• Fru Ve

Ledighet i förskoleklass?

Min yngsta ska gå förskoleklass till hösten. Är lite nyfiken hur både andra föräldrar och lärare är inställda till detta att ta lediga dagar därifrån. När äldsta gick f-klass så fick han alltid gå dit 5 dagar per vecka eftersom jag tyckte det var en bra tydlighet för honom inför skolan sen. Dessutom skulle han helst vilja vara hemma de flesta dagar om han får (väldigt hemmakär). Så jag tänkte att ifall han får vara ledig då och då blir det inte bra och kanske svårt att få dit honom. Men jag märkte att en del andra föräldrar hade annan inställning till detta och deras barn var lediga då och då, flera dagar per månad. Jag tyckte det var lite svårt att motivera för min son varför han skulle gå till f-klassen då kompisen XX fick vara ledig så ofta. Hur tänker ni?

• Svar på tråden Ledighet i förskoleklass?
  • syntharen

Jag tänker att det är som skola, att man måste vara där varje dag om man inte är sjuk. Däremot är det ju ok att åka på semester så länge man går i förskoleklass eftersom det är frivilligt. Men det är ju bäst att gå varje dag för att få kontinuitet så man inte missar en del av den undervisning dom faktiskt har. Det är ju en bra träning också, på att komma i tid, rutiner osv.

• syntharen

Ja glömde att skriva, jag har en son som började i förskoleklass i höstas. Han går varje dag och tycker det är jättekul!

• Jill 79

Tycker det är helt ok att vara hemma någon gång ibland.

Hos oss uppmuntade de till och med detta. De sa att vi ska tänka på att det inte ännu är skolplikt och passa på att resa och ta det lite lugnt nu innan allvaret börjar.

Men det blir ju lite konstigt om man är borta varje vecka.

• Jill 79

Första terminen så jobbade jag så då fick han ju gå varje dag. Men andra terminen så fick vi småsyskon så då fick han vara hemma lite i början så han skulle få bounda ordentligt med lillerbror och inte känna sig utanför när resten av oss var hemma på dagarna.

• Suzzanne

Det är ingen skolplikt i förskoleklass så ibland hämtade farmor/mormor tex onsdag em o hade över tors. Sen till skolan fredag, funkar nog om barnet hänger med på det som görs i skolan, vår son kom inte efter på ngt vis. Samt fick kvalitetstid med de äldre o de likaså. Win-Win :)

• WiJu

Här går barnen måndag-torsdag. Ledig/fritids fredag.

De säger också att om man anmäler sig så är det bra att de kommer. Sen får man självklart ta ledigt vid semester eller liknande. Men helst vill de att barnen är där.

• Brumma

Vi tänker att visst är det viktigt med f-klassen MEN vi tycker att baka pepparkakor ngn dag mitt i veckan med morfar, sover en natt hos mormor eller stanna hemma ngn dag när jag ändå är hemma med lillebror är än viktigare. Just nu. Om några månader - när skolan börjar - finns inte den möjligheten längre.

Min son är ledig ngn eller några dagar i månaden. Han kommer ha måååååånga år framöver med obligatorisk närvaro.

Vi passar även på denna terminen (liksom förra) att resa hela familjen utanför de vanliga loven.

• Vestra

Vi har också en som börjar till hösten. Kommer gå 4 dagar i veckan. Vi kommer inte ha henne ledig lite då och då bara för att "passa på". Alltså, vi jobbar för det första så hon kommer gå på fritids också. Men även om vi hade varit lediga mitt i veckan hade hon fått gå sina 4 dagar. 

Dom betonar att förskoleklass är högst frivilligt, men väljer man att delta så ska man följa upplägget. Sedan kan jag mycket väl tänka mig att någon vecka ledigt för en resa är aktuellt. Men inte ledigt bara för att mitt i veckan nej. 

Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
Svar på tråden Ledighet i förskoleklass?