• Anonym (Hemskt orolig.)

Bruna flytningar.

Är i vecka 6.

Jag har fått väldigt lite bruna flytningar. Upptäckte det i morse då jag liksom råkade petade upp pappret i slidöppningen lite. Inget som jag annars skulle märkt. Testade därefter att peta upp en tampong en liten bit för att se om den snappade upp något och visst var det lite ljusbrunt klet på. Har inte behövt trosskydd alls, då det inte har runnit eller ens synts på pappret då jag torkat normalt. Det känns även som ett litet diffust obehag i livmodern. Svårt att sätta fingret på det, men nästan som det obehaget man får då man har diarré. Det gör inte ont, men känns ändå irriterat? Har fortfarande ont i brösten och smått illamående/ingen matlust.

Har haft väldigt svårt för att bli gravid i över 10 år.

Misstänker att min slemhinna aldrig har lyckats växa sig tillräckligt tjock men nu hade mensen av någon anledning hoppat över en månad och då ville ägget äntligen fästa. Enda andra gången jag var gravid slutade i missfall.

Så ja, detta kanske är min enda chans?

Bor i en större stad så inskrivning på mvc tar ju sin lilla tid, därför åkte jag till gynakuten i morse. Tyvärr hann dom inte ta in mig då det kom in patienter dom prioriterade före mig hela tiden. Proverna visade iallafall att jag hade viss blod i urinen (inte synligt med blotta ögat).

Det gör heller inte saken bättre att läsa på familjeliv.

Varje tråd som handlar om bruna flytningar verkar vara MA. Dessutom verkar kvinnor som har vart med om missfall känslokallt cirkulera som gamar kring dessa trådar. Dessa kvinnor får det att låta som att det är 99% risk för missfall, vilket det sedan visar sig att TS får.

Ringde även barnmorska som gav standardsvaret "så länge det inte är färskt är det inget att oroa sig för". Tyvärr är det så om man ska lita på FL?

Inget betryggande alls med andra ord.

Känner mig extremt maktlös. Jag vill bara få göra ett Vul och konstatera antingen eller.

Finns det några där ute som har haft bruna flytningar och klarat sig? Och hur många är ni?

Är onekligen skitorolig just nu.

• Svar på tråden Bruna flytningar.
  • Anonym (Thess)

Jag hade bruna flytningar med mitt yngsta barn. Hade 2 missfall innan också så jag var otroligt nojig men jag har en bakåtlutande livmoder så jag får även bruna flytningar vid Äl och innan mens... När det händer nåt i livmodern kommer det rester som inte hunnit kommit ut tydligen..

Så det kan gå bra och jag håller tummarna för dig.

• Treansresa

Jag har haft bruna och rosa flytningar i v 5,7 och 11. Igår hade jag ett lyckat rul och allt ser bra ut.

• Anonym (Normalt)

Förstår att du är orolig jag har själv varit i din situation flera gånger! Är ledsen för om jag kommer låta hård nu, Men det är förtidigt att åka till gyn !

Det enda du kan göra är att vara försiktig och ta hand om dig. Är det tänkt att det ska bli barn så blir det. Det spelar ingen roll om du får en kontroll och de ser en hinn säck då missfallet kan komma veckan därpå ändå. (Har varit där nämligen) !

Det är fullt normalt att blöda under graviditet och som du skrivit har det varit gammalt levrat som kommit(vilket visar på gammal blödning). Slemhinnorna är sköra och det kan räcka med att skrapat i med lite papper eller annat.

Har flera bekanta som haft blödningar genom hela sina graviditeter och sedan jag själv som i min ena graviditet inte blödde en droppe o fostret dog ändå efter många veckor i magen.

Det jag reagerar på är dock ditt urinprov det ska du ha vidare kontroll på. Det kan indikera något annat hälsobekymmer?

Vilka hälsosjukvårdskontakter har du/ni? Är du knutna till rmc eller likvärdig klinik? Med tanke på barnlösheten tänker jag, då kan man ju ibland ha lättare för att bli kontrollerad!

• Anonym (Hemskt orolig.)

Hej! Tack för era fina svar. Flytningen avtog för några dagar sedan och jag har ett planerat Vul den 10e, så då får jag möjligtvis se vad som hände. Är även inskriven på en privat mvc utan väntetider nu! Så händer det igen så har jag den tryggheten iaf.

Har ingen kontakt med vården angående min barnlöshet. Har inte riktigt oroat mig förrän nu. Har mest haft attityden att det händer om det händer. :)

• Malimari

Jag hade bruna flytningar i 1,5 dag i vecka 7. Nu sitter jag här i vecka 18 med ett sprattlande knyte i magen  Det är väldigt vanligt med bruna flytningar samt även små blödningar i början av graviditeten, man är ju extra känslig och det finns mycket som kan blöda utan att det behöver vara fostret som är påverkat på något sätt. Lycka till på VUL!

• Anonym (Normalt)

Vad skönt att du knutit upp en kontakt så du har någon Att rådgöra med o besöka vid behov ! Håller tummarna till den 10:e och hoppas det går bra för dig (och mig : ) )som själv ska på kontroll då!

Sorry om frågan gällande barnlöshet, tillhör själv skaran som tvingats ta hjälp o reagerade på antalet år du uppgav !!

• Anonym (Betyder inget)

Hej,

Det behöver inte betyda någonting. Hade också blödningar i början. En dag rann det blod ner för hela benen (!) Mitt barn är 6 år gammalt och har hunnit skrämma livet ur mig flera gånger sedan dess :)

Som någon sa: Det kan ha gått illa utan minsta blödning. Det kan även gå väldigt bra även om det blöder.

Lycka till! Och googla inte så mycket.

• EpicNurse

Det är supervanligt med bruna flytningar och blödningar i tidig graviditet. Majoriteten av dessa graviditeter går vägen! En brun flytning behöver man aldrig undersökas för för det är i princip alltid ofarligt och beror på att man fått en liten blödning i slidan eller på livmoderhalstappen. Har man återkommande bruna flytningar som varvas med färskare blod också så kan man absolut boka ett ul!

En blödning, oavsett om den är rosa, brun eller röd betyder ingenting. Man kan störtblöda eller blöda som en mens och allt ser bra ut ändå. Men kan gå till v 13 utan något tecken på att något skulle vara fel och så har graviditeten stannat av i v 7.

Men en liten flytning behöver du inte oroa dig för :)

Skulle man göra ett ultraljud så här tidigt så skulle man troligtvis inte kunna säga mycket mer om graviditeten än att den sitter i livmodern. Det finns oftast inget foster och än mindre hjärtaktivitet. Därför gör man inga ul såhär tidigt för man kan inte konstatera något :) det skapar alltid bara mer oro än vad det lugnar!

Man är maktlös som gravid. Man oroar sig alltid och även om man gör ett ul som ser bra ut så vet man inte vad som händer timmen efter eller nästa vecka. Och skulle något vara fel så kan man inte påverka det själv. Men man måste försöka intala sig själv att kroppen är gjord för att bära en graviditet. Och så länge man inte har en kontinuerlig blödning eller jätteont så får man försöka hålla sig lugn :)

Svar på tråden Bruna flytningar.