Inlägg från: Anonym (Änglabarn?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Änglabarn?)

Räknas inte min son? :(

Förlorade nyligen en liten pojke i v 14. Sorgen och chocken är förlamande trots 3 friska fina syskon hemma. Försöker sörja och bearbeta att han är borta för alltid och sökt på bl a Facebook efter grupper. Men ett "krav" är att man förlorat sitt barn från v 22 och uppåt.

Känns bara som att det räknas inte innan denna vecka. Att det bara ska vara att skaka av sig och gå vidare med nya försök till barn.

Är det verkligen så krasst? Är min son och vår förlust så liten i jämförelse att vår sorg inte räknas och han inte räknas som ett änglabarn?

Förlåt, men allt gör ont inom mig och är känslig. Hoppas på nån förklaring iaf.... Nått hopp i mörkret

• Svar på tråden Räknas inte min son? :(
  • Anonym (Änglabarn?)

Fast jag vet att han inte räknas som en person eller individ juridiskt. Fast tillräckligt mycket för att få kremeras och spridas i en minneslund.

Det som stör mig är att han tydligen inte räknas som ett änglabarn utan enbart som ett missfall. Han dog inte innan v 12 utan efter och är inte heller ma. Har haft tidiga mf och ett ma. Inget av dessa kunde jag hålla i min hand och se kön, drag av syskon i ansiktet eller räkna alla fingrarna och tårna. Han var mer en ett jävla enkelt missfall men tydligen får jag inte känna och tycka så enligt "äkta" änglamammor. Och tydligen ska jag inte sörja enligt andra som gjort abort i v 15-16 av friska levande barn för det är ju inte nått barn.

Nån som fattar vad jag är ute efter?

Ang kurator. Väntar på samtal och gör hennes förbannade jobb under tiden. Ordnat plats i minneslund t ex. Det utlovades att jag inte skulle behöva men orka jaga nån som är för upptagen tydligen

• Anonym (Änglabarn?)
    GrönaDruvan skrev 2017-02-07 12:12:52 följande:

Känner igen mig!

Jag har haft missfall i vecka 9 och vecka 5. Missfallet i vecka 9 var jobbigt på så sätt att vi kämpat så länge och man faktiskt börjat tänka att det ska gå vägen. Men när missfallet väl var ett faktum så "brydde jag mig inte" på det sättet.

Missfallet i vecka 5 var också "jaha, igen"...finns inget att sörja.

Nu är det annorlunda. Förlorade min ena tvilling i slutet av vecka 17 för 2 veckor sedan. Vi hade sett honom på flera ultraljud och han såg ut som en liten människa. Det är min ängla bebis. Jag ska tydligen vara glad och ha tur att jag har en kvar, och tro mig, det är jag verkligen, men det gör ju inte sorgen efter min son mindre. Han hade redan fått ett namn.

Har jag sådan tur att hans bror föds levande och frisk kommer han alltid påminna om att vi skulle haft en som såg likadan ut.

Nä, sorgen är obeskrivlig och har man inte varit i situationen tycker jag inte heller man kan säga nåt hur man ska må.

Ser Edvin ok ut vid förlossningen, och inte har tillbakabildats för mycket tänker jag sprida hans aska i en minneslund. Det kan för många verka fånigt kanske, men han är inte värd att kastas iväg på nåt sjukhus. Han var våran efterlängtade son.

Beklagar verkligen förlusten av er lille pojke gör ont att läsa om andras förluster med. Hoppas verkligen ni får chansen till en minneslund, det är ju det minsta vi kan få för våra förlorade änglar

Haft några tuffa dagar med sorgen och chocken som fortfarande bor i mig samt besviken över min sambo. Trots att han ser vilket vrak jag är så gnälls det över uteblivna sysslor och gråter jag vänder han ryggen åt mig eller försvinner ut till nått ärende. Försöker jag prata med honom så är det bara ja men han är borta och vi får minnas honom bara...

Kanske typiskt män men känns så empatilöst det var faktiskt hans son med!
  • Anonym (Änglabarn?)
    Anonym (a) skrev 2017-02-10 16:41:02 följande:

jag förlorade i samma vecka men trots att det var hemskt så är det ändå inte ett "barn" i mina ögon. Jag förstår att inte "alla andra" kan hålla på och beklaga i tid och evighet för att jag förlorade det som skulle bli mitt barn. Det är mycket värre för tex min vän som förlorade ena tvillingen i ca v.20 och var livrädd för att även den andre skulle hinna dö innan de vågade plocka ut barnet. 

Eller kollegans fru som fick missfall också runt v.20 (med tre tidigare missfall och inga levande barn) Då kan inte jag tycka att mitt eget MA i v.14 är lika, liksom. 

Menar inte att förringa sorgen TS, men ändå. Om du skulle skriva om ditt missfall i v.14 i en grupp där folk förlorar mkt senare i gravidetet så tror jag faktiskt att vissa skulle kunna resonera som jag. Jag resonerar alltså så trots att jag själv fick MA i v.14. 

Men givetvis TS har du rätt till din sorg och vill du tänka annorlunda än vad "statistik" och veckonummer står för så får du givetvis det. Jag hoppas att du fått hjälp av kurator?

en undrar jag  och ursäkta om jag verkar okänslig, men hur viktigt är det att kunna säga att han är ett änglabarn? Varför hakar du upp dig på vad det skulle kunna kallas? 

Ursäkta kort svar men du fick ett ma? I vilken v hade embryot/fostret dött? Fick du föda fram det eller skrapas? Såg du det efteråt och kunde se hur likt det var nån av er eller ev syskon? Kön? Räkna alla fingrar och tår?

Han var ett barn, i miniatyr. Är inte ute efter beklagande utan att han var ett älskat önskat barn som somnade in alldeles för tidigt. Inte ett simpelt missfall, sånt som händer. Han fick av nån okänd anledning inte fortsätta leva utan blev en liten ängel! Men serru, han dog ju innan de magiska v 22-23 och ska bara bli en siffra. Och mao räknas inte ett enda förlorat barn innan dessa v. Inte din kollegas fru eller din väns tvilling. De är likställda med en förlust i v 14.
  • Anonym (Änglabarn?)
    Anonym (Anna) skrev 2017-02-10 17:44:09 följande:

Varför skriver du simpelt missfall ?

Det är lika tungt nör förlusten än sker

För att jag upplever det som att det bara är ett simpelt missfall i t ex sjukvårdens ögon. Fick bara höra tråkigt och tyvärr, sånt händer. För något intresse från någon mer än mig att få reda på varför finns inte.
  • Anonym (Änglabarn?)
    Aniiee skrev 2017-02-10 17:47:46 följande:

Jag förstår absolut din sorg och dina känslor, TS. Det är skitjobbigt att få missfall, vilken vecka det än är i.

Men jag kan faktiskt inte hjälpa att ditt (eller mitt, för jag har också fått missfall runt vecka 14) missfall inte är i närheten lika orättvist eller svårt som att föda ett barn i vecka 23+ som inte överlever mer än några minuter eller timmar om man har tur. Jag har nämligen gjort det också. DET var djävulskt. DET barnet hade kunnat överleva, DET barnet fick ett namn och ett personnummer. DET barnet hade en chans att fortsätta leva trots tidig födsel. det hade inte ett missfall i vecka 14. De allra flesta foster där ett missfall sker före vecka 16 är inte livsdugliga.

Och det är väl det som är skillnaden. 

Är väl där ett bekymmer finns. Det kanske hade gått att rädda vs helt bortom räddning och då ska det vara mindre jävligt...

Beklagar från hela mitt hjärta din förlust
  • Anonym (Änglabarn?)
    Anonym (Anna) skrev 2017-02-10 18:08:24 följande:

Ja sånt händer. Generellt så är ordet simpelt inte ett begrepp vården använder. Du borde inte heller göra det.

Ta kontakt med en kurator .jag tror du skulle vara hjälpt av att få prata med någon professionell.

Har varit i kontakt med kuratorn. Det första jag fick höra var, jag beklagar verkligen din förlust, det är ju tyvärr sånt som händer...

Förstår varför jag upplever det som att mitt missfall är simpelt? Och kan snudd på garantera att jag inte är ensam om känslan...
  • Anonym (Änglabarn?)
    Anonym (Anna) skrev 2017-02-10 18:39:33 följande:

Ursäkta min kanske för raka fråga; vad önskar du att de sagt och gjort i stället ?

Går inte göra så mycket över telefon. Och hon var ju inte på plats när vi var på sjukhuset. Fick säga till personalen att be henne kontakta mig och trots det fick jag ringa och jaga henne innan hon ringde tillbaka. Och som kurator bör man väl sätta sig in i den personen man ska ringa situation. Hon borde alltså läst om hur det upptäcktes, vilken vecka och anpassa sig utifrån det.
  • Anonym (Änglabarn?)
    LFF skrev 2017-02-10 22:28:45 följande:

Men du dissar ju min förlust av ett pyre som dött i v9 på precis samma vis. Jag fick se mitt pyre i v12 eller 13. En alldeles perfekt liten varelse som såg ut att sova. Bilden på skärmen kommer aldrig att lämna mig. Hade jag velat så hade jag säkerligen kunnat se denna lilla pyttemänniska i blodet som kom ut senare samma kväll. Jag kände hur pyret gled ut ur mig. Den förlusten höll på att ta knäcken på vår relation.

Din förlust är vare sig värre än min eller mindre än någon vars barn dött senare. Men för att räknas som änglabarn så finns gränsen att pyret ska ha haft chansen att leva utanför livmodern och det kunde vare sig ditt eller mitt pyre.

På vilket sätt dissar jag din förlust?
  • Anonym (Änglabarn?)

Jag utgår från mina mf och ma. Har haft 3 tidiga mf och ett ma i v 14. Där har jag inte haft problem med att acceptera att de försvann, kroppen tog hand om något galet tidigt även om mitt ma tog tid innan blödandet började. Nu dog min son 2-3 dagar innan vi var på kub enligt deras egna uträkningar och de kunde inte se nån uppenbar orsak men var inte heller intresserade av att hjälpa oss att få svar. Men får väl bli gravid 2 ggr till och få mf innan de kanske ens ids vilja hjälpa.

Jag dissar ingens förlust under någon del av en graviditet, anser att det är upp till varje person att avgöra sin sorg och rättighet att kalla sitt barn en ängel eller missfall mm. Kallas respekt. Men ändå möts man inte av detsamma. Varken av sjukvården eller kvinnor/par som genomlidit densamma. Tror inte det skulle vara speciellt roligt att få höra av nån att ett senare missfall i v 21 t ex inte är något att sörja eller få kalla sitt änglabarn. Medicinskt och juridiskt sett är det ju bara sånt som händer... Rent krasst! Eller att någons förlorade barn strax innan bf är ju inte så farligt, tänk om man fått träffa och lära känna barnet innan det försvann, det är så mycket värre...

Jag vet inte hur många gånger jag suttit och gråtit över trådar med förlorade barn och bekräftat deras förluster här, men när man själv drabbas... Vart finns stödet då?

Nu har jag iaf hittat en grupp där varje förlust faktiskt räknas och bekräftas, oavsett när. Där vi tillsammans kämpar mot alla känslor och andras åsikter. Och stöttar varandra under extra tunga dagar. Det hjälper en att läka lite i taget men ändå läka.

Hoppas iaf att ingen i denna tråden någonsin behöver uppleva fler förluster och skulle det ändå hända hoppas jag ni får de svar och det stöd ni behöver. Utan massa korrekta fakta för vad er förlust ska kallas.

• Anonym (Änglabarn?)
    Anonym (Anna) skrev 2017-02-11 14:40:49 följande:

Vad skönt att du hittat en grupp att få stöd i. Jag tror det är jättebra om man har det behovet att finna människor att ventilera med.

Att du fick en del frågade eller ifrågasättande svar i den här tråden tror jag till viss del beror på den olyckliga benämning du hade som simpelt missfall. I alla fall jag reagerade på det utrycket.

Lycka till med att komma vidare och ge dig tid att sörja.

Fast det är så jag upplever att det är i mångas ögon.
  • Anonym (Änglabarn?)
    Anonym (..) skrev 2017-02-13 09:37:50 följande:

Att säga "simpelt missfall" är underförstått det för "alla andras" tidiga missfall, medan ditt var helt annorlunda. Och då är väl du lika dömande som de som inte ser ditt MF som ett barn?

Jag upplever att sjukvården behandlar MITT mf som simpelt. Och det finns inget underförstått att jag anser att andras skulle vara simpelt.
Svar på tråden Räknas inte min son? :(