Inlägg från: Anonym (Mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamma)

apraxi/afasi

Hej jag tror att min son har liknande. Han är 10 år och har språk som en 2åring ungefär både i förståelse och tal. Grammatik verkar jättesvårt. Tecken har inte heller funkat. Han kan säga tex "Hund farlig. Stor!" eller "Buss nej. Borta. Kan inte"

Han använder mycket kroppsspråk och typ charader. Mycket humor och förstår ironi och sådant. Men just språk verkar inte fastna. Det är som att han inte har något språkcentrum i hjärnan. Hans språk påminner om när man lärt en apa teckenspråk (fast med tal då).

Han gick vanlig förskola utan större svårigheter men går nu i träningsskola.

Ni andra, har era barn syskon? Hur är de språkligt?

• Anonym (Mamma)

Om barnet inte är lågbegåvad utöver språkproblemen och därför har svårt att få rätt till särskola så kan det funka ändå genom att många begåvningstest för barn har en verbal del och verbal förmåga krävs även för andra delar. Kan barnet inte klara det eller inte vill delta så kan det sänka medelvärdet så barnet ändå kan få gå i särskola. Så är fallet med min son som ter sig normalbegåvad på allt men inte förstår de verbala instruktionerna på testet. Iofs tror jag han mår bättre i särskola som är mer individanpassad och han har fokusera på språk och sina svårigheter.

Har barnet språkförståelse är problemen oerhört mycket mindre än om förståelsen också är dålig. Då kanske vanlig skola funkar.

Svar på tråden apraxi/afasi