K Kalle skrev 2017-02-14 15:28:59 följande:
Ja, visst är det konstigt?! Det är ju mer hasselnötter i Odensenougaten. Jag ska bjuda ett stort sällskap på tårta där det ska vara nougat i och tänkte byta ut den mot något annat. Jag funderar på att göra hemmagjord Nutella, av mandel istället för nötter. Personen i fråga sa att han tål Odensenougat, men samma person har tidigare sagt att han inte tål Nutella eftersom det är hasselnötter i. Kanske åt han nougaten innan han blev allergisk...
Eller så korsreagerar han med pollen (vanligt bland nötallergiker) så att han reagerar värre under t ex pollensäsongen.
Min son är nötallergiker och förut reagerade han väldigt lindrigt. Så lindrigt att vår allergiläkare sa att är det så att han tål en ballerina och vill ha så låt han få en halv eller så (numer går dock inte det längre). Men då sa han också att om vi ville prova nötter i mindre mängder så gör det under vintern för att undvika att pollen gör reaktionen värre.
Tål han säkert mandel så låter väl mandelnutella som ett lysande förslag. Daimchoklad eller hackad daim är ju också sådant som är gott i tårtor och innehåller mandel ist för nötter (dock är det väl säkert spår av men det verkade ju funka)