Inlägg från: Glinda från Oz |Visa alla inlägg
  • Glinda från Oz

Samtal med SCB, ha 12.000 till oväntad utgift?

Den lägsta sjukpenningen i Sverige är noll kronor. Så jag vet inte riktigt hur jag ska tolka ditt inlägg, går du på socialbidrag?

Om du äger ditt boende kostar det mycket om ugnen eller vitvarorna går sönder eller om något annat går sönder t,ex värmepannan.

Sjukpenning är ingen säker inkomst, vad gör du om socialen/Försäkringskassan inte godkänner ditt läkarintyg en dag?

• Glinda från Oz
    Anonym (Jag) skrev 2017-02-17 22:23:26 följande:

Nej jag har inte ekonomiskt bistånd, men jag ligger under normen.

Får ut omkring 3000:- i sjukpenning.

Om sjukpenningen mot förmodan skulle bli indragen, vilket jag har svårt att tro då jag är under utredning för permanent sjukersättning, så skulle jag ta ut föräldrapenning...

På den skulle jag kunna gå ytterligare 2 år och under den tiden lösa problemet på ett eller annat sätt.

Varför får du inte socialbidrag om du ligger under normen och hur kan du klara dig på 3000 kronor månad+ barnbidrag och underhåll? Bara hyran måste ju vara på minst 3000 kronor.
  • Glinda från Oz
    Anonym (Jag) skrev 2017-02-19 09:02:25 följande:

Barnbidrag, underhåll, sjukpenning, bostadsbidrag, bostadstillägg.

Ja jag har en hyra på omkring 8000. Väldigt dyr sådan. Bor centralt i storstad och barnen har egna rum. Också det ett val jag har gjort istället för att skaffa buffert.

Då kan du inte bara ha 3000 kronor i inkomst, isåfall kan du inte ens betala hyran! Bostadstillägg tror jag bara att man kan få om man har sjuk-/eller aktivitetsersättning så det är ett annat bidrag du får isåfall.

Jag tycker du ska flytta, det är inte rimligt att du har en hyra på 8000 kronor. Bor du centralt borde det inte vara några problem att byta lägenheten heller.
Svar på tråden Samtal med SCB, ha 12.000 till oväntad utgift?