Liza22 skrev 2017-02-09 21:47:06 följande:
Jag har glömt att nämna det..
Bolånet är på 2,4mkr.
Och ja vi diskuterade en fast ränta på 3år för lånet på 2mkr. Resterande 400tusen tänkte vi lägga på rörlig.
Vi bor i Sthlm så billigare än detta finns det inte.
Kommer stå 50% som ägare då jag tar över min fars del. Bor centralt och bostaden är värderad till 3,5 mkr och kommer gå upp en hel del inom närmsta åren..
Ang fastigheterna utomlands så vet jag inte om de hade motsvarat 2,4mkr exakt men ett av fastigheterna är belånad med en liten summa. Tror tanken är att de vill att vi får huset. Kommer själv även få ärva en fastighet från min farmor&farfar när de dör (då de skrivit testamente på detta)
Vad hade du gjort i min sits?
Mår extremt dåligt
Du säger att din pappa tagit tag i sig själv och jobbar på att bli bättre.
Att hans dotter som inte ens flyttat hemifrån löser problemen åt honom hjälper honom inte.
Han måste ta konsekvensen av sina handlingar vilket ger honom två alternativ:
1. Sälj fastigheterna utomlands och betala av så mycket som möjligt av bolånet
2. Sälj bostadsrätten och flytta till hyresrätt. Om din mamma inte står i hyreskö föreslår jag att hon ställer sig nu, så hon har någonstans att ta vägen när det skiter sig.
Att i din sits ta ett så stort lån som täcker en så stor del av bostadens värde är vanvett! Många ekonomer varnar nu för att bostadsbubblan snart spricker, och där jag bor (kranskommun) finns tydliga varningstecken.
Din pappa kommer knappast att kunna ta över ditt lån om tre år, utan då kommer ni i så fall få sälja bostaden då.
Om du ändå bestämmer dig för att ta lånet så ska du inte stå som 50% ägare om du lånar 2/3 av bostadens värde. Du ska stå för 67% och din mamma för resten. Om din mamma amorterar mycket kan ni skifta procentsatsen årligen.