Tack för svaren. Känner mig dock fortfarande "safe".
Ja, jag bor i hyresrätt, så jag behöver inte tänka på tvättmaskinen, diskmaskinen, kyl etc. Om jag valde att bodde annorlunda (hade råd) så skulle jag förmodligen räkna med ett par tusen i buffert utifall att nått skulle gå sönder.
Dator/tv etc ser jag inte som ett problem. Det är lyxvaror och skulle nått sånt gå sönder så får vi väl stå ut utan tills vi sparat ihop till nytt även om det skulle ta lite tid. (Nu har vi 3 lite äldre datorer hemma så vi klarar oss). Känner inte behov av tv etc. Likadant om ev kläder skulle bli förstörda i tvätten, vi har så mycket att det skulle kräva att åtminstone 20 maskiner blir förstörda, risken är minimal.
Tandvård blir ej dyrt för mig då jag har "nödvändig tandvårds-kort". Dvs, jag betalar vanlig sjukvårdstaxa typ 100:- per gång för det som är nödvändigt att göra. Även där hade jag förmodligen prioriterat annorlunda om jag inte haft det. (Hade jag inte varit sjuk så hade jag inte haft kortet, men då hade jag också kunnat jobba och haft en bättre inkomst och kunnat spara).
Jag försöker skydda saker med koder etc så att barnen inte kan köpa någonting varken via datorn eller mobilerna, kan inte ringa utomlands och har en spärr på max månadskostnad. Har inga släktingar långt bort, de som finns bor i samma stad.
Terminsavgifter på 3500 sätter jag mig inte i, eftersom vi inte har råd.
Barnen har 2 aktiviteter i veckan. Kostar oss totalt 400:- per år.
Har pratat med FK och skatteverket så det dras mer än vad det ska till skatten, så varje år får jag tillbaka omkring 2000-3000:-.
Jag tänker att allt som rabblas upp är saker man faktiskt kan se och förebygga. Ja det vore väl om man drabbas av en brand och hela bostaden brann ner. Då skulle man ju behöva de där extra pengarna.