Hur uttalar du Nathaniel?
Hur uttalar du namnet Nathaniel på svenska?
Nattaaaniel (kort första a och långt andra a)
Nattanniel (den version som är mest lik den engelska antar jag, korta a:n)
Naataaniel (båda a:en är långa)
Hur uttalar du namnet Nathaniel på svenska?
Nattaaaniel (kort första a och långt andra a)
Nattanniel (den version som är mest lik den engelska antar jag, korta a:n)
Naataaniel (båda a:en är långa)
Typ Natt-ann-jäll
På svenska, alternativ 1, på engelska, alternativ 2 och på japanska alternativ 1&2&3. (fast med ett th på eng och ev jp, då...)
Jag skulle nog uttala det på engelska om det hade den stavningen. Nataniel utan h skulle jag uttala med två korta a:n, dvs mittenalternativet.
Som Daniel med med T istället för D och ett Na (som slutet på Anna) före.
NatHaaniel med ett mjukt haa i mitten
Natanael om du skall följa den svenska översättningen av Bibeln.
Nathaniel blir väldigt Amerikansk, inget fel i det men bör då uttalas med kort A, läspande TH, långt A och tjockt L.
Jag stavar det med h eftersom det ser tomt och fel ut utan h, i sverige brukar vi ju mest bara ignorera att uttala h:et när det är inklämt sådär, så det såg jag ingen mening med att ta bort.
Tack för alla svar och röster hittills!
Jag hade också uttalat det "Nattaanael", tycker det låter konstigt med ett "i".
Menar du Nathanael, alltså en av Jesus följare? Jag har själv aldrig hört om någon som heter Nathaniel, så därför jag frågar ifall det är ett annat namn eller ifall vi menar samma :)
Hur som helst uttalar jag Nathanael på svenska med betoning på det andra A:et. Alltså NathAAnael.
Jag tycker förövrigt det är ett väldigt fint namn :)
Menar du Nathanael, alltså en av Jesus följare? Jag har själv aldrig hört om någon som heter Nathaniel, så därför jag frågar ifall det är ett annat namn eller ifall vi menar samma :)
Hur som helst uttalar jag Nathanael på svenska med betoning på det andra A:et. Alltså NathAAnael.
Jag tycker förövrigt det är ett väldigt fint namn :)
... jag säger Nattaanael
na-THA-niel
Med engelskt "th-ljud".
Inget av svaren, med iallafall den stavningen så skulle jag uttala det som jag gör på engelska även i svenska sammanhang.
Inget: Jag skulle uttala det engelskt eftersom den svenska varianten är Natanael
så
Nathaniel : Nä-th(läspljud)än-yell
Natanael: Na-taaa-na-ell
Det skulle troligen bli Neejthan. Eftersom jag skulle ha svårt att uttala det rätt.
Tycker för övrigt att namnet är jättefint, och inte särskilt vanligt.
som det låter