felix le chat skrev 2017-05-30 14:29:12 följande:
Kritiken mot AKB internt innom partiet för DÖ var för hård för att hantera för henne. Massor av M distrikt hade strömavhopp på gräsrotsnivå till SD och
pressen blev för hård. Men jag tror du har helt rätt. Hade borgarna suttit still i båten och härdat ut hade dom haft en stor chans att ta över med en förnyad DÖ.
Jag personligen tror att det skulle vara förödande med en borglig regering 2018;
150-200.000 nyanlända utan riktiga jobb och press på "enklare jobb" hade skulle
skapa ett race to the bottom när det gäller löner och villkor.
Nu vet jag ju inte om S+MP's taktik är bättre med iden att spackla och måla över problemet genom hittepåjob och subventioner.
Det verkar som Kinberg Batra sitter mycket löst, åtminstone om man får tro DI som rapporterar att hemliga opinionsmätningar visar att raset fortsätter för M och då i synnerhet i Stockholm.
www.di.se/nyheter/interna-forsok-att-falla-batra/
Nu betvivlar jag att hennes eventuella efterträdare kommer att stänga dörren mot SD - och även om så vore finns det vare sig förutsättningar för en ren alliansregering eller en ren rödgrön regering efter valet 2018.
Skulle M som SD önskar ensamma bilda regering så innebär det att L och C skulle ge sitt stöd till en regering som samarbetar med SD och förhandla med en regering som måste springa och fråga SD om lov innan man kan finna en kompromiss.
Jag kan inte se annat än att blockpolitiken antingen är död eller också att man återupprättar decemberöverenskommelsen, men ett löfte från alliansen har ju numera noll trovärdighet så det kan man glömma.
En mittenregering efter valet måste vara en politisk lågoddsare av sällan skådat slag. Det finns knappast någon annan möjlighet förutom en ren S-regering som förhandlar med hela alliansen, vilket skulle vara en slags konstgjord andning gentemot den döende blockpolitiken.
Det där med jobben ger sig, det finns gott om enkla jobb som har försvunnit i rationaliseringsivern, frågan är bara vem som ska stå för finansieringen av dessa
Eller alternativt så innebär teknikutvecklingen att hela sektorer av arbetsmarknaden försvinner med massarbetslöshet som följd och då kommer jobbfrågan i första hand att handla om helt annat än invandring