Bör jag ta bolånet?
Nej nej nej nej.
Jag tolkar det du skriver som "jag vill egentligen inte riskera hela min ekonomiska framtid för att hjälpa mina föräldrar ur en självförvållad situation, men jag har så dåligt samvete över deras situation att jag inte kan låta bli att ta över deras ekonomiska ansvar" (t.ex. brors körkort).
Vettiga föräldrar som vill sina barns bästa hade INTE gått med på att utnyttja sitt barn på det viset - speciellt inte utan att först ha gjort det de kan göra själva, dvs sälja lägenheterna utomlands. Ni rör ihop det för er själva - de har kvar lägenheterna "för er skull" medan du får riskera hela din ekonomiska framtid och ev. chans till boende med framtida pojkvän (för du skulle väl inte sätta din familj på gatan då?). Du lägger grunden till bitterhet för dig själv i framtiden, för att du subventionerat din brors liv och framtid på bekostnad av dig själv.
Det kan verka svårt att säga nej nu, men det är ingenting mot vad det kommer bli när du väl gått med på att stå på lånet, och sedan träffar någon och vill flytta ihop med honom och kanske skaffa barn... Och du tvingas välja mellan att bo med honom eller låta din familj bo kvar. Jag avundas dig inte TS, du verkar ha ett gott hjärta Jag tror dock du behöver prata med någon för du har tagit på dig ansvaret för deras ekonomiska situation och jag tror inte du mår bra av det egentligen.