• Anonym (Mamma23)

Pappa flyttade till annan kommun!

Jag och mitt x har haft VV sedan några år tillbaka. Vår dotter har alltid ringt på kvällarna och sagt godnatt till den förälder hon ej är hos. Ibland satt vi hemma hos den andre på den andres veckor för att slippa barnvakt. Samarbetet var gott!

Sen träffade han häxan som jag vill kalla henne trots att jag försökt att gilla henne. Jag förstår att visst umgänge kanske inte längre är acceptabelt i nya relationer men sen en dag så kom smällen:

De skulle flytta 2 mil till en annan kommun. Dottern är skriven hos mig men de försökte få henne skriven dit vilket jag hindrade i god tid. Så hon är skriven hos mig. Hon går förvisso kvar i samma skola men närheten till vänner och övrig familj har helt skalats av och hennes psykiska hälsa blir sämre och sämre med den nya familjen.

Kom över en artikel att jag skulle ha godkänt flytten, annars låta henne bo hos mig. Hittar ingen lagtext eller liknande! Stämmer detta verkligen?

Som sagt, hon går kvar i samma skola men mist allt annat viktigt och samtalen på kvällarna har helt slutat existera då häxan inte tycker om mig. Även aktiviteter har blivit lidande.

Xet säger såklart att hon ej sagt/velat gå medans dottern säger helt andra saker som att: Pappa orkade inte!

Mitt x säger också att det alltid varit frivilligt om lillan vill ringa fast min åsikt är att vi varit noga med att påminna och fråga för en god kontakt och närhet till oss båda.

Hade tänkt stämma honom på boendet? Kan jag det fast hon är skriven här? Hur gör jag annars? Vill inte se min skatt må så dåligt!

• Svar på tråden Pappa flyttade till annan kommun!
  • Anonym (Tips till TS)

trådar där TS skriver lite vagt och allmänt i starten och sen blir TS arg och upprörd över någons kommentarer och "plötsligt" slänger in fler variabler i leken är inga bra trådar! Kan folk lära sig att skriva allt direkt så blir svaren därefter och inte efter det vaga i starten. 

• Anonym (Men?)
    Kjell2 skrev 2017-02-11 16:30:19 följande:

TS: Känner du stt detta är dåligt för din dotter fixa en täff med familjerätten. Hjälper inte det får du stämma ovh yrka på annat umgänge

Men som boförälder kan man väl inte stämma på umgänge med den andra föräldern?
  • Kjell2
    Anonym (Men?) skrev 2017-02-11 17:01:41 följande:

Men som boförälder kan man väl inte stämma på umgänge med den andra föräldern?

Varför inte det? Du kan alltid yrka på något fast schema.
  • Anonym (Men?)
    Kjell2 skrev 2017-02-11 17:23:41 följande:

Varför inte det? Du kan alltid yrka på något fast schema.

Därför att umgänget är för föräldern som barnet inte bor med och du kan inte yrka på något som ska gälla någon annan. Har jag fått förklarat för mig.
  • Kjell2
    Anonym (Men?) skrev 2017-02-11 17:29:34 följande:

Därför att umgänget är för föräldern som barnet inte bor med och du kan inte yrka på något som ska gälla någon annan. Har jag fått förklarat för mig.

Tror det har uppstått någon missuppfattning. Klart det går att yrka på ett fastställt schema av båda föräldrarna oavsett boende och vårdnad.
  • Anonym (xoxo)

Hur menar du stämma på boendet? Boendet är ju hos dig iom att hon är skriven där och så är pappan umgängesförälder även om han har henne lika mycket som du.

Menar du att han ska ha henne varannan helg istället för varannan vecka? Då är det umgänget det är tal om och vad har ni för umgängesavtal? Finns något skriftligt? Annars kan ni båda göra som ni vill men det ser inte bra ut att ändra en muntlig överenskommelse. Den gäller likväl som en skriftlig men är svårare att bevisa.

Låt flickan tala med skolkuratorn så att hon får reda i sina känslor. Ring familjerätten (via kommunväxeln) och be om ett samarbetssamtal. Ta med dig ett förslag på nytt umgängesavtal och se om ni kan komma överens. Skriv ner sådant som detta med att dottern inte har någon avskildhet hos pappan osv. så att ni kan tala även om det.

Och, håll dig lugn under samtalet oavsett vad, annars hamnar du i dålig dager. Han kan vägra att komma men då kommer han i sämre dager och då kan du istället stämma honom för att få fram ett nytt umgängesavtal med hänvisning till att dottern mår dåligt.

• Anonym (Mamma23)

Ja precis! Umgänget är det vi då pratar om! Tack! Nu är det utrett! Hon går och pratar med skolkuratorn redan som säger att pappan måste finnas där för henne mer emotionellt. Där brister han och skuldbelägger hennes känslor som fel. Vi går på samarbetssamtal men han håller sig vagt till det vi kommer överens om där och självklart är jag lugn där.

• Anonym (xoxo)
    Anonym (Mamma23) skrev 2017-02-11 17:57:35 följande:

Ja precis! Umgänget är det vi då pratar om! Tack! Nu är det utrett! Hon går och pratar med skolkuratorn redan som säger att pappan måste finnas där för henne mer emotionellt. Där brister han och skuldbelägger hennes känslor som fel. Vi går på samarbetssamtal men han håller sig vagt till det vi kommer överens om där och självklart är jag lugn där.

Ah, vad bra!

Om pappan inte fullföljer det som är överenskommet är det dags för ett samtal om umgänget där du lägger fram hans bristande förmåga som en anledning till att inte längre ha varannan vecka utan varannan helg hos honom plus ev en natt i veckan, eller att man tar torsdag till söndag eller så.

Har kuratorn talat med pappan om att han behöver finnas för dottern emotionellt? Om inte, fråga denne om hen kan göra det innan du går vidare med stämning om pappan inte går med på att ändra umgänget.

• Anonym (lala)
    Anonym (Tips till TS) skrev 2017-02-11 16:45:18 följande:

trådar där TS skriver lite vagt och allmänt i starten och sen blir TS arg och upprörd över någons kommentarer och "plötsligt" slänger in fler variabler i leken är inga bra trådar! Kan folk lära sig att skriva allt direkt så blir svaren därefter och inte efter det vaga i starten. 

Ofta brukar det komma upp ner ner folk inte håller med.
  • nevermind

Gå på samarbetssamtal. Utan häxan såklart. Ni måste spika aktiviteterna. Och se till att dottern får ringa när hon vill. Och att hon får en dörr!!!
    Verkar som om dottern hade mått bättre av varannan helg.

• Ess
    nevermind skrev 2017-02-11 23:26:48 följande:

Gå på samarbetssamtal. Utan häxan såklart. Ni måste spika aktiviteterna. Och se till att dottern får ringa när hon vill. Och att hon får en dörr!!!
    Verkar som om dottern hade mått bättre av varannan helg.

Varför är hon en häxa?
    Det enda jag läst om henne är att hennes unge är dryg, allt annat är pappan som brister, vilket han tydligen gjort hela tiden enl ts senare inlägg.
  • Anonym (Men?)
    Ess skrev 2017-02-12 10:29:50 följande:

Varför är hon en häxa?

Det enda jag läst om henne är att hennes unge är dryg, allt annat är pappan som brister, vilket han tydligen gjort hela tiden enl ts senare inlägg.

Att kalla någon häxa överhuvudtaget är att sjunka till en låg nivå oavsett. Håller också med om att det är pappan som är huvudansvarig. Men med det sagt så ser vi väl inte minst här på fl hur hårt vissa bonusmammor jobbar för att "styra upp" något som funkade för alla innan bonusmamman kom in i bilden. Så klart att hon i de fallen är delansvarig. Visst kan pappan säga nej och jaddajadda men att utöva påtryckningar är också en handling och ett ansvar.
  • Ess
    Anonym (Men?) skrev 2017-02-12 10:55:26 följande:
    Att kalla någon häxa överhuvudtaget är att sjunka till en låg nivå oavsett. Håller också med om att det är pappan som är huvudansvarig. Men med det sagt så ser vi väl inte minst här på fl hur hårt vissa bonusmammor jobbar för att "styra upp" något som funkade för alla innan bonusmamman kom in i bilden. Så klart att hon i de fallen är delansvarig. Visst kan pappan säga nej och jaddajadda men att utöva påtryckningar är också en handling och ett ansvar.
    Vad har hon styrt upp?
    Vilka påtryckningar, om vad?
    I ts så verkade pappan va en helylle pappa som gjorde allt för sitt barn. Senare skriver ts att han ofta lämnat bort barnet för att sitta och spela osv. Att han aldrig brytt sig om barnet. Då undrar jag om det verkligen är den nyas fel att han inte bryr sig nu heller..........
    Enda skillnaden som jag ser det är att han inte ringer dit ts som barnvakt mer, så hon mist insynen i barnets liv där. Men barnet börjar ju dessutom bli större och behöver inte passas på samma vis längre.

Sen ligger det på pappan att fixa dörren så att hon kan stänga om sig, och det ligger på den nya att styra upp sitt barn så att det slutar stå och va störig.
Svar på tråden Pappa flyttade till annan kommun!