man och nöjd skrev 2017-07-11 00:53:29 följande:
Hur ska sd med sina 25% kunna ställa krav på en Allians-regering. Detta kräver ju att sd,s,v och mp går ihop i ett misstroendevotum mott Alliansen. JAg har svårt att tro på detta scenarie.
Sd kommer säkerligen rösta för Alliansbudgeten, det är jag helt säker på.
Partierna pratar ju redan idag med varandra om att t.ex rösta bort någon minister. De kommer såklart fortsätta prata, det säger ju t.o.m Annie Lööf. Dina förhoppningar om en mittenregering är fullständigt orealistiska.
Jag ser inte mig själv som moderat. Så länge DÖ-politiken lever får Alliansen ingen röst av mig.
Man kan förakta SD hur mycket som helst. Ska man ha någon chans att regera landet så måste man förhålla sig till SD på något sätt. Du verkar tro att man kan låtsas som att SD inte finns.
Vänstersidan har kommunisterna, högersidan har rasisterna. Vad är ditt problem?
Alliansen kommer självfallet hålla frågan om SD öppen till efter valet. Det är bara säga när vi har ett valresultat så förhandlar vi. Enkelt.
Jag tror att du överskattar det kommande M-tappet till SD när du ger SD 25 procent i valet, rimligare är nog i så fall att se just MSD som ett block som får kring en tredjedel av rösterna. Med 30 procent för de brunblå och 25 procent för SD blir det bara fem över till M.
Visst kan man tänka tanken att SD lägger sig platt för en alliansregering och röstar för bildandet av en sådan (eller lägger ner rösterna) och dessutom röstar för den hypotetiska alliansens budget.
Vad som talar emot ditt scenario är bland annat en person vid namn Jimmie Åkesson som sagt att SD kommer att ställa krav på en eventuell alliansregering.
Min uppfattning är att man inte kan bortse från SD:s roll i politiken när man diskuterar SD:s roll i politiken. Du kan heller inte bortse från C och L när du diskuterar hur alliansen kommer att förhålla sig.