• Stårschan

Har dom rätt att kräva mig på hela summan?

Väldigt intressant fråga. Det känns ju som att det rimliga att debitera dig för är arbetstiden för den tid som var avsatt för dig. Materialet har de ju kvar att sälja till en annan kund. Det är ju en annan sak om det är något som verkligen går förlorat om du inte dyker upp - som en konsertbiljett, flygbiljett eller liknande. Det här är ju mer att jämföra med att du hade avbokat en målarfirma och tvingas betala för den osprättade målarfärg som de inte behövde använda. Jag håller med om att du bör gå till ARN med detta - och håll oss gärna uppdaterade.

• Stårschan
    Let it Rain skrev 2017-02-21 11:27:51 följande:
    Det undrar jag också. Jag hade nog ringt hem till personen som skulle utföra behandlingen.

Sedan så kan man ju tycka att de borde kunna vara schyssta ifall något händer som man inte kan rå för (vattnet går, man måste till FL, etc).

Frågan är också vad som händer ifall man vägrar betala. Inget kontrakt är påskrivet och de enda uppgifter de har är oftast förnamn och telefonnr.
    Men där gäller ju en tvåvägsschyssthet. Det är ju inte så att frisörer tar betalt för sköjs skull. Det handlar ju om deras inkomst. Och avbokas det med så kort varsel att frisören inte har en sportslig chans att få fram en ny betalande kund så blir det ju mindre lön den månaden, och mindre att betala hyran med.

Om exempelvis vattnet går har man kanske möjlighet att få ut något av frisörkostnaden på hemförsäkringen? Eller så får man ta den smällen. Som kund riskerar man det rätt sällan. Frisörerna riskerar ju att bli av med betalande kunder varje dag.
  • Stårschan
    Anonym (Av) skrev 2017-02-21 12:19:10 följande:
    Ja det är ju en risk man får fundera över innan man bokar? "Jag kanske blir magsjuk...men bokar ändå för jag blir troligtvis inte det" avbokningsreglerna gäller ju alltid oavsett frånvaro-orsak. Men det jag brukar göra är att se till så att tex en vän eller familje-medlem för gå i mitt ställe om det varit så.
    Win-win! Bra lösning!
Svar på tråden Har dom rätt att kräva mig på hela summan?