man och nöjd skrev 2017-06-18 22:46:54 följande:
Ja, du behöver lära dig att tala klarspråk. Spendera inte 20 minuter på att hitta en förolämpning som du tror klarar moderatorns granskning. Det är nämligen bara barnsligt.
Vad får dig att tro att Alliansen inte skulle agera som en Allians? De gick ju till val som en Allians och borde därmed lägga gemensamma budgetar i oppostion. Dels för att budgeten kan fälla Löfvén. Dels för att en gemensam genomarbetad skuggbudget får uppmärksamhet i media. Nu verkar det som Alliansen inte finns.
Nu gör du dig själv till måttstock för andra, försök korta ner tiden från 20 minuter till 15 så sparar du ett par timmar om dagen.
Vad som får mig att tro att alliansen inte ska agera som en allians? Det är alliansens agerande, före och efter valet. Reinfeldt och övriga allaiansledare gjorde tydligt före valet att samarbete med SD var utesutet samt att det största blocket ska bilda regering.
Kinberg Batra har svikit detta löfte, pressad av virrpannor i partiet, men C och L är fortfarande tydliga med att samarbete med SD är uteslutet.
Mm, man kan nog säga att alliansen inte finns längre. Tokstollarna i KD och M har agerat på ett sådant sätt att alliansen är död. Hade man inte övergett decemberöverenskommelsen så hade alliansen förmodligen vunnit valet 2018 ganska enkelt och bildat en regering med Kinberg Batra som statsminister.
Nu får brunhögern väl istället som sysselsättningsterapi ägna sig åt att utse en skuggregering med Jimmie Åkesson som statsminister, Kinberg Batra som löftesbrytarminister, Hanif Bali som migrationsminister Kent Ekeroth som justitieminister och Björn Söder som utrikesminister, som försvarsminister kan ju SD fråga vännerna i Ryssland villken de anser är den bästa kandidaten.
Vi är åtminstone överens på ytterligare en punkt, förutom att alliansen är död. Jag ser också gärna att M sparkar Batra och blir tydliga med att det är samarbete med SD som gäller framöver och att MSD är det givna alternativet för den som vill få bord S som regeringsparti.
Men min gissning är att brunhögern sammantaget inte skulle bli särskilt mycket större än vad enbart SD är idag.
För övrigt så skulle alliansen med SD förlora valet 2018 om de gick ut och förklarade att SD är en del av det kommande tänkta regeringsunderlaget. Det finns ett djupt och välgrundat förakt för tokskallarna i SD bland många borgerliga väljare.
Den betydelse SD hittils rent konkret har haft på svensk politik är att asyl- och integrationspolitiken påverkats i mosatt riktning mot vad SD önskar. Alliansens uppgörelse med MP skulle aldrig blivit av utan SD:s benägna hjälp att liberalisera asylpolitiken. Jag är övertygad om att de förändringar vi sett de senaste åren hade kommit långt tidigare om inte SD hade funnits.