Får varken rättsskydd eller rättshjälp..
Sambons ex har stämt honom på ensam vårdnad och minskat umgänge. Från varannan vecka till varannan helg. I brevet från advokaten står det en himla massa påståenden som vi skulle ha sagt och gjort samt att han är hotfull och dominant och kränker henne inför barnen. Vi har dock flertalet bevis på att detta inte är sant.
Vi kontaktade en advokat och fick omgående en räkning på 8000kr som vi betalade. Vi har fortfarande inte haft någon muntlig förhandling och fick idag reda på att sambon inte har rätt till varken rättshjälp eller rättsskydd. Det finns ett hål i försäkringen och han tjänar mer än 260 000kr per år. Han har i 2 år jobbat extra för att ha råd att ge mamman pengar till barnomsorg, fritidsaktiviteter med mera som kostar en himla massa. Själv är hon student.
Sambon är förkrossad och jag är förkrossad. Vi har inte råd att betala en advokat under en sådan här process. Sambon känner sig redan förlorad och undrar hur i hela friden han ska kunna försvara sig själv. Att ge upp barnen är ju helt fel. De älskar sin pappa! Mamman är i perioder djupt deprimerad och blir i sådana "dalar" aggressiv och fruktansvärt arg i närheten av barnen. Hon har aldrig slagit barnen vad jag vet men tagit sönder föremål när de stått bredvid. Detta är dock inget vi kan bevisa eftersom hon mår hyfsat bra i dagsläget. Hon pratar illa om oss till barnen (som är väldigt blyga) dessutom så jag vet inte hur mycket de skulle våga erkänna. Men barnen behöver oss också, framförallt när hon inte mår så bra. Vad i hela friden ska vi göra?