JTA skrev 2017-02-14 23:04:31 följande:
I tabellen på den sidan ser jag att de största flyktingländerna är Syrien, Afghanistan, Irak, Turkiet och "Statslös". Det sistnämnda brukar framför allt handla om palestinier. Förutom Turkiet, som kanske "bara" bör kallas starkt patriarkalt, är de alla kända klansamhällen.
Samtidigt som du har fel i sak, är den här frågan bara en distraktion eftersom resonemanget jag fört om din faiblesse för assimilering inte beror av att de flesta flyktingar kommer från klansamhällen. Poängen är att det du tror är unversella värderingar som alla utan vidare skriver under på i själva verket är resultatet av en lång utveckling inom vårt västerländska samhälle. Ta en titt på WVS kulturkarta så ser du skillnaden mellan vår och deras kulturer. Du vill assimilera invandrare till våra värderingar. Gott så.
Du behöver revidera din syn på vad ett klansamhälle är. Det räcker inte med att det förekommer klankultur utan samhället måste präglas av det och det gör inte exempelvis Syrien. I annat fall får Sverige också kallas ett klansamhälle då exempelvis vissa MC-klubbar och högerextremistiska grupperingar och föräldrakooperativ uppfyller de formella kraven.
Du har ovanligt svårt för att ta in text så jag upprepar så som man behöver göra för ett barn som hör något den inte vill höra: jag
står bakom integreringspolitik, inte rasistisk assimileringspolitik. Ditt "resonemang" om hur det skulle förhålla sig tvärtom bygger på dina värderingar speglade de på mig där de inte finns i mer än din fantasi.
Naturligtvis finns universella värderingar som "alla" utan vidare skriver under på. Om du känner dig utanför den globala gemenskapen, so be it.