Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten

nihka skrev 2017-06-18 19:52:07 följande:
    Ja vet! Varför, varför, varför gjorde hon inte det? Jo, för att hon lyssnade på gaphalsarna.

Jag har sagt hela tiden (under tiden jag blivit kallad vänsterextremist) att det ska bli jävligt intressant att se hur det går om den dittills nöjda och tysta borgerliga röstaren skulle reagerar om någon bytte fot i SD-frågan. Och nu vet jag att det finns många, MÅNGA fler av mig därute.

Jag tror Moderaterna har kapacitet att krympa till runt 10%.
    Jag tror att de har kapacitet att lämna tvåsiffriga procenttal och alltså bli ett entalsparti.

Sparkar de Kinberg Batra och petar dit någon Åkessonepigon i stället så finns det ju faktiskt en möjlighet att de vinner tillbaka väljare från SD, men knappast fler än de tappar - och även om så vore så är det viktiga att brunhögern inte växer.

Jag tror också att högerpopulismen har förlorat i kraft men att det även framöver kommer att finnas en relativt stor grupp människor som i princip är onåbara i och med att de behandlar fakta som något de kan de kan välja att tro på eller inte tro på utifrån perspektivet att de ska passa in med högerlallandet.

Missförstå mig inte - jag syftar på högerpopulister, inte på högerdebattörer i allmänhet.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    man och nöjd skrev 2017-06-18 22:46:54 följande:
    Ja, du behöver lära dig att tala klarspråk. Spendera inte 20 minuter på att hitta en förolämpning som du tror klarar moderatorns granskning. Det är nämligen bara barnsligt.

Vad får dig att tro att Alliansen inte skulle agera som en Allians? De gick ju till val som en Allians och borde därmed lägga gemensamma budgetar i oppostion. Dels för att budgeten kan fälla Löfvén. Dels för att en gemensam genomarbetad skuggbudget får uppmärksamhet i media. Nu verkar det som Alliansen inte finns.
    Nu gör du dig själv till måttstock för andra, försök korta ner tiden från 20 minuter till 15 så sparar du ett par timmar om dagen.

Vad som får mig att tro att alliansen inte ska agera som en allians? Det är alliansens agerande, före och efter valet. Reinfeldt och övriga allaiansledare gjorde tydligt före valet att samarbete med SD var utesutet samt att det största blocket ska bilda regering.

Kinberg Batra har svikit detta löfte, pressad av virrpannor i partiet, men C och L är fortfarande tydliga med att samarbete med SD är uteslutet.

Mm, man kan nog säga att alliansen inte finns längre. Tokstollarna i KD och M har agerat på ett sådant sätt att alliansen är död. Hade man inte övergett decemberöverenskommelsen så hade alliansen förmodligen vunnit valet 2018 ganska enkelt och bildat en regering med Kinberg Batra som statsminister.

Nu får brunhögern väl istället som sysselsättningsterapi ägna sig åt att utse en skuggregering med Jimmie Åkesson som statsminister, Kinberg Batra som löftesbrytarminister, Hanif Bali som migrationsminister Kent Ekeroth som justitieminister och Björn Söder som utrikesminister, som försvarsminister kan ju SD fråga vännerna i Ryssland villken de anser är den bästa kandidaten.

Vi är åtminstone överens på ytterligare en punkt, förutom att alliansen är död. Jag ser också gärna att M sparkar Batra och blir tydliga med att det är samarbete med SD som gäller framöver och att MSD är det givna alternativet för den som vill få bord S som regeringsparti.

Men min gissning är att brunhögern sammantaget inte skulle bli särskilt mycket större än vad enbart SD är idag.

För övrigt så skulle alliansen med SD förlora valet 2018 om de gick ut och förklarade att SD är en del av det kommande tänkta regeringsunderlaget. Det finns ett djupt och välgrundat förakt för tokskallarna i SD bland många borgerliga väljare.

Den betydelse SD hittils rent konkret har haft på svensk politik är att asyl- och integrationspolitiken påverkats i mosatt riktning mot vad SD önskar. Alliansens uppgörelse med MP skulle aldrig blivit av utan SD:s benägna hjälp att liberalisera asylpolitiken. Jag är övertygad om att de förändringar vi sett de senaste åren hade kommit långt tidigare om inte SD hade funnits.
  • FDFMGA
    man och nöjd skrev 2017-06-19 23:16:56 följande:
    Vad Reinfeldt sade i regeringsfrågan har ingenting med budgeten att göra. Alliansen gjorde vad de lovat att göra i första höstbudgeten. Sen kom DÖ. Det var ett svek.

Att du som vänstersympatisör är nöjd med att Alliansen lägger sig platt är föga förvånande. Det är dock knappast upp till dig att ställa krav på framtidens Allians. Det måste vi högersympatsörer göra. Och så kommer att ske. Återstår att se om det sker till priset av att rösta emot min övertygelse.

AKB har inte samarbetat med SD, och därmed inte svikit något löfte.

Du håller t.o.m om att Alliansen inte finns längre. Trots detta hävdar du att de agerar i sina väljaren intressen. Vi kan nog vara överens om att dagens Allians är bra för vänstern och sd.

Skulle DÖ någonsin ha lett till AKB som statsminister? Tillåt mig gapskratta. Varför i hela friden skulle vänstern lägga sig platt?

Det är mer sannolikt att brunvänstern regerar än att brunhögern gör det. S och SD har väldigt mycket gemensamt.

Jag tycker ett samarbete M+SD är en dålig idé, så där är jag inte med dig. Vore bättre med SD+S som har mer gemensamt.

Min gissning är att SD får 25% i valet och M 15%.

Alliansen (som alltså inte finns) kommer naturligtvis inte gå ut och prata om SD som regeringsunderlag. Du kan väl åtminstone baka in nån form av realism i dina fantasier. Som det ser ut idag är den icke existerande Alliansen chanslösa i valet 2018. Vem vill rösta på ett block vars enda vilja är att lägga sig platt?

Vad gäller realpolitik så har S gått längre än någon Sverigedemokrat kunnat hoppas på med den skärpa flyktingmottagningen. Ner med 80-90%. SD sitter naturligtvis och skålar över detta. De gillar Löfvén.

Alliansen var inte ett parti utan alliansen bestod av fyra partier varav åtminstone två inte är beredda att fälla budgeten och därmed regeringen.

Decemberöverenskommelsen existerar inte längre eftersom KD och M är partier vars löften ingen kan lita på. Hade den fortfarande existerat så hade det varit enkelt efter valet 2018, största blocket bildar regering.

Det är därför ditt påstående om att M borde fälla budgeten och S-regeringen blir absurt, M kan inte bestämma hur C och L ska agera i riksdagen.

Ja, visst har jag roligt åt att tankenötterna i KD och M inte förstod innebörden av att de bröt överenskommelsen - det vill säga att de därmed dödade alliansen.

Efegr 2018 får vi troligast en ren S-regering, alternativt S + MP eller också en mittenregering.

Det finns egentligen inga andra alternativ, en C + L-regering skulle bli nedröstad, liksom en ren M-regering.

Det är märkligt att existensen av SD i riksdagen hittills har påverkat politiken i diametralt motsatt riktning mot den SD eftersträvar. Detta verkar fortsätta såtillvida att man nog kan anta att majoriteten av de som kommer att rösta på SD 2018 annars hade röstat på MSkrattande
  • FDFMGA
    Kung Markatta skrev 2017-06-20 00:36:54 följande:
    Enda möjligheten till en ren (nåja) S-regering är att S sneglar på Österrike och gör upp med SD. Kan inte uteslutas i och för sig.
    Tror du.

Det gör inte jagSkrattande

Trots allt måste det bildas en regering efter 2018. Alliansen är körd, iofs kan man ju teoretiskt tänka sig att allianspartierna blir större än de rödgröna och att SD inte ställer några krav på allainsens politik utan bara ger dem sitt oreserverade stöd.

Men jag tvivlar på att SD vill avveckla sig själva, i så fall är det mer rationellt - om de anser att politiken är viktigare än de pengar som flödar in till riksdagsledamöterna och partiet - att de inte ställer upp utan uppmanar sina sympatisörer att rösta M.

Personligen hoppas jag på en mittenregering som samlar en majoritet av riksdagsmandaten, men jag kan stå ut med en ren S-regering ocksåSkrattande
  • FDFMGA
    Kung Markatta skrev 2017-06-20 01:00:42 följande:
    Du har fortfarande inte förklarat vilka andra partier som ska stödja en "ren" S-regering. Nu får de ju passivt stöd av C och L men det stödet kommer att dras in efter valet.
    Jag utgår från att det är C och L som kommer att tvingas välja. De har egentligen bara tre alternativ - att ingå i en regering tillsammans med S, att ge en sådan regering ett passivt stöd eller att acceptera ett samarbete med SD.

Alltså - jag utgår från att inget av dessa partier anser att Sverige är betjänt av en fullständigt blockerad riksdag som inte ens förmår att bilda en regering.

Jag tror dessutom att det definitivt inte bara är vänsterväljare som anser att Sverige skulle vinna på att blockpolitiken enligt alliansmodellen definitivt går i graven.

Hur tänker du själv - vilka alternativ ser du?
  • FDFMGA
    RMC skrev 2017-06-20 10:19:33 följande:
    Ingen borgerlig väljare, eller parti, har nåt att vinna på att S ska fortsätta regera, någonsin.
    Löfvens hot om kaos och att landet inte går att regera handlar bara om att han själv vill sitta och förpesta i 4 år till.
    Åjo, Sverige har oerhört mycket att vinna på att S kommer att förbli ett regeringsparti, till och med de som inte gegriper bättre , kanske i synnerhet de som befinner sig på den juvenila svetsaren fniss-nivån. De kan komma att behöva mycket stöd från de välfärdssystem S byggt upp.
    RMC skrev 2017-06-20 10:21:53 följande:
    Inte ens du kan förneka att vad svetsaren (fniss) 
  • FDFMGA
    RMC skrev 2017-06-20 11:04:42 följande:
    Välfärden är uppbyggd av våra tidigare generationers hårda arbete, inte av en samling arbetsskygga politiker. Numera tycks dock de flesta politiker vilja slösa bort vår välfärd på typ, resten av världe.

Att påstå att S byggt upp välfärden är lite Nordkorea-varning
    , " vår store ledare har konstruerat hela världen...och uppfunnit golf!"   
    Att politiker skulle vara arbetsskygga är en föreställning som odlas av högerpopulister med förkärlek för demokratiförakt och nästintill obefintliga kunskaper om hur en demokrati fungerar.
  • FDFMGA
    RMC skrev 2017-06-20 11:20:20 följande:
    Dina åsikter och fantasier om vilka som tror vad  intresserar väl..
    . låt mig tänka efter och återkomma i frågan.

I verkligheten ser vi tusentals politiker och före detta politiker som gör allt för att slippa jobba, kräver pensioner och dubbla pensioner, höjer sina egna löner  och arvoden...

Det gör väl ont för en med huvet så djupt i sanden som FDFMGA  att försöka se att politiker förr och idag är 2 helt olika grupperingar.  
    Ja, det låter som en synnerligen god idé att du försöker tänka, hoppas att du inte har otur när du tänker till.

Min uppfattning är att det är populister som är arbetsskygga, i synnerhet har de skyggat för skolarbete vilket innebär att de som vuxna oftast bara har en rudimäntär uppfattning om hur samhället fungerar i verkligheten, vid sidan av den de fått sig itutad av andra populister.

Att vi har personer som vill ställa upp som politiker är ett av demokratins fundament. De allra flesta av dessa är fritidspolitiker, det vill säga vid sidan av sina vanliga jobb är de också engagerade som politiker. Därutöver finns det yrkespolitiker, exempelvis kommunalråd och riksdagsledamöter. Dessa är heller inte arbetsskygga, man kan tycka att de har åsikter man finner bra eller dåliga - men arbetskygga är de generellt inte.

Ett problem med att populister är så arbetsskygga är just att de har för vana att kläcka fram påståenden som andra populister värpt åt dem utan att någonsin tänka efter vad innebörden i det de påstår är.

Det hedrar dig att du ska försöka tänka efter.

Lycka till!
  • FDFMGA
    RMC skrev 2017-06-20 12:42:49 följande:
    Väldigt vad du tjatar om populister, tycker du alla som inte lever i en fantasi av 1970-talet för populister?
    Förstår inte riktigt hur du tänker med din fråga - men jag gissar att du antingen avsåg att fråga om jag anser att alla som inte lever i en fantasi av 1970-talet är populister eller om jag kallar all för populister som inte lever i en fantasi av 1970-talet.

I så fall precis tvärtom. Alla som rapar upp dumheter utan någon som helst eftertanke annan än att man tror att man är genuint folkligt rak.

Ett exempel är när någon tuting påstår att politiker är arbetsskygga.

En tuting med lite bättre vett skulle kunna påstå att yrkespolitiker är korrumperade och att de saknar förståelse för problem som ligger utanför deras egna snäva referensramar, men knappast att de är arbetsskygga, snarare tvärtom att de lägger ner stort arbete på att förändra samhället i en för dem önskvärd riktning.

Ett av populismens problem är att det krävs ett visst mått av tur med tankeverksamheten för att allt inte bara  ska sluta som ett magplask i dynghögen.
  • FDFMGA
    man och nöjd skrev 2017-06-20 21:38:57 följande:
    Självfallet kan vi hamna i ett läge där riksdagen inte förmår bilda en regering. D.v.s där alla möjliga konstellationer innehåller partier som anser sig förlora på att vara med.

Typexemplet är mp under denna mandat-period. De har hamnat i en position där folk skrattar åt dem.

Jag tror det vore katastrof för demokratin om Allianspartier låter sig bli knähundar till Löfvén. Vad väljer man då mellan? De flesta utesluter ju idioterna på respektive kant. Varför ska jag ens rösta om vänster och höger är samma sak?

Du gör ett eventuellt "samarbete med sd" till något väldigt stort. Jag tror inte SD kommer kräva så mycket. De går förmodligen att "köpa" för ett väldigt lågt pris. Vore korkat av Alliansen att inte ens prata med dem.
    Fast det du och andra högerpopulsister vägrar acceptera är att C och L står fast vid sina löften om att inte samarbeta med SD eller att göra sig beroende av dem.

Det hjälper heller inte med fnoskiga besvärjelser om vad de borgerliga väljarna vill ha. Sverige har ett system där man röstar på det parti som man anser bäst företräder den politik man sjölv står för. De bågge partier som vurmar för SD-samarbete går sämst medan det parti som tydligast tar avstånd från brunhögern har fördubblat sitt stöd sedan valet 2014.

Vad tror du själv - kommer moderaterna att hamna under 10 procent i valet 2018Skrattande
Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten