• syster yster

Spinalhuvudvärk

Hejsan!!

Hade förlossning igår och har efter det fått väldigt huvudvärk samt ont i nacke och rygg.

Man tror att jag har spinalhuvudvärk och har fått koffeindropp som inte hjälpte.

Någon som haft samma som antingen valde att göra blood patch eller avvaktae pvh blev bra ändå? Är livrädd för att göra blood patchen nämligen.

• Svar på tråden Spinalhuvudvärk
  • nanoo

Jag gjorde en akut skrapning av rester av moderkaka för några veckor sedan och fick ryggbedövning pga att jag inte fastat och därmed inte kunde sövas. Jag hade en fruktansvärd huvudvärk efteråt, i ett antal dagar. Jag trodde att det var spinal huvudvärk men det gick över efter 4-5 dagar och jag har funderat på om det inte berodde på att jag hade dåligt med blod, förlorade ca 1 liter blod. Men nåt sånt kanske det inte kan vara för dig?

Är du väldigt rädd för att göra blodpatchen skulle jag vänta ut det istället. Jag läste endel när jag misstänkte spinalhuvudvärk och jag läste bara om fall där det gått över av sig själv. :)

• syster yster

När jag ligger ner så blir det mycket bättre å jag har som man brukar ha med spinalhuvudvärk med ont i nacken och ryggen och det blir bättre när jag ligger ner.

Pratade med bm idag och hon rekommenderade att jag gjorde det för det kan sitta i i flera veckor annars och hon sa hon har arbetat i 30 år å det har hjäpt så många å de flesta åker hem samma dag som de gjort ingreppet.

Men jag är livrädd för det ???????? men vet inte om jag vill vänta ut det heller om det tar flera veckor.

• nanoo
    syster yster skrev 2017-02-08 20:18:59 följande:

När jag ligger ner så blir det mycket bättre å jag har som man brukar ha med spinalhuvudvärk med ont i nacken och ryggen och det blir bättre när jag ligger ner.

Pratade med bm idag och hon rekommenderade att jag gjorde det för det kan sitta i i flera veckor annars och hon sa hon har arbetat i 30 år å det har hjäpt så många å de flesta åker hem samma dag som de gjort ingreppet.

Men jag är livrädd för det ???????? men vet inte om jag vill vänta ut det heller om det tar flera veckor.

Du får väl helt enkelt väga för och nackdelar mot varandra. Jag har också läst att om man gör ingreppet så går det över fort, men om du är så rädd som det verkar för att göra det så kanske det inte är nåt alternativ att göra det och då är väl enda alternativet att istället vänta ut det, hur jobbigt det än är?
  • Yarrow

Jag fick ligga inne en vecka efter förlossningen. Var vidrigt, inget hjälpte och tillslut fick jag tjatat till mig patch (de sa att de inte gjorde patch pga av att spinalhuvudvärken alltid gick över av sig själv.

Men efter att jag svimmat i matsalen och inte längre kunde ta hand om bebis själv så gjordes en patch och jag kunde gå hem dagen efter :)

• syster yster

Gjorde den ont att göra?

Hade du värk bara i huvudet? Jag har ont i nacken och axlarna med. Som knivar som sticks in så det hugger.

• Yarrow

Jag hade även fått epiduralen i en nerv så hade svårt att gå. Hade ont i huvudet och ner över axlarna. Fick hjälp till toaletten och var bara ett vrak.

Personalen på bb var dock helt underbara.

Man fick smärtstillande i ryggen så det kändes inte. Var lite obehagligt bara eftersom man var så mycket mer medveten än när man får epiduralen. Det kändes liksom som ett väldigt obehagligt tryck i ryggraden men ingen direkt smärta..

Men det va så värt det!

• Yarrow

Inser nu att jag är lite seg på att svara. Hoppas det gär bra för dig så du får njuta av bebis!

Svar på tråden Spinalhuvudvärk