Liza22 skrev 2017-02-09 21:41:52 följande:
Ja jag kommer stå som 50% ägare.
Bor i Sthlm så tyvärr är det stor bostadsbrist..
Vad hade du gjort om du var i min situation?
Gråter inombords helatiden pga ångest
OM du tar lån på 2,4 miljoner på en lägenhet värd 3,5 miljoner så betyder det att du äger ca 70% av värdet på lägenheten just nu.
OM alla papper skrivs rätt, dvs att du betalar ENBART din del av lånet och föräldrarna enbart sin del av sitt lån (vilket kanske är 0 kr om skillnaden mellan lån och värde beror på värdeökning och/eller amortering från deras sida). Och att du har rätt att köpa ut dem och de har rätt att köpa ut dej med tex 6 månaders varsel (betala marknadsvärdet på den delen som de andra äger tex du får betala deras 30% om du tar över, de får betala dina 70% om de tar över).
Och om någon vill sälja så måste de andra gå med på det. Avgiften till föreningen delar ni jämt mellan alla som bor där (3 st nu), samma med el, försäkring, och annat som man inte kan välja bort (tv är tex val, förutom basutbudet).
Då och enbart då hade jag gått med på det.
Du har då fått din fot in på bostadsmarknaden, har eventuell värdeökning att se fram emot, har ett boende om de vill flytta - då köper du ut deras 30%, har möjlighet att flytta med 6 mån varsel utan problem.
DU har ett stort lån, tråkigt... Men du har jobb och bra förmåner på lånet. Du kan amortera av en stor del hoppas jag.
Det kanske känns surt för dej att betala på ett lån på 2,4 miljoner, samt amortera, men det får du ju igen när ni säljer eller när du tar över lägenheten.
Har du ingen möjlighet att betala räntor och/eller amortera så måste ni skriva i detalj hur detta löser sig. Tex att dina föräldrar betalar dej tex 10 000 kr/mån och att ägarförhållandena skrivs om varje månad:
Ex;
Ägarförhållande 1 mars 2017
TS: 2 400 000 kr Föräldrar: 1 100 000 kr
april TS 2 390 000 föräldrar 1 110 000 kr
maj TS 2 380 000 föräldrar 1 120 000 kr
april TS 2 370 000 föräldrar 1 130 000 kr
osv.
De köper alltså äganderätt värt 10 000 kr av dej varje månad, men du står såklart för alla kostnader som du har på ditt lån.
Det tar ju massor med år för er att komma upp i 50/50, men du kan ju inte ta ett lån och stå ensam på det och tro att någon annan ska betala på det , även om det är dina föräldrar