde förbereda sig lite om så skulle vara fallet. Skulle nästan vilja få göra UL hela tiden bara för att försäkra mig om att allt är ok men det går ju inte. På det sättet är ju illamåendet bra för så länge man känner av det och alla andra symtom så vet man ju att man fortfarande är gravid.

Va spännande med att kanske få veta vad det är för kön. Jag kommer vilja veta så fort det går att se även om det inte spelar någon roll vad det blir. 
    Uppdatera gärna när du vet!

Svar på tråden Väntar barn i Uppsala