Inlägg från: Anonym (Levis pappa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Levis pappa)

apraxi/afasi

Anonym (Mamma) skrev 2017-03-03 10:23:53 följande:

Hej jag tror att min son har liknande. Han är 10 år och har språk som en 2åring ungefär både i förståelse och tal. Grammatik verkar jättesvårt. Tecken har inte heller funkat. Han kan säga tex "Hund farlig. Stor!" eller "Buss nej. Borta. Kan inte"

Han använder mycket kroppsspråk och typ charader. Mycket humor och förstår ironi och sådant. Men just språk verkar inte fastna. Det är som att han inte har något språkcentrum i hjärnan. Hans språk påminner om när man lärt en apa teckenspråk (fast med tal då).

Han gick vanlig förskola utan större svårigheter men går nu i träningsskola.

Ni andra, har era barn syskon? Hur är de språkligt?

Hej. Gick han vanlig skola? Det finns ingenting hos oss o dom ska sätta honom i vanlig klass. Han har aldrig kunnat gå fram och ta kontakt med andra barn så han kommer ju inte säga nåt. Alla säger jag tar ut saker i förskott men är det så svårt att fatta. Han får redan gliringar av barn och han ligger meb abc-boken på kvällen o skriker ut bokstäverna o tror att han är dum som inte kan.
    Logopedhjälpen har dragits in och vi går nu på habiliteringen.
    Googla på det stället: 
    Här samlas barn med funktionshinder och vi har även tandvård.
    Alltså jag är så hjälplös. Det finns ju kunskap.
    Eller har jag fel? Är habiliteringen ett ställe som kommer hjälpa honom att prata? I snart ett år är det VI som pratat OM honom. Det snackas o snackas o diskuteras. 
    Kan jag få prata med dig?  Det skulle hjälpa min grabb oerhört om han fick se att han inte är ensam.
    kontakta mig snälla eller om nån annan vill diskutera o gärna över telefon.
    fredrik.essen@protonmail.com
Svar på tråden apraxi/afasi