• Pyse

BF november 2017

Hej! Jag har precis fått 9 hela graviditetdveckor. Fredagen den 3e var jag på Vul för datering. Läkaren sa att fostret var 6 veckor gammalt, vi blev osäkra på om det kunde stämma. En vecka senare gjorde jag nytt VUL med samma läkare, då sa han att fostret var 6+4 och därav fattades 2 millimeter, han kunde se hjärtat slå. Fick ny tid om två veckor. Är så orolig att jag inte vet vad jag ska göra. Tycker att illamåendet har avtagit, har dock fortfarande ömma bröst. Kan det vara så att fosret kan växa ikapp? Skulle vara så tacksam för lugnande ord.

• Pyse

Alltså vi var överens om att veckan stämde, jag vet när jag hade ägglossning och när jag plussade. Däremot reagerade han på att fostrets tillväxt under veckan emellan vul var 2 millimeter för litet. Dvs att fostet helst skulle ha vuxit 2 millimeter till egentligen. Hänger du med?

Men det är ju vanligt att känna mensvärk/molvärk, det är väl för att livmodern växer?

• Pyse

Ja, man kan googla ihjäl sig. Vet inte ens om det hjälper, blir nästan mer orolig av det ibland. Vi kan ju ändå inte påverka om vi får missfall eller inte, men inte konstigt att man är orolig.

• Pyse
    lillamy96 skrev 2017-03-13 06:12:28 följande:

Plussade på 3 test i förra veckan och nu när jag testade imorse med clearblue digital och med rfsu-teststickor så syntes bara 1 streck och texten "inte gravid" kom upp. Hur kan det vara möjligt? Jag har inte fått någon blödning och gick in i v.6 igår. Då måste det ha slutat växa bara antagligen eller? Får ringa bm idag och be om att få komma dit :((

Åh, vad tråkigt att höra. Var tyvärr med om samma sak så får tidigt. Jag hade plussat och sen kollade jag med flera tester och strecket blev svagare och svagare, fick blödning ca 4 dagar efter tyvärr. Hoppas det går bättre för dig.
  • Pyse
    Melle1234 skrev 2017-03-13 17:01:48 följande:

Halloj! Helt ny här i familjeliv. Har läst en del av kommentarerna här men inte alla.

Har äntligen blivit gravid igen efter missfallet i nov-15. Är beräknad (enligt appen) den 26/10 men va på ett tidigt ultraljud i veckan och då var jag 6+1 inte 6+6 som appen sa. Det var för tidigt för att se hjärtslagen, men man kunde tydligt se embryot ??

Jag har haft problem med ömmande bröst. Och finnar som dyker upp överallt! Men värst av allt är illamåendet. Har inte spytt en enda gång (utom innan jag visste att jag var gravid, men det hade nog med maten jag ätit att göra också) men måt illa heeeeela tiden. Kan inte äta "vanlig mat" utan att jag mår ännu sämre, det enda jag klarar av att äta är bröd och yoggi.

Hur är det för er andra?

En annan sak är den konstanta oron... Varje gång jag kissat kollar jag om jag blöder! Är det fler som är så?

// En förväntansfull och livrädd blivande mamma.

Hej! Jag kunde se hjärtslagen i v 9, men kan säkerligen se tidigare. Du är inte ensam om alla symtom och definitivt inte oron. Jag är illamående från och till, vissa dagar mår jag nästan inte illa alls och vissa dagar mår jag mer illa, brukar mest vara kvällatid. Har även jag ont i brösten och en hel del vattniga flytningar. Precis som du kollar jag också varje gång jag är på toa om det har kommit något blod.

Jag har kommit fram till att det inte tjänar något till att oroa sig allt för mycket, för det som händer händer och vi kan inte påverka det iaf. Hoppas givetvis att det kommer gå bra för alla gravida!
  • Pyse
    Melle1234 skrev 2017-03-13 17:17:49 följande:

Tack Pyse! Skönt att höra att jag inte är ensam om nojan ;) Ska skriva in mig på mvc den 23e, tänkte ev boka ett nytt ul då. Vill bara se att allt ser bra ut :)

Lycka till!

Spännande! Ja men boka in ett VUL, får du inte det från Mvc så kan du boka privat. Jag har varit på två Vul med en veckas mellanrum. Tyvärr blev jag inte lugnare för det då läkaren tyckte att fostet skulle ha växt 2 millimeter till. Ska på ett nytt om 2 veckor. Ganska påfrestande psykiskt att pendla mellan hopp och förtvivlan. Jag försöker att tänka att jag inte kan göra så myclet åt saken och att jag kommer överleva ifall det mot förmodan blir missfall. Kommer såklart bli ledsen, men det går ju över.
  • Pyse
    Melle1234 skrev 2017-03-13 17:39:51 följande:

Ja, jag går redan på VUL på en annan klinik än där jag ska skriva in mig. Läkarn jag träffade sist sa att jag kunde boka in ett nytt om 1-2 veckor så känns ok att göra det :)

Vilken vecka är du i? Som jag skrev så var ju mitt embryo mindre än det skulle vara, men när man räknar så räknar man ju från senaste mensens första dag, och ägglossningen kan ju variera från månad till månad så man vet ju inte exakt när befruktningen skedde. Så det är ju svårt att säga hur stort embryot bör vara så här tidigt. Även om läkarn sa att jag gått 6+1 istället för 6+6 så väljer jag att räkna som jag gjort tidigare så jag är i v8 (7+3) :)

Jag är i vecka 9+4. Grejen är att vi är överens om vilken vecka jag är i. Det var mer att läkaren tyckte att fostet borde ha vuxit två millimeter till under den där veckan mellan ultraljuden. Men jag tänker att alla foster inte är exakt lika stora fastän de är i samma vecka. De växer väl inte alltid i jämn takt och då kan det ju skilja lite.
  • Pyse
    Melle1234 skrev 2017-03-13 21:41:07 följande:

Ok, då förstår jag oron. Hoppas allt är ok!

En fråga bara, är du beräknad i november?

Iof, jag är nog beräknad i oktober.
Svar på tråden BF november 2017