• Anonym (Rotlös)

Har förlorat så mycket på så kort tid, varför måste jag leva

Jag har förlorat mitt hem, mitt jobb, mina vänner, min man, min hälsa och allt som betytt allt för mig, på grund av en lång flytt rakt över landet. Det värsta av allt är att förlora halva barnens uppväxt från nu. Det känns så onaturligt så jag kan inte hantera det. Jag känner ingen trygghet alls längre. Och ska ändå vara en trygghet för mina barn.
    Varför måste jag leva med den här smärtan? Varför ska livet bara vara överleva och inte leva? 
    Jag tror det blir bättre om jag försvinner, men jag vill inte att jag ska vara orsaken till någon annans smärta. Men måste jag leva med den här smärtan för att inte ge någon annan smärta.... Och jag ger andra smärta genom att må såhär.
    Kom inte och säg att jag ska börja med en hobby. Jag har försökt massor. Men jag har ett stort tomrum som flyter ut över allting och tar över sedan mattan rycktes bort....

• Svar på tråden Har förlorat så mycket på så kort tid, varför måste jag leva
  • Anonym (Gtgxj)

Vem bestämde att du måste flytta?

Det känns som flytten skedde hyfsat nyligen. Gör inget överilat. Bara för att det gör ont nu betyder det inte att det alltid kommer att göra det.

Och har du barn så har du gett upp bestämmanderätten över ditt liv. Att du skadade dig måste de leva med resten av sina liv. Gör inte det,!

• Anonym (Rotlös)
    Anonym (Hjälp) skrev 2017-02-17 21:15:14 följande:

Sök hjälp.

Jag har sökt hjälp. Men är trött på att prata om mina problem. Vill bli av med dem. 
  • Anonym (gertie)
    Anonym (Rotlös) skrev 2017-02-17 21:26:06 följande:

Jag har sökt hjälp. Men är trött på att prata om mina problem. Vill bli av med dem. 

Du har helt rätt. Att bara prata löser inga problem. Bättre att agera.

Kan rekommendera dig mindfulness. Ett jättebra verktyg för att orka med verkligheten och så småningom ta tag i sitt liv och göra någonting bättre av det.

Jag lovar :)
  • Anonym (Rotlös)
    Anonym (Gtgxj) skrev 2017-02-17 21:18:46 följande:

Vem bestämde att du måste flytta?

Det känns som flytten skedde hyfsat nyligen. Gör inget överilat. Bara för att det gör ont nu betyder det inte att det alltid kommer att göra det.

Och har du barn så har du gett upp bestämmanderätten över ditt liv. Att du skadade dig måste de leva med resten av sina liv. Gör inte det,!

En då viktigt person i mitt liv respekterade inte min vilja. Och jag respekterade inte min egen vilja. Dubbel förnedring.
    Jag ångrar att jag skaffade barn överhuvudtaget. Trots att de är mitt liv. Men att inte få ha sina små barn hos sig tills de klarar sig själva går emot hela mitt inre/min biologi. 
    Och att leva ett liv som någon annan har bestämt åt mig dränerar.
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Rotlös) skrev 2017-02-17 21:26:06 följande:

Vad har du för problem då? Varför har du flyttat? Varför förlorade du jobbet? Varför är inte dina barn värda att kämpa för?
  • Anonym (dbl)

Alltså till alla som säger sök hjälp, vet ni hur värdelös psykvården i Sverige är? Vi pratar om 5 minuter med läkar där ts får en medicin utskrivning som är ren trial and error.

• Anonym (Gtgxj)
    Anonym (Rotlös) skrev 2017-02-17 21:31:26 följande:

En då viktigt person i mitt liv respekterade inte min vilja. Och jag respekterade inte min egen vilja. Dubbel förnedring.

Jag ångrar att jag skaffade barn överhuvudtaget. Trots att de är mitt liv. Men att inte få ha sina små barn hos sig tills de klarar sig själva går emot hela mitt inre/min biologi. 

Och att leva ett liv som någon annan har bestämt åt mig dränerar.

Jag förstår att det dränerar. Men kan du inte respektera dig själv nu och flytta till dina barn ? Måste du leva ett liv som någon annan bestämt?
  • Anonym (:))
    Anonym (dbl) skrev 2017-02-17 21:35:23 följande:

Alltså till alla som säger sök hjälp, vet ni hur värdelös psykvården i Sverige är? Vi pratar om 5 minuter med läkar där ts får en medicin utskrivning som är ren trial and error.

Det beror iofs mycket på var i landet man bor. Vet de som fått bra vård, med en erfaren samtalskontakt, och sedan vet jag de som fått de du beskriver - ett snabbt läkarbesök och medicin.
  • Anonym (Jo)
    Anonym (dbl) skrev 2017-02-17 21:35:23 följande:

Nej du så illa är det inte vad jag vet - visst man kan träffa en kass läkare som tror det räcker med piller, men kan också kräva att bli vidare remitterad och få en hel del hjälp ..
  • Anonym (Gtgxj)

Och du kommer att göra dina barn illa om du skadar dig själv. Gör inte så mot dem!

Även om ni inte ses ofta kanske ni ses ibland? Kan du inte leva för dem tills du hittar något eget att leva för?

Jag har inte varit i din situation, men jag har haft självmordstankar som jag i dag är tacksam att jag inte fullföljde eftersom saker hände som gjorde att mitt liv blev bättre. Fast det tog över tio år, och det var inga lätta tio är. Men idag är jag som sagt glad att jag fortfarande finns.

• Anonym (dbl)
    Anonym (Jo) skrev 2017-02-17 21:39:16 följande:
    Nej du så illa är det inte vad jag vet - visst man kan träffa en kass läkare som tror det räcker med piller, men kan också kräva att bli vidare remitterad och få en hel del hjälp ..
    Samtal, glöm det. Vet du vad det kostar för dom? Man kan max få typ tre gånger om man väntar i ett år.
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (dbl) skrev 2017-02-17 21:44:54 följande:

Samtal, glöm det. Vet du vad det kostar för dom? Man kan max få typ tre gånger om man väntar i ett år.

Fast det är inte sant. Jag fick jätte bra hjälp när jag mådde dåligt. Och det vet jag flera som fått.
  • Anonym (dbl)
    Anonym (Hjälp) skrev 2017-02-17 21:49:11 följande:
    Fast det är inte sant. Jag fick jätte bra hjälp när jag mådde dåligt. Och det vet jag flera som fått.
    Öh jo, google lite så ser du att det är sant.
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (dbl) skrev 2017-02-17 21:50:27 följande:

Öh jo, google lite så ser du att det är sant.

Inte för alla. Jag fick inte dålig hjälp bara för att du påstår det eller att det står på Google att psykvården i Sverige är dålig.

Det är värt att söka hjälp, prova. Kanske får man ingen hjälp eller så får man faktiskt hjälp.
  • Akua

Ja utbudet av psykiatrisk hjälp kan variera i landet. Har man ekonomi är det ju absolut värt att gå privat.
    Sök hjälp, och har du redan sökt hjälp och inte är nöjd med hjälpen så sök igen!
    Hjälp finns att få och du kan må bättre än så här! Ge inte upp!!

• Anonym (Finns hjälp)
    Anonym (dbl) skrev 2017-02-17 21:44:54 följande:

Jag fick hjälp för några årsen. Gick hos en terapeut på öppenpsyk genom vårdcentralen. Kostade 80 kr/gång tills jag nådde maxtaxan. Då var det gratis. Jag gick en gång i veckan. (en period när jag mådde sämre 2). Det tog 4 år för mig. Detta var inte pga att jag blivit lämnad eller så. Var ung och mådde dåligt. Ätstörningar mm. Fick KBT, kroppskännedom (snedvriden syn på min kropp) och medicin (som jag avslutade efter 1.5 år). Efter detta har jag mått bra i 10 år nu. Så det finns fantastiskt hjälp också.

Så sök hjälp ts. Det finns absolut hjälp att få och medicin är ett bra komplement när det behövs och inget man måste äta för resten av livet.

Lycka till!
Svar på tråden Har förlorat så mycket på så kort tid, varför måste jag leva