Inlägg från: klyban |Visa alla inlägg
  • klyban

Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten

nihka skrev 2017-10-01 15:48:46 följande:
    Varför politiska partier öht ska vara där och peta i religion är för mig obegripligt.

Stat och kyrka gick isär 2000 och det kan fortsätta så. Att sedan ett politiskt parti som SD går ut och pratar om "kristna värderingar" utan att checka av med den största auktoriteten i landet inom området och hamnar i polemik med Svenska kyrkan blir ju farsartat.
    KD då, har dom rätten då?
    hur många meter var det?
  • klyban
    Regnbågensslut skrev 2017-10-01 16:15:51 följande:
    Vilka upplevelser?
    Välj själv, det är din trådstart.
    hur många meter var det?
  • klyban
    Padirac skrev 2017-10-04 14:50:53 följande:
    Att komma överens är inte samma sak som att vara överens.

För att komma överens hade SL o JÅ eller deras förhandlare behövt sätta sig ner tillsammans o se vad det kunde få ut av att hjälpa varandra, för att vara överens räcker det att de efter röstning konstaterar att de röstade lika.

M har under AKBs sista tid kritiserats för att vilja komma överens med SD, UK nu har sagt att han vill att det ska bli som det blir, om M o SD råkar vara överens.

Varför vill ingen komma överens med SD? Jo, för då måste man gå med på något av deras rasistiskt motiverade förslag.

Varför är inte SD nöjda med att regeringen stängde gränsen för flyktingströmmen? Jo, för det inte räcker för SD som vill assimilera alla som inte är svenska eller av någon annan av dem accepterad etnisk grupp. Det de kallar nationer.

Hur ska något parti som inte omfattar dessa ideer kunna komma överens med SD om detta som är det varje överenskommelse med SD måste handla om?

Om UK tror att det går att komma överens med SD är han grundligt misstagen på deras politik.

Dock så finns det ett resultat som man bägge är okey med, och kompromisser är en del av politiken.
    Även om man gör försök och avsluta detta olika delar av världen.

hur många meter var det?
  • klyban
    Padirac skrev 2017-10-04 16:17:39 följande:
    Absolut, däremot har inte SD ännu varit intresserade av det politiska hantverket. De har istället sagt att de fäller varje förslag som inte gett dem något i den enda fråga de driver. Utpressning? Inte konstigt att DÖ togs fram sett ur det perspektivet.

Jag tror detta är bara ett politiskt spel, och en viss samverkan med SD politik när man gör en sådan kompromiss(som då betyder man gör ju inget som strider helt mot sin linje).
    Och det uppenbara här, och det är att sätta in kilar mellan de olika partierna.
    Vilket är en smart strategiskt val för SD, och vore tjänstefel av SD inte utnyttja detta.

hur många meter var det?
  • klyban
    Padirac skrev 2017-10-04 20:25:20 följande:
    Det är naturligtvis galet fel för rasisten att inte utnyttja ev svagheter som uppenbarar sig för att driva igenom sin sak. 

MEN, det gör inte SD's politik i sak rätt. Oavsett hur smart det är så är det inget att hurra för. 

Jag skulle naturligtvis inte berömma Gustav Ekström för att han som uppvuxen med endast mor och mormor kom att utbilda sig till ingenjör (och senare doktorera inom kemi och däremellan det arbeta med att översätta värvningsmaterial och propaganda för nazisterna på waffen-SS's huvudkvarter i Berlin som förlagts till ett judiskt ålderdomshem som nazisterna stulit och skickat de boenden till döden.       Vem utom möjligen hans mor kan ha mage att berömma och gratulera en sån sk*tstövel. Jo, det skulle vara SD som strax efter grundandet satte honom i styrelsen efter att han arbetat som revisor i partiet första året. GE var till sin död 1995 en hängiven nationalist och nazist.

storify.com/Mittmedia/darfor-ar-en-av-landets... 

Vi pratar om politisk strategi och rasism var inte ens på bordet i exemplet, så det väljer jag helt ignorera som irrelevant.

Inte heller en fråga om vad som är rätt och fel.

Vill du göra ett nytt försök?

För nu känner jag inget i det som togs upp kom med här, och säga rasist när man pratar om skattehöjningar känns lite väl mycket som omriktning av fokus och slippa prata smarta politiska strategier.
    Vilket är en välkänd metod av höger sidan idag, långt till höger då.

hur många meter var det?
  • klyban
    Padirac skrev 2017-10-04 21:02:51 följande:
    Ok, nytt försök.

Pratar vi om skattefrågan SD och S i ett inlägg längre upp sades kommit överens om?

I så fall har jag dessa saker.

SD och S kom inte överens om något. De röstade var för sig och SD vill fälla Alliansnregeringens förslag till ytterligare skattesänkning av sina alldeles egna skäl,  inte för att de kommit överens med S om detta.

Det är ingen särskilt smart politisk strategi att utöva utpressning för att uppnå sina politiska mål, det är ett omoget och misslyckat försök att få igenom sina förlag. Titta på vart det tagit dem, ingen vill förhandla med dem, de är opålitliga. Är det smart? Politik sägs vara det möjligas konst, att förhandla, kompromissa och tala för sin sak är en del av politiken. Utpressning?  Nej det är inte smart, vilket den icke existerande politiska viljan till samarbete hos de andra partierna med utpressarna SD visar

Sen är det fel att inte bedöma SDs politik för var det är i denna tråd där vi pratar om Ms förfall då de vill(e) ge sig i lag ett rasistiskt parti med nazistiska rötter.

Man får inte glömma att man aktivt uteslutit SD ur den politiska processen.
    Sen att det är av en "beundransvärd" ursäkt är en annan sak.
    Det är en extremt smart strategi att sätta en kil in mellan partier genom ge S denna.
    Detta går inte komma ifrån, sen hur ärligt det kan man fråga sig.
    Likväl att vägra samarbeta med SD, ens om saker man är överens om är lika omoget.
    Så vi får inte hoppa på några höga hästar här, när man i politiken och de traditionella partierna inte är bättre.

Vet du kommer säga att man inte måste samarbeta, nej, det är sant.
    Men när man säger man ska utesluta dom överallt, då har man pissat på demokratin.
    Då det finns massor av saker man kulle kunnat samarbetat med SD, som inte har nått med det du upprepar så ofta du kan dvs om rötter och historia om nazism.
    Vi lever idag inte igår, och anser det finns tillräckligt och lägga på SD som det är, än prata forntid.

Även den strategi här, är inte för locka väljare, utan för att splittra de som nu samarbetar.
    Och för få en större chans till samarbete, jag alltid haft analysen att man kommer samarbeta med SD en dag(under förutsättningen inget extremt sker)
    Som sen kan sekundärt sprida sig till väljarna, men frågan hur stor effekt den har, låg skulle jag gissa.

Historia och rötter skiter jag fullständigt i när jag pratar om en politisk strategi.

Sen tycker jag SD är ett skitparti, men en helt annan historia.

hur många meter var det?
  • klyban
    Padirac skrev 2017-10-04 21:04:08 följande:
    SD har lyckat sätta in kilar i M och mellan M och övriga allianspartier. Kilarna mellan blocken har de rivit ur. 

River man blocken, så har man "bara" partier kvar att bråka med.
    Och dessa i sin tur är delade om detta med samarbete, vilket M är ett bra exempel.
    Där man kanske tom delar M i mitten, så tråden är motiverad.

hur många meter var det?
  • klyban
    Padirac skrev 2017-10-04 21:48:08 följande:
    Det vore bra att dela M, då skulle 'det andra M' få tillbaks väljare och SD minska.

SD har efter nästa val troligen brutit upp en lång period med blockpolitik. De borgerliga partierna  kommer att få regera tillsammans med S eller SD, ett fåtal väljer SD enligt det vi ser i opinionsundersökningarna.

SD ger makten till S vilket först alliansen och sedan DÖ var ett försök att stoppa. Varje röst på SD är en röst på S i praktiken när det kommer till vilket parti som kommer att bilda regering. Ingen svår analys.

Ja, det kan man alltid hoppas på, men vad är det som inte säger att det blir precis tvärtom?
    Såna analyser är svåra, men splittra block det ökar behovet att söka stöd någonstans.
    Vilket är till fördel för SD, splittra M är extremt svårt och förstå vart ett går.

Givetvis kommer det nya "blocket" också få kilar och avslutas, när väl den cirkusen startat så komemr den inte stoppas innan någon har vunnit, och idag kan jag inte se annan vinnare än SD i änden.

Men det går stoppa om man vill, men ingen är redo för detta.
    För ingen vågar prata SD frågor på ett mer städat sätt ens, och nu när folk är såpass polariserade så är det svårt och ändra.

Då detta är inga åsikter som är grundade i fakta, utan bara känslor och hat.
    Vi ser ju hur du ylar nazist och rasist tid och otid, på frågeställningar som inte ens är i närheten av nått av dom två.

hur många meter var det?
  • klyban
    Padirac skrev 2017-10-05 07:29:26 följande:
    Är det inte märkligt att de som påstår att ingen pratar om SDs fråga helt missar att regeringen haft en pragmatisk hantering av flyktingfrågan och faktiskt stängt gränserna?

Varför är de som står i skuggan av SD inte villiga att erkänna att SDs linje om begränsad invandring just nu gäller?

Varför är SDs politik inte genomförd trots att gränserna är stängda?

Vem.är det som ylar egentligen?

Hade gränsen varit stängd, så hade det varit noll invandring.
    Du ylar, du pratar om nazister och rasister precis hela tiden, även när det är totalt omotiverat.

hur många meter var det?
  • klyban
    Padirac skrev 2017-10-05 18:15:39 följande:
    Jag länkar trådstarten för att påminna vad tråden handlar om smile2.gif

Tråden handlar inte om att du lägger in nazism och rasism utan kontext.
    I en skattereform finns det inte den kontexten.

Så hur länge ska du undvika och avsaknad av korrelationen mellan skatteformen och nazism och rasism här?
    Och säger du ja det finns en korrelation, så är det dax att du påvisar detta i skattereformen ifråga.

Detta är en karbonkopia om pojken som ropade varg, men kanske den sensmoralen flög över huvudet på dig?

hur många meter var det?
Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten