• Anonym (Arsenik)

Hur kokar ni ris?

Detta med arsenik i riset och livsmedelsverkets rekommendationer. Är det något ni tänker på i ert hem? Är det något ni ens varit medvetna om? Kan man på något sätt hålla sig uppdaterad när SLV går ut med nya rekommendationer (gällande allt, inte bara ris), eller får man hålla sig uppdaterad själv?

• Svar på tråden Hur kokar ni ris?
  • Anonym (Mamman)

1 del ris, 2 delar vatten. Kokar upp vatten och salt i kastrullen, häller i riset och sänker värmen till 1. 25-30 minuter senare är riset klart. Bränner aldrig fast, blir enligt mig alltid perfekt. 

Nej jag oroar mig inte ett skit för arseniken i ris faktiskt. 

• Jill 79

Sköljer inte riset då jag inte är minsta orolig för arsenik när vi inte äter ris särskilt ofta. Ris och vatten kokas upp med lite olja och salt i. Jag rör då och då med en gaffel. Låter stå fem minuter efter koktiden. Blir alltid perfekt.

• Dumbledore

Sköljer riset, 1 del ris, 2 delar vatten, lite salt. Koka upp, rör om, på med lock och låg temperatur, klart efter typ 20 minuter.

• Aniiee

Oh, btw, jag tvättar inte riset för att jag är orolig för arsenik, utan för att bli av med en del stärkelse.

Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion på g. Hittils 83. Bara 17 kvar.
  • Dumbledore
    Aniiee skrev 2017-02-04 21:53:24 följande:

Oh, btw, jag tvättar inte riset för att jag är orolig för arsenik, utan för att bli av med en del stärkelse.

Samma här! Arseniken sitter väl inuti riset?
  • lillterror

Jag tvättar aldrig riset, kokar i alldeles för mycket vatten, häller av, låter det stå ett par minuter under lock, klart!

Gjorde oftast så innan jag visste om arseniken- efter att jag fick nys om det gör jag alltid så.

• Spaceman

Hur tvättar ni riset? Jag sköljer bara riset i kallt vatten och kokar det sedan på låg värme med salt/buljong och 2 delar vatten tills det är klart. Tar nog cirka 15 min.

• Anonym (SLU)

Kontakta SLU, tror dom har koll.

• Mascaraklumpar

Jag stormkokar i massor med vatten i 6 minuter, häller sen bort vattnet, sköljer i kallt vatten och micrar sedan i en skål med plastfolie över i 2+2 minuter (omrörning efter 2 alltså). Jag vet inte hur mycket arsenik som fälls ut och hälls bort på detta sätt, men riset blir i alla fall mycket godare och fluffigare.

Svar på tråden Hur kokar ni ris?