man och nöjd skrev 2017-06-27 19:45:15 följande:
Och jag har svarat att en ren Allians-regering är ett alternativ. Kan vara med hoppande majoriteter och minimala eftergifter till sd. Eller också kan det vara med sd som stödparti och fortfarande små eftergifter till sd.
Att sd skulle lägga sig platt eller Alliansen gå sd till mötes är ord du lägger i min mun. Jag tänker mig lite mer som Löfvén sa inför valet 2014. "Efter valet sätter vi oss ner och förhandlar".
Din tro ger jag inte så mycket för när det kommer till partier till höger om vänsterpartiet. PErsonligen är jag övertygad om att sd drömmer om nån slags inflytande. Därmed tror jag deras stöd kan köpas relativt "billigt".
När jag skrev dialog så menade jag inte med dig, utan politiska partier emellan. Varför är det fel av S att prata med V? Eller M pratar med SD? Politik går väl ut på att få igenom det man tror på. Det kan man bara lyckas med genom samarbete.
Politik går ut på att bland annat välja vem eller vad man är beredd att samarbeta med eller inte samarbeta med.
C och L är inte beredda att samarbeta med eller göra sig beoende av SD.
Det är utifrån dessa premisser jag frågar dig hur du tänker dig en alliansregering. Du svarade att det kunde ske urifrån samma former som existerade efter 2006. Men då bortser du från att SD ställer andra krav idag än 2006, de kräver bland annat inflytande över invandringspolitiken för att släppa fram en alliansregering, något sonm C och L och kanske heller inte M kommer att gå med på.
Hade decemberöverenskommelsen fortfarande gällt så hade också alliansen också alliansen kunnat få regeringsmakten efter 2018 med passivt stöd från S, men den gäller inte längre.
Alliansen är död såvida inte C och L förklarar att de är beredda att inkludera SD i regeringsunderlaget.
De kommer inte att göra detta, om inte annat av ren politisk självbevarelsedrift.
De kan ju enkelt se hur det gått för M som kollapsat trots att de är det parti som står närmast SD. Hur tror du att det skulle gå för liberaler?
Politisk dialog på riksdagsplanet avgörs ju indirekt genom våra val i riksdagsvalet. Samtliga borgerliga partier var inför förra valet mycket tydliga avseende hur de skulle förhålla sig till SD.
Att moderaterna svikit sitt vallöfte och drabbats hårt av detta borgar för att fler vallödten inte kommer att svikas.