• vinterbebis12

Vi som försökt få till barn nr 3 i minst ett år utan framgång...

Hej, jag hänger gärna på tråden. Vi gör en IVF med målet att få ett 3e barn. Nästa steg är en insättning av ett fryst embryo i april men följer gärna era försök fram till dess.

• vinterbebis12

Glömde skriva att vi varit oskyddade i mer än ett år och gjort två misslyckade IVF-försök senaste halvåret.

• vinterbebis12
    Orkide skrev 2017-02-14 19:17:38 följande:
    Hur kom ni fram till att påbörja ivf, hade ni provat annat innan?
    Hej, vi gjorde IVF för att få nr 1 och 2. Innan första barnet kom (på 5e embryoinsättningen) provade vi även hormonstimuleringar. Denna gång går vi direkt på IVF eftersom inget annat funkar för oss.

Har ni andra fått nr 1 och 2 på naturlig väg?
  • vinterbebis12
    Anonym (Giraffen) skrev 2017-02-14 20:54:00 följande:
    Äldsta sonen som är 10 år. Tog 14 månader efter pillerstopp. Sen när han va 11/2 fick vi ett sent missfall i vecka 23. Sen tog de 2 1/2 innan vi pausade med 2:a sonen.

Där imellan har vi klämt in 2 missfall till. Men sen yngsta som är 51/2 har vi inte fått ett enda plus
    Har ni gjort någon utredning nu under tiden ni försökt med nr 3?
  • vinterbebis12

Va mysigt nykär!

Här blev det precis minus efter vårt fjärde IVF-försök för att få en trea. Nästa försök blir först efter sommaren...Olidlig väntan...

• vinterbebis12
    Nykär15 skrev 2017-06-09 21:36:07 följande:
    Men nej, vad trist...satte ni in blastocyst och hur gammal isf? Har ni fått återföra mer än ett ägg när ni är inne på ert fjärde försök?
    Första försöket för att få en 3a var en 2-dagars som var kvar från tidigare IVFer (det äggplock som gav mina två först barn). Sen gjorde vi ett färskförsök som misslyckades och efter det två FET med blastocyster (perfekta femdagars) som också misslyckades. Det ena blev ett tidigt missfall. Nu blir det färskförsök efter sommaren. Jag vill sätta in två då men min man vill absolut inte riskera tvillingar. Jag tror risken för tvillingar är låg givet åldern och de här resultaten
  • vinterbebis12
    brennaV skrev 2017-06-09 22:42:18 följande:

Har ni kört ifv med de två första? Undrar när man ska börja med ifv. Hade inga problem med de 2 första. Men trean har hittills bara inneburit missfall

De två första var också IVF. Oförklarlig barnlöshet. Hur många missfall har du haft? Har ni gjort någon utredning? Skulle kolla bl.a. Sköldkörteln via ett blodprov (T4, TSH och TRAK) om jag vore du. Har förstått att det inte är helt ovanligt att få problem med den efter barn och när man närmar sig 40. Underfunktion kan leda till missfall. Håller tummarna för er!
  • vinterbebis12
    brennaV skrev 2017-06-11 19:58:01 följande:

3 missfall. Mina två första barn har kommit till av sig själv utan missfall. Kollade sköldkörtel som var felfri. De kollade även livmoder och äggledare- allt såg bra ut, så håller tummarna att när vi plussar nästa gång går det vägen <3

Tummar för er också <3

Skönt! Då är det säkert bara en tidsfråga.
  • vinterbebis12
    FrökenNypon skrev 2017-06-22 18:42:21 följande:

Äntligen!! Efter 1 1/2 år fick vi vårt positiva grav test!! Så himla galet glad!!

Grattis, underbara nyheter!
  • vinterbebis12
    Orkide skrev 2017-09-12 21:20:11 följande:

Finns det någon som fortfarande försöker bli gravid. Nu har vi försökt i 2,5 år. Ett tag kändes det okej nu känns det pissigt igen.

Jag har precis plussat efter IVF. Försöker ni på egen hand eller tar ni hjälp?
  • vinterbebis12
    Orkide skrev 2017-12-26 12:22:59 följande:
    Jag minns dig så väl <3 Tack för att du tänker på mig. Jag närmar mig 3 års försök nu. Har inte gett upp men behöver alla korsade fingrar jag kan få Hur mår du och bebis?
    Jag är också kvar orkidé så du är inte ensam. Blev gravid i augusti men förlorade graviditeten i slutet av v 12 pga en infektion. Fostret var enligt NIPT friskt så det har varit svårt att acceptera att vi enbart hade otur. Har försökt i två år via IVF i sommar. Nr 1 och 2 kom också med IVF. Tar ni hjälp? Kram
  • vinterbebis12
    Orkide skrev 2017-12-26 20:34:47 följande:
    Beklagar missfallet. Fick missfall i v11 för två år sedan. Vi får hjälp genom letrozol men jag har tagit typ 12 kurer så det verkar inte hjälpa. De andra kom till via pergotime met det finns ju inte längre. Hur många ivf har ni gjort nu? Betalar ni själva?
    Vad är skillnaden på pergotime och letrozol? Finns det andra hormoner att ta eller är det letrozol som gäller? Vid IVF finns det några alternativ och för mig har menopur fungerat bra. Vi har gjort fem färskförsök och 11 insättningar. Två barn, två tidiga missfall och ett sent missfall. Vi betalar själva, man får bara landstingsfinansieratbför att försöka få första barnet. Andra barnet blev till mha embryon från landstingsförsöken så vi hade tur där. Vi har hittills gjort två färskförsök och tre frysförsök för att få tredje barnet.
  • vinterbebis12
    Orkide skrev 2017-12-27 08:05:18 följande:
    Letrozol och pergotine ska fungera på samma sätt men letrozol säjs ha färre biverkningar och är billigare. Har varit til olika gyn och ingen vill ge mig annat än letrozol. Vet inte riktigt vad eller om det finns andra hjälpmedel. Hur mycket har ni fått betala hittils? Jag har börkat nämna ivf men sambon är inte helt med än. Han tycker det är så dyrt och att oddsen för att lyckas (enligt vad han läst på) är för dåliga.
    Vi köpte ett trepack, dvs tre behandlingar, för 70 000 och om vi inte haft oturen att få infektionen hade det räckt. I januari eller februari kommer vi att sätta in ett av de embryon som blivit över från senaste behandlingen, det kostar 16 000. En IVF där man stimulerar med hormoner, tar ut ägg och sedan sätter tillbaka ett embryo kostar ca 30000 och det kan ju såklart räcka, speciellt med tanke på att du tidigare blivit gravid med endast hormoner. Var i landet bor ni?
  • vinterbebis12
    Orkide skrev 2017-12-27 12:22:11 följande:
    Ja en del pengar är det verkligen. Vi bor i Stockholm. Gör det ont att genomgå behandlingen?
    Sprutorna gör inte ont men man kan få lite biverkningar av hormonerna. Äggplocket kan göra lite ont men man får smärtstillande. Om man får en bebis är värt det 100 gånger om.
  • vinterbebis12
    Orkide skrev 2017-12-27 21:54:47 följande:
    Hur går det till praktiskt? Hur länge är man borta osv?
    Hormoner stimulerar tillväxten av flera ägg som plockas ut och bekfruktas. Man måste sjukskriva sig samma dag som äggplocket pga att man får morfin men i övrigt är det ett läkarbesök här och där. Bra att välja en klinik som ligger närmast hem eller nära jobb. Vill du gå vidare till IVF? Jag kan rekommendera både st Göran och fertilitetscentrum. Chefen på Sophiahemmet är jättebra så tror att det är väldigt bra även där.
  • vinterbebis12
    LeiaBus2010 skrev 2017-12-30 13:09:54 följande:
    Ingen mer slemmis hittills... Bara lite ont hela tiden nu. Som en konstant mensvärk och oregelbundna förvärkar... Vill bara det ska dra igång ordentligt nu....
    Leia 2010-09-19 Minnah 2012-10-03
    Håller tummarna för att bebis kommer snart!
  • vinterbebis12
    Orkide skrev 2017-12-30 19:50:43 följande:
    Jag har väl funderingar på det. Men sambon är inte riktigt där än då han har läst att chansen att lyckas via ivf (för den summan) är väldigt dålig.
    Förstår, det är ju mycket pengar och alla lyckas inte. Jag har inte statistiken färsk i huvudet men klinikerna rabatterar ju trepack och jag gissar att de tjänar på det på så vis att många lyckas på första eller andra försöket. Givet att ni fått två barn utan IVF borde chanser vara goda. Jag känner själv att mina chanser är låga, givet att jag aldrig blivit gravid utan IVF och att jag blir 40 om ett par månader. Tog upp det med kliniken sist och att jag pga mina låga chanser vill få två embryon insatta och de vägrar göra det för de menar tvärtom att jag har mycket goda chanser (givet mina två barn) och att de inte vill ta risken att jag får tvillingar. Tänker då att någon som inte ens behövt göra IVF för att få barn borde ha bättre chanser.
Svar på tråden Vi som försökt få till barn nr 3 i minst ett år utan framgång...