• Liza22

Bör jag ta bolånet?

Hej familjeliv!

Behöver verkligen få råd kring min situation då jag upplever enorm ångest kring mitt problem.

Lång historia kort;

Är en tjej på 23 och bor hemma, har ett fast jobb med fast inkomst. Funderar inte på att flytta ut ännu då jag inte känner mig redo.

Mitt stora problem är min familj.

Min pappa har tyvärr varit väldigt ansvarslös under flera års tid, spelat bort en massa pengar mm och gjort onödiga misstag helt enkelt som påverkat hela familjens ekonomi. Mamma har varit rädd för honom då han är väldigt bråkig mm som person men samtidigt har hon inte vågat stå emot honom heller.

Han har anmärkningar och skulder hos olika inkassobolag. Mamma och pappa har inte haft ngn riktig relation allmänt utan har hållt ihop för mig och min bror mest under flera års tid.

Vi bor i en bostadsrätt där de betalar ca 6% i bolåneränta pga min fars ekonomiska situation.

Hela mammas lön försvinner enbart för detta och jag har jämnt varit ledsen för det.

Jag är utbildad ekonom och arbetar själv på bank.

Jag får personallränta på vårt bolån som vi först har ansökt om tsm med min mor (då tanken var att jag och min mor skulle ta över bolånet)

Detta hade inneburit att månadskostnaden hade gått ner till ca 7000-8000kr i månaden.

Mitt dilemma är att jag inte vet om jag vill sätta mitt namn på detta.. jag är också ung och har hela livet framför mig. Om jag tar lånet kommer jag i framtiden ifall jag flyttar, inte kunna ta något lån alls överhuvudtaget..

Min pappa har tagit tag i sitt liv och har lovat att han själv kommer ställa upp den dagen jag vill flytta( dock har han betalningsanmärkningar just nu)

Vi äger 2fastigheter utomlands men tanken är att inte försöka sälja den så att jag och min bror har ngn nytta i framtiden ifall vi behöver sälja/köpa hus....

Jag är singel och har varit det nästan hela livet. Vill hjälpa min familj då jag vet att allt kommer bli bättre samtidigt som jag tvivlar väldigt mkt på det då jag inte litar på min mor eller far. De har lovat mycket men inte hållt det. Vi har ändrat mitt namn nu på föreningen och har nyligen fått avtalet som jag nu tvekar mycket på.. känns som att om jag inte hjälper min familj kommer jag aldrig kunna vara lycklig eller finna mannen i mitt liv och vice versa...

Vad ska jag göra? Har ingen jag kan prata med om detta och mår skit över detta.

• Svar på tråden Bör jag ta bolånet?
  • Liza22

Kan tilläggas att min mamma är sjuk och jag tkr synd om henne. Min pappa har lite psykiska problem och kan lätt börja gnälla och flippa ut på just mig så fort jag säger emot ngt

• Liza22
    nnnnnnnn skrev 2017-02-09 21:35:00 följande:

Om du tar lån på bostaden så bör du äga den delen du har lån på. Så om du har lån som motsvarar tex 40% av bostadens värde så bör du stå som ägare på just 40% av bostaden.

Så när/om du vill flytta så kan du sälja din del till någon (pappan, mamman, syskon) och lösa dina lån.

Men detta har du säkert redan räknat ut.

Ja jag kommer stå som 50% ägare.

Bor i Sthlm så tyvärr är det stor bostadsbrist..

Vad hade du gjort om du var i min situation?

Gråter inombords helatiden pga ångest
  • Liza22
    Anonym (fattar inte) skrev 2017-02-09 21:37:41 följande:

Det är dina föräldrars ansvar att ta hand om sig själva, inte ditt!

Om ni betalar 7-8000 i ränta per månad för lån med personalrabatt har ni minst 5 miljoner i lån, och det är alldeles för mycket för dina föräldrar.

De borde sälja och köpa något billigare!

Sälj en av fastigheterna utomlands och lös de ekonomiska problemen.

Det är vad vuxna skulle göra...

Jag har glömt att nämna det..

Bolånet är på 2,4mkr.

Och ja vi diskuterade en fast ränta på 3år för lånet på 2mkr. Resterande 400tusen tänkte vi lägga på rörlig.

Vi bor i Sthlm så billigare än detta finns det inte.

Kommer stå 50% som ägare då jag tar över min fars del. Bor centralt och bostaden är värderad till 3,5 mkr och kommer gå upp en hel del inom närmsta åren..

Ang fastigheterna utomlands så vet jag inte om de hade motsvarat 2,4mkr exakt men ett av fastigheterna är belånad med en liten summa. Tror tanken är att de vill att vi får huset. Kommer själv även få ärva en fastighet från min farmor&farfar när de dör (då de skrivit testamente på detta)

Vad hade du gjort i min sits?

Mår extremt dåligt
  • Liza22
    Namnlös2015 skrev 2017-02-09 21:13:31 följande:

Jag har inte läst igenom allt men jag avråder verkligen att ta lån åt någon annan!

Det kommer gå åt helvete och du blir ansvarig för att det betald och om du själv vill köpa något nästa år?

Även om situationen är som den är för dina föräldrar/din pappa så är de vuxna och har själv satt sig i situationen. Du kommer inte hjälpa, de 7000 som månadskostnaden går ner, den går ju att spela för då...

Bolånet är på 2,4mkr. Bostaden är nyligen värderad till 3,5mkr. Kommer stå som 50% ägare.

Har endast ett syskon som är 18år.

Min far försöker sköta sig nu men litar inte på honom
  • Liza22
    Anonym (R) skrev 2017-02-09 21:43:31 följande:

Nej det bör du inte göra. 

Innerst inne vill jag vara skuldfri men i denna sits går det ju åt helvete varje månad ,vill inte vara egoist men mår samtidigt skit
  • Liza22
    Anonym (Milfhunter) skrev 2017-02-09 21:53:46 följande:

Jag tog ett lån när jag var runt 25 för att hjälpa min far, han hade en del skulder.

För våran del gick det bra.

Men det var ju inte ett bolån då antar jag?

Har inget problem med att ta ett privatlån men när de handlar om miljoner blir jag tveksam. Bolånet är på 2,4mkr. Bostaden är värderad till 3,5mkr.

Kmr stå 50% som ägare och vi bor i Sthlm så billigare alternativ finns det intd
  • Liza22
    Anonym (Milfhunter) skrev 2017-02-09 22:01:01 följande:

Hur länge hade du tänkt stå på lånet?

Ca 3år
  • Liza22
    Anonym (Jjhh) skrev 2017-02-09 22:08:15 följande:

Om du träffar mannen i ditt liv om 3 månader och väljer att flytta ihop med honom och då behöver "ha loss" lånet, då måste din mamma och pappa åter igen ta lån på din del, vilket de med största sannolikhet inte kommer kunna klara av. Då blir det försäljning av lägenheten och de har då ingenstans att ta vägen.

Nej jag hade inte tagit lånet åt mina föräldrar då jag hade velat trygga framtiden för mig själv.

Ni vuxna barn, betalar ni - främst du då som gått klart gymnasiet- någon hyra? Gör du inte det så kanske de är ett bättre alternativ så blir det lite billigare för dina föräldrar.,

Förstår hur du resonerar, hade dock ändå inte flyttat in direkt med mannen i mitt liv pga andra anledningar. Ja jag brukar hjälpa till hemma ändå med hyra mm. Betalat 10000kr i jan för min lillebrors körkort och kmr betala 8000 kr denna månad också. Problemet är att en hel månadslön går åt bolånet, min mor har lovat mig att jag inte behöver ge en krona om vi tar bolånet utan att jag själv ska spara ihop mina pengar för min framtid.. är ingen egomänniska och har svårt att fokusera på min egen framtid när resten av familjen mår dåligt.

Är inte sånn som person
  • Liza22
    nevermind skrev 2017-02-09 22:26:39 följande:

Nej nej NEJ.

Tack för svar men kan du utveckla lite?

Det är just att jag behöver råd ....
Svar på tråden Bör jag ta bolånet?