• srw

Bör jag ta bolånet?

Nej, jag tror det är en dålig idé. Även om dina föräldrar kommer göra som de säger och sköta sig ekonomiskt så kommer du ändå vara låst till lägenheten, och det kommer kunna bli jobbiga och tråkiga slitningar i familjen. Med andra ord, även om alla (du & föräldrarna) är exemplariska med hur de hanterar situationen kan det trots det bli jobbigt, känslomässigt, om du känner att du vill ha dina pengar till någonting annat men att det skulle innebära problem för dina föräldrar.

Ekonomiskt verkar det också helt bakvänt. Dina föräldrar har fastigheter utomhus som de inte vill sälja eftersom de tänkt ge dem till sina barn. Att du då går in och bekostar ett lån på deras boende är ärligt talat helt knasigt: Det betyder ju i praktiken att du tar ett lån för att bekosta en "gåva" som de senare ska ge dig, dvs att du lånar för att de ska ge dig pengar...

Tyvärr är det så enkelt att om de har lån på sitt nuvarande boende så har de faktiskt inte möjlighet att "ge" dig och syskon några hus/pengar, beroende på hur mycket fastigheterna utomlands är värda.

Tips: Kolla hur mycket fastigheterna utomlands är värda och subtrahera deras bolån. Resultatet är vad de faktiskt kan ge bort till sina barn, och är resultatet minus kan de inte ge bort ett öre. Sorgligt nog :-/

Och se sen till att de säljer dem, bums! Att betala ett oförmånligt bolån medan man har oanvända fastigheter någon annanstans är ekonomiskt vansinne, och att hjälpa dem bort från det är mycket bättre än att låna pengar å deras vägnar.

Om det sedan visar sig att de fortfarande har en skuld, dvs att fastigheterna inte helt bekostade lånet, då kan du fundera på att hjälpa dem med ett bättre lån, men förhoppningsvis är summorna då mycket lägre så att du om du skulle vilja kan ta ett eget bolån den dagen du vill köpa någonting själv. Lycka till!

Svar på tråden Bör jag ta bolånet?