Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten
Skönt, då finns bara frågan kvar varför du väljer säga minoritetsbefolkning, när jag säger rätt benämning är ursprungsbefolkning?
Vem ger dig rätten att nedgradera deras välförtjänta status som ursprungsbefolkning?
Hade du sagt "vardagstal" så hade det varit slut samma inlägg, men när du motsatte dig ursprungsbefolkning.
Så blev det bara fel.
Dina frågor är endast till för du inte ska erkänna Samernas ursprungsfolks status, men sen säger du dom är Ursprungsbefolkning.
Finns det ens att svara på nått nu när du kommit fram till det är rätt benämning?
Det handlar inte om mer eller mindre. Samerna är en av Sveriges fem nationella minoritetsfolk. Samerna har en särställning bland de svenska minoritetsfolken i och med att samerna dessutom är ett av FN godkänt ursprungsfolk.
Att jag pratar om minoritetsfolk beror på att ämnet är SDs assimilering och att SD inte betraktar Sveriges minoritetsbefolkning (samer, judar, tornedalingar, sverigefinnar och romer) som svenskar (om de inte assimileras).
Du skrev i inlägg 2312 följande: "Även så är många av dessa inga minoritetsfolk, assimilera dom borde vara okey"
Är det något av Sveriges minoritetsfolk som du inte betraktar som minoritetsfolk? Vilka är det som ska assimileras och hur ska det gå till?
Jag förtydligar nu mina frågor:
1. Är det något eller några av nedanstående urval av svenska minoritetsfolk som du inte betraktar som minoritetsfolk?
- Judar
- Romer
- Sverigefinnar
- Tornedalingar.
2. Du har tydliggjort att du inte anser att samer är ett minoritetsfolk. Menar du att det är samerna som ska assimileras? Om inte så undrar jag vilka folk som ska assimileras och hur ska det gå till?