Inlägg från: Anonym (Bara NEJ) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bara NEJ)

Bör jag ta bolånet?

Nej nej nej nej.

Jag tolkar det du skriver som "jag vill egentligen inte riskera hela min ekonomiska framtid för att hjälpa mina föräldrar ur en självförvållad situation, men jag har så dåligt samvete över deras situation att jag inte kan låta bli att ta över deras ekonomiska ansvar" (t.ex. brors körkort).

Vettiga föräldrar som vill sina barns bästa hade INTE gått med på att utnyttja sitt barn på det viset - speciellt inte utan att först ha gjort det de kan göra själva, dvs sälja lägenheterna utomlands. Ni rör ihop det för er själva - de har kvar lägenheterna "för er skull" medan du får riskera hela din ekonomiska framtid och ev. chans till boende med framtida pojkvän (för du skulle väl inte sätta din familj på gatan då?). Du lägger grunden till bitterhet för dig själv i framtiden, för att du subventionerat din brors liv och framtid på bekostnad av dig själv.

Det kan verka svårt att säga nej nu, men det är ingenting mot vad det kommer bli när du väl gått med på att stå på lånet, och sedan träffar någon och vill flytta ihop med honom och kanske skaffa barn... Och du tvingas välja mellan att bo med honom eller låta din familj bo kvar. Jag avundas dig inte TS, du verkar ha ett gott hjärta Jag tror dock du behöver prata med någon för du har tagit på dig ansvaret för deras ekonomiska situation och jag tror inte du mår bra av det egentligen.

• Anonym (Bara NEJ)
    Liza22 skrev 2017-02-11 00:07:40 följande:
    Du har rätt, har inte mått bra av detta då jag känner att allt ansvar ligger på mina axlar...

Surt men livet är inte bra för alla tyvärr :(

Jag ska kolla om de kan sälja fastigheterna också så att jag ev kan stå på ett mindre bolån..

Känner ibland att jag inte har ngn glädje kvar i livet samtidigt som jag vet att om jag hjälper min familj nu kommer alla må bättre både psykiskt och ekonomiskt...

Sedan ang mig, jag är singel och ja det har gått trögt på kärleksfronten så jag tänker inte på att jag kmr hitta ngn då jag inre tror jag kommer hitta den rätta än så länge iallafall
    Jag tycker inte du ska stå på bolånet över huvud taget. Låt dem sälja av lägenheterna, betala av en del av sitt bolån och kämpa på med den resterande delen tills de själva kan omfinansiera om några år.

Vill du hjälpa dem så fortsätt betala hyra till dem och ev. ge dem någonting (typ en resa) som uppmuntran om du vill. Det är absolut inte något du borde göra, utan bara för att lindra ditt samvete på ett mindre destruktivt sätt, som gör att du också kan dra dig ur om du märker att ingenting förändras med din pappa. Du skriver ju att du har svårt att lita på honom. Vad händer om han fortsätter att ta dåliga finansiella beslut efter att du "räddat" dem? Jag är rädd att han inte kommer lära sig någonting av det. De måste själva börja ta ansvar om det ska funka. Jag kan ärligt talat inte förstå att de är villiga att låta dig gå med på detta.

Jag gick till kurator (genom vårdcentralen) några gånger för att räta ut mina tankar ang. mina föräldrar. De stödde sig på mig på ett annat sätt (ej ekonomiskt) som inte fick mig att må bra, och jag fick hjälp att se klarare på situationen och även "verktygen" att stå upp för mig själv och säga nej. Jag hoppas du når dit där du tar ansvaret för dig själv, ditt välmående, och den familj du kanske vill starta i framtiden. Du har rätt i att livet är inte lätt för alla (skulle nog vilja säga att det inte är lätt för de flesta) men ibland ligger det svåra i att säga nej när det är rätt att säga nej.
  • Anonym (Bara NEJ)
    Liza22 skrev 2017-02-11 12:13:16 följande:
    Jag kan inte heller förstå det, de har försökt få med mig sedan 2år tillbaka på bolånet. Vi gick då på ett möte till banken men då jag jobbade deltid så gick de ändå inte tack och lov...

sen har jag väl bara varit manipulerad själv och mått dåligt , tänkt att det är jag som kommer att hjälpa dem ur skiten osv.. dock är min far snart 49 år, inte mitt fel om han har varit ansvarslös och inte brytt sig flera år innan. Allt har sin konsekvens. Han har jämnt försökt slänga sina skulder på mig, förväntat att jag ska hjälpa han osv vilket jag indirekt gör genom att hjälps till hemma med hyra osv.. den enda jag tkr synd om är min mor då hela hennes lön går till bolånet pga att han samlat massa skulder på bolånet för flera år sedan...

Problemet nu är att föreningen godkänt namnbytet så nu står jag på föreningen men jag har inte skrivit under avtalet på 2,4mkr.....

Får många bra tips från er men fortfarande vet jag inte vad jag ska göra.

Jag kan inte spara mycket pengar om jag fortsätter ge hyra, om jag tar bolånet behöver jag inte betala ngt men de spelar ju ingen roll då jag blir skuldsatt på 2mkr
    OK nu växer en tydligare bild fram, och jag hoppas även den blir tydligare för dig själv.

Du har tack och lov inte gått i fällan än. Gå till föreningen och be att få namnbytet ogjort. Ang. lånet - finns det någon möjlighet för dig att göra det på ett "fegt" sätt där du kan få någon på banken att neka dig igen (om du berättar att du egentligen inte vill ta lånet) pga någon teknikalitet? Om inte får du bita i det sura äpplet och säga att du har bestämt dig för att inte skriva på deras lån.

Leta sedan efter eget boende. Som du ser finns det flera sätt för dem att lösa sin situation utan att blanda in dig: sälja fastigheterna utomlands (de är ingen "present" till er om du tvingas betala för deras liv nu), och sälja sin större lägenhet för att realisera vinsten och sedan flytta till mindre. Dvs. allt det man som förälder bör göra innan man drar in sina barn i sina problem (tro mig, jag som förälder hade hellre gått i personlig konkurs än att lägga en sådan börda på mina barn).

Straffar de dig genom att bli sura eller ledsna så hitta ett annat boende, bli inneboende eller vad som helst tills vidare för du ska inte behöva ta den här känslomässiga utpressningen. Du bidrar ju med hyra så länge du bor där. Att de är ledsna och får dig att känna som att du kan lösa det åt dem är oerhört manipulativt!
Svar på tråden Bör jag ta bolånet?