Pappa flyttade till annan kommun!
Jag och mitt x har haft VV sedan några år tillbaka. Vår dotter har alltid ringt på kvällarna och sagt godnatt till den förälder hon ej är hos. Ibland satt vi hemma hos den andre på den andres veckor för att slippa barnvakt. Samarbetet var gott!
Sen träffade han häxan som jag vill kalla henne trots att jag försökt att gilla henne. Jag förstår att visst umgänge kanske inte längre är acceptabelt i nya relationer men sen en dag så kom smällen:
De skulle flytta 2 mil till en annan kommun. Dottern är skriven hos mig men de försökte få henne skriven dit vilket jag hindrade i god tid. Så hon är skriven hos mig. Hon går förvisso kvar i samma skola men närheten till vänner och övrig familj har helt skalats av och hennes psykiska hälsa blir sämre och sämre med den nya familjen.
Kom över en artikel att jag skulle ha godkänt flytten, annars låta henne bo hos mig. Hittar ingen lagtext eller liknande! Stämmer detta verkligen?
Som sagt, hon går kvar i samma skola men mist allt annat viktigt och samtalen på kvällarna har helt slutat existera då häxan inte tycker om mig. Även aktiviteter har blivit lidande.
Xet säger såklart att hon ej sagt/velat gå medans dottern säger helt andra saker som att: Pappa orkade inte!
Mitt x säger också att det alltid varit frivilligt om lillan vill ringa fast min åsikt är att vi varit noga med att påminna och fråga för en god kontakt och närhet till oss båda.
Hade tänkt stämma honom på boendet? Kan jag det fast hon är skriven här? Hur gör jag annars? Vill inte se min skatt må så dåligt!