Bergis skrev 2017-02-06 09:50:35 följande:
Politikerna lägger sig redan i vad kvinnan gör med sin kropp. I abortftågan och även i andra frågor som exempelvis prostitution.
Nu vet jag inte om siffrorna beträffande läkarnas åsikter ser ut som du påstår men låt oss leka med tanken att du har rätt.
Det är fortfarande en subjektiv bedömning och det finns som sagt fler aspekter. Lagstiftning är dessutom normbildande. Ändras lagar och regler följer normer om tyckande efter.
När det gäller i vilken vecka en abort senast får ske ( idag vecka 22) så ansvar socialstyrelsens rättsliga råd för att bara foster som är yngre än att de kan leva utanför magen med medicinsk hjälp får aborteras och i takt med att läkarvetenskapen utvecklas så kan tidpunkten för när en abort senast får ske komma att sänkas i framtiden. Jag har intet problem med detta då ett sådant beslut kommer att vila på vetenskaplig grund.
Däremot tycker jag att det är helt obegripligt att du och SD så kraftigt vill inskränka kvinnans rätt att själv besluta om abort från vecka 18 till vecka 12. Här handlar det inte om att ni vill förändra lagstiftningen för att fostret skulle kunna överleva om det fötts vid denna tidpunkt utan om att du och SD vill kunna bestämma och begränsa kvinnans rätt att själv besluta om en abort.
Ni vill förändra abortreglerna trots att experter på området (professorer, läkare, barnmorskor) anser att ert förslag saknar vetenskaplig grund och trots att ert förslag enligt dessa experter kan leda till större risker för landets kvinnor.