Inlägg från: man och nöjd |Visa alla inlägg
  • man och nöjd

Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten

FDFMGA skrev 2017-07-03 00:06:00 följande:
    Då kan vi bägge vara nöjda med det prov på livstecken alliansen visade, om än utifrån...Skrattande
    Jo...faktiskt.

Men som jag tidigare skrivit. Så länge det finns spår av DÖ inom Alliansen så får de ingen röst av mig. Många tänker likadant.

Att vänstern är så pass glada i DÖ är väl ett bevis om något för att den var bra för vänstern, men dålig för andra.
  • man och nöjd
    FDFMGA skrev 2017-07-05 19:13:39 följande:
    Spelar det verkligen så stor roll om forna alliansen laddar tänkarmössorna med frigolit eller sågspån?
    Tja, mr Frigolit kan ju vara en av Alliansens största tillgångar...
  • man och nöjd
    FDFMGA skrev 2017-07-05 19:46:23 följande:
    Aha, du menade Fridolin.

Jag försöker undvika öknamn på svenska politiker. Diskussionen blir så infantiliserad då, men spåna på duSkrattande
    Där har du nog en poäng, detsamma torde gälla uttryck som brunvänster och skrikvänster.
  • man och nöjd
    nihka skrev 2017-07-05 23:12:13 följande:
    Och botten är inte nådd än. Så går det när man brunnosar sig.
    Det är bara positivt att botten ej är nådd. Batra måste bort. DÖ måste dödförklaras på ett trovärdigt sätt. Att lägga sig platt för den vansinniga vänsterpolitiken måste kosta.
  • man och nöjd
    nihka skrev 2017-07-05 23:55:30 följande:
    Och botten är inte nådd än. Så går det när man brunnosar sig. Undrar hur de moderater som vill ha ett SD samarbete känner över att de snart stödjer ett parti med ett ensiffrigt procentstöd.
    Sant. Raset fortsätter tills Batra är borta.

Vilka "moderater". Jag tror ytterst få identifierar sig med ett politiskt parti på det sättet. Man röstar på ett alternativ som man anser minst dåligt. Alternativt proteströstar man på ett skitalternativ för att man tappat tron på hela skiten.

AKB är ett svamlande skämt till statsministerkandidat. Inte ett dugg konstigt att väljarna tappat tålamodet. Hennes första åtgärd var dessutom att medverka till att lägga sig platt i budgetfrågorna.

För mig får m gärna sjunka till en siffra. Det skulle skynda på den nödvändiga förändringsprocessen.
  • man och nöjd
    FDFMGA skrev 2017-07-06 10:51:52 följande:
    En diskussion som poppar upp lite då och då här på Familjeliv.

En enskild person som t ex Fridolin är väl definierad av sitt egennamn och öknamn som Frigolit eller Lille Fritjof är väl främst uttryck för känsloyttringar som avsändaren måste få utlopp för.

Det är lite knepigare med åsikter, i stället för att behöva mångordigt definiera en vanligt förekommande åsiktsyttring gång på gång kan det vara tidsbesparande att ge den ett epitet. Skrikhögern som jag ofta använder är ett sådant exempel. Problemet med uttrycket är förmodligen att det kan tolkas väldigt subjektivt, ska jag definiera det väldigt kort så blir det högerpopulister vars budskap är att man måste lyssna och samarbeta med SD.
    Varför skulle det vara fel att lyssna på andra partier? Varför är det fel att samarbeta i syfte att få igenom sin egen politik?

Är man en vänsterpopulist om man anser att S ska lyssna på V?
  • man och nöjd
    nihka skrev 2017-07-07 00:19:49 följande:
    Javisst. Det går bra för M och att närma sig SD är gynnsamt för M. Det är därför deras väljarstöd sjunker som en sten.

Däremot är det synd om C vars väljarstöd ökat kraftigt och för att de har en partiledare som toppar i förtroende. Så är det!
    Opinionen lutar åt en kraftig högermajoritet. Lite svårt att inse vänsterns glädje över detta.
  • man och nöjd
    KillBill skrev 2017-07-07 15:38:56 följande:

Hur tänker du nu? Jag tror mest att socialdemokraterna har fnissat när moderaterna och Kristdemokraterna har tokrasat i opinionen efter det att de har visat sig att de närmar sig SD. 

Idag är de flesta politiska bedömare överens om att alliansen har havererat och att detta har stärkt socialdemokraternas möjligheter att fortsätta att regera även efter valet 2018 (exempelvis i någon typ av socialliberal mittenregering). 

Rödgröna kan komma att samla c:a 34% i valet 2018. Det blir väldigt svårt för dem att bilda regering på det underlaget.

En mittenregering är ett alternativ som ingen vill ha och ännu färre tror på.

Det enda logiska alternativet är att vi får någon form av Allians-regering. De kommer tvingas prata med sd för att kunna få igenom sin politik.
  • man och nöjd
    klyban skrev 2017-07-07 21:21:21 följande:

Menar du det finns en glädje hos vänster för detta?
    Det vore rätt tokigt faktiskt.

Är kanske lite ironsk. Vänstern försöker göra sig lustiga över Moderaternas motgångar, men glömmer bort att hela röran befinner sig i kris.

Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten