Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten

man och nöjd skrev 2017-06-06 21:18:54 följande:
    Du vet inte vad samarbetet består i, men du "vet" att det okända samarbetet orsakat ett "jätteras" för M.

Jag tror mer på DÖ-effekten. M's ras startade redan 2010. Då 30%. Nu 18%. Beror knappast på ett icke-samarbete med SD.

Nåväl. AKB utesluter idag samarbete med SD. Om dina teorier stämmer komme M nu att öka med 10% ??
    Nja,det kallas kausalitet eller orsak och verkan.

I din tankeapparat så orsakade decemberöverenskommelsen ett ras för M som märkligt nog blev oerhört stort i samband med att Kinberg Batra och Åkesson fann varandra politiskt och än mer märkligt var att de som då lämnade M gick till C - alltså en helt missriktad reaktion sett till missnöje med decemberöverenskommelsen.

En generell iakttagelse jag gjort är att skrikhögern inte är så träffsäker i sina analyser, faktiskt är sportskyttet  av en sådan kaliber att man ständigt skjuter sig själv i fotenSkrattande
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    man och nöjd skrev 2017-06-07 23:05:08 följande:
    Som jag redan påtalat skedde större delen av m's ras innan sd-tjafset.

Det är f.ö inte så konstigt att just m drabbats hårdast av DÖ-politiken då det var de som tog initiativet.

Återigen . kalla mig gärna skrikhöger, men var då tydlig med att det är mig du menar.

Dumvänstern är s.a.s inte så träffsäkra i sina analyser.
    Du är inte ensam om att kalla dig socialdemokrat här på FL och samtidigt tro att SD blir största parti i valet 2018 - så du har definitivt sällskap i den ankdammen.

M hade ett tapp efter valet 2014 och de som försvann gick i stor utsträckning till SD. Efter att M öppnade för samarbete med SD kom raset, men M förlorar inte längre några väljare till SD utan till andra partier eller till sofflocket.

Men sannolikt slipper du MP i nästa regering, jag skulle gissa att C och L kommer att ha det som ett krav för ett samarbete med S medan S i sin tur kräver att de liberala partierna kapar banden till brunhögern i M.

Jag tror att det kan bli riktigt bra för alla inblandade med en mittenregering som slår sönder blockpolitiken som vi känner den. Iofs blir det ju nya block ett socialliberalt med S, C och L, ett reaktionärt brunblått med SD och M och så får vi miljövänstern med MP och V.

De brunblå partierna kan fördjupa samarbetet i opposition, MP mår nog bara bra av en tid i opposition medan V är de som egentligen drabbas, de har ju haft ett visst inflytande på regeringspolitiken men detta kommer ju att försvinna när S, C och L bildar en majoritetsregering.
  • FDFMGA
    man och nöjd skrev 2017-06-08 00:29:30 följande:
    Sorry, men var har jag kallat mig socialdemokrat. Jag ogillar s, men kan tvingas rösta på dem i brist på vettiga alternativ. Och ja, jag tror sd blir största parti eftersom jag tror att terrordåden kommer fortsätta dugga tätt och skrämma skiten ur folk. Med eller utan din tjatiga ankdamm.

Sd har idag ett stöd på över 25%, alla lär inte ha kommit från M.

S+C+L är ett alternativ. Men blir de större än KD+M+SD ?Åker MP ur?Kommer FI in?

Det vore fantastiskt bra att marginalisera V och MP, då är de snart historia. Bra.

Det vore diktaturliknande att inte kunna välja mellan höger och vänster. D.v.s det blir samma oavsett vad man röstar. Håller dock med om att en mittenregering skulle kunna vara bra.

Haha, då ber jag om ursäkt för att jag anklagade dig för att du påstått att du är socialdemokrat. Jag mindes sökert fel, kanske det var alla de där borttappade S-en då skrev om i ett gäng inlägg.

Ja S, C och L är ett alternativ om man tror på opinionsundersökningar. I de flesta som gjorts på senare tid så skulle de tillsammans få en majoritet av riksdagsmandaten. Dessutom så är åtminstone två av de tre partierna inne i en positiv trend vilket sannolikt kommer att innebära att de även fortsättningsvis får ökat väljarstöd.
  • FDFMGA
    man och nöjd skrev 2017-06-08 00:51:03 följande:
    Moderaterna och hela Alliansen har verkligen jätteproblem. Trovärdigheten är långt långt borta. Man har under 3 senaste åren svikit väljarna gång på gång med DÖ-politik.

Allt fler inser att en röst på Alliansen är detsamma som en röst på Löfvén.

Vill  man ha någon annan än Löfvén som statsminister så saknas alternativ.
    Tvärtom, det finns ett parti som i grunden svikit väljarna och det är moderaterna som inför valet 2014 dyrt och heligt lovade att allt samarbete med SD var uteslutet. 

Men nu är det som det är. Jag tycker iofs att moderaterna skulle ta steget fullt ut. Säga tack för den tid som varit till C och L och därefter inleda ett samarbete med SD som syftar till att erbjuda väljarna ett brunblått regeringsalternativ till valet 2018.
  • FDFMGA
    man och nöjd skrev 2017-06-08 21:46:15 följande:
    Moderaterna har ju hållit det löftet.

Jag tror också S+C+L kan vara bra för Sverige.
    Nej, det har de inte.

Men att en mittenregering skulle vara en utmärkt lösning på en mycket besvärlig politisk härva verkar vi vara överens om.
  • FDFMGA
    man och nöjd skrev 2017-06-09 00:26:37 följande:
    I vilka frågor menar du att de genomfört ett samarbete?

Ja, kortsiktigt vore det bra. På längre sikt är en sådan regering chanslös.
    Konkret har det väl inte hänt annat än att de samarbetar i utskotten. Men att såväl M som SD skulle vilja fälla regeringen till förmån för en regering som har SD:s stöd är inte någon hemlighet precis. Inte heller är det någon hemlighet varför de inte försöker göra detta.

Nja, på lite sikt så kommer socialliberalismen i olika varianter att växa sig allt starkare. Jag tror att vi efter valet 2022 kommer att ha en nytt relativt stort socialliberalt parti i riksdagen.

Däremot kommer den kunskapsföraktande högerpopulismen knappast att ha några framgångar sett över en längre period. Vi kan ju redan se hur brunhögern i form av M och SD har tappat kraftigt i stöd det senaste året.
  • FDFMGA
    Flash Gordon skrev 2017-06-12 22:03:05 följande:
    Ett rimligt krav på Moderaterna. De borde be om ursäkt:

www.gp.se/nyheter/debatt/moderaterna-m%C3%A5s...

"Tobias Billström medger alltså att migrantströmmarna gick att förutse, men detsamma gäller en stor del av dagens frågor relaterade till invandring och integration. Inga av dagens allvarligaste problem - gängskjutningarna, antisemitismen i Malmö, sekteristiska konflikter, heders-våld, det yrkesmässiga tiggeriet - var omöjliga att förutspå redan för flera år sedan. Och Moderaterna bidrog i högsta grad till ett samtalsklimat där sådant skulle förtigas"

"Moderaterna har på ett än så länge diffust sätt signalerat att man avser att lägga om sin linje i migrationspolitiken. Men för sin trovärdighets skull behöver partiet erkänna att dagens problem på migrations- och integrationsområdet gått att förutse. Och man måste erkänna att man begick ett misstag inte bara i den offentliga mobbningen av dem som varnade för dagens situation, utan i att vifta bort de varningar man fick. För det måste man be om ursäkt - och det på ett sådant sätt att det tydligt framgår att det är resultatet av en ärlig och kompromisslös självrannsakan."

Ja, gör det. Be om ursäkt. Som en del av rehabiliteringen av partiet. Det vore en välkommen gest mot oss borgerliga väljare som sitter på läktaren sedan DÖ och inte har något parti att välja idag.

Men det förutsätter självransakan och det kanske är där det fallerar?

Det vore rimligt och konsekvent och en gviktig markering gentemot SD att M tar samarbetet dem emellan på största möjliga allvar.

En utveckling där vi får en tydlig brunhöger är önskvärd på många sätt då får bland annat vi väljare något att förhålla sig till, liksom de övriga partierna.
  • FDFMGA
    man och nöjd skrev 2017-06-13 00:31:46 följande:
    Faktum är att SD och dess väljare skiter fullkomligt i om de blir kallade brunhöger.

SD har nåt som alla andra partier saknar. Det är missnöjda medborgares tillfredsställelse över att ge etablissemanget en smocka i solar plexus genom att rösta på dem. Har pratat med många missnöjda Allians.väljare som känner sig svikna av DÖ. Många funderar på SD. Inte för att de gillar SD, utan för att de avskyr pk-eliten.
    Nej, nu är du ute och cyklar.

SD och dess väljare vill i allra högsta grad få till en brunhöger genom ett samarbete mellan M och SD.

Tja, inte alla SD-väljare förstås - men de flesta lär vilja att partiet får inflytande medan säkert någon virrhjärna nöjer sig med att få proteströsta mot pk-eliten.
  • FDFMGA
    KillBill skrev 2017-06-13 07:58:21 följande:

Här har vi en moderat med moral och ryggrad. Han är en av de få som jag tror skulle kunna få moderaterna att växa igen. 

www.dn.se/debatt/tiden-pa-vag-att-rinna-ut-fo.../
    Ja, Odenberg kan man verkligen känna respekt för. En rakryggad moderat, ljusår från skrikhögerns skrän.
  • FDFMGA

En intressant artikel som refererar till att populismen har en kort halveringstid, tack och lov. Det kunde ju ha varit lika illa som med Cesium 137.

www.svd.se/populismens-halveringstid

Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten