Inlägg från: man och nöjd |Visa alla inlägg
  • man och nöjd

Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten

KillBill skrev 2017-06-19 23:40:58 följande:
    Problemet med alliansens skattesänkningar var att de totala skatteintäkterna per capita (pga en stor folkökning) minskade vilket innebar att utrymmet för satsningar på välfärd minskade. Sedan den rödgröna regeringen tagit över har emellertid skatteintäkterna per capita ökat och det finns nu återigen ett utrymme för att satsa på välfärd.
    Du ställer dig alltså positiv till Löfvéns sd-politik med gränskontroller och kraftigt minskad flyktingmottagning?
  • man och nöjd
    KillBill skrev 2017-06-19 23:40:58 följande:
    Problemet med alliansens skattesänkningar var att de totala skatteintäkterna per capita (pga en stor folkökning) minskade vilket innebar att utrymmet för satsningar på välfärd minskade. Sedan den rödgröna regeringen tagit över har emellertid skatteintäkterna per capita ökat och det finns nu återigen ett utrymme för att satsa på välfärd.
    Det beror ju på att man i stort sett stoppat invandringen och därmed bedriver en form av sd-politik. Det är ganska intressant hur man kan hata sd som pesten ena stunden för att i nästa bedriva samma politik själv.

Sen förstår jag inte riktigt hur du kan skylla ökande antal bidragstagare på skattesänkningarna. Det är ju precis tvärtom. Tack vare jobbskatteavdraget fick arbetsmarknaden en nödvändig boost.
  • man och nöjd
    FDFMGA skrev 2017-06-20 00:10:42 följande:
    Alliansen var inte ett parti utan alliansen bestod av fyra partier varav åtminstone två inte är beredda att fälla budgeten och därmed regeringen.

Decemberöverenskommelsen existerar inte längre eftersom KD och M är partier vars löften ingen kan lita på. Hade den fortfarande existerat så hade det varit enkelt efter valet 2018, största blocket bildar regering.

Det är därför ditt påstående om att M borde fälla budgeten och S-regeringen blir absurt, M kan inte bestämma hur C och L ska agera i riksdagen.

Ja, visst har jag roligt åt att tankenötterna i KD och M inte förstod innebörden av att de bröt överenskommelsen - det vill säga att de därmed dödade alliansen.

Efegr 2018 får vi troligast en ren S-regering, alternativt S + MP eller också en mittenregering.

Det finns egentligen inga andra alternativ, en C + L-regering skulle bli nedröstad, liksom en ren M-regering.

Det är märkligt att existensen av SD i riksdagen hittills har påverkat politiken i diametralt motsatt riktning mot den SD eftersträvar. Detta verkar fortsätta såtillvida att man nog kan anta att majoriteten av de som kommer att rösta på SD 2018 annars hade röstat på MSkrattande
    Alliansen fällde faktiskt den första budgeten, vilket vsar att de faktiskt var en Allians även efter valförlusten och därmed agerade som en samlad opposition.

DÖ går ut på att man lägger sig platt, vilket knappast inger något förtroende hos väljarna. Så länge C och L lägger sig platt så lever DÖ.

Det är ju en självklarhet att Alliansen borde lägga en gemensam budget och här måste M snarast ställa krav på sina Allianskollegor, men man har en på tog för svag ledare.

Har du missat att även S har brutit DÖ?

Någon vänsterregering kommer vi förhoppningsvis aldrig mer att se. Deras idiotiska skattehöjningar är väldigt skadliga.

En Allians-regering är fullt möjlig.
  • man och nöjd
    KillBill skrev 2017-06-20 07:57:26 följande:
    Sverige har altid haft mer eller mindre reglerad invandring så påståendet att Löfven nu skulle bedriva SD politik är helt felaktigt. Läs på om luciabeslutet så ser du att senaste årens flyktingpolitik inte är något nytt eller något som ska tillskrivas SD.

sv.m.wikipedia.org/wiki/Luciabeslutet
    Här tillskrivs ingenting till SD. Vem behöver ens SD när vi har Löfvén. Han stängde gränsen trots en brutal flyktingkatastrof. Detta var helt i linje med SD's önskemål. Det kan du aldrig förneka.
  • man och nöjd
    FDFMGA skrev 2017-06-20 08:59:42 följande:
    Jag utgår från att det är C och L som kommer att tvingas välja. De har egentligen bara tre alternativ - att ingå i en regering tillsammans med S, att ge en sådan regering ett passivt stöd eller att acceptera ett samarbete med SD.

Alltså - jag utgår från att inget av dessa partier anser att Sverige är betjänt av en fullständigt blockerad riksdag som inte ens förmår att bilda en regering.

Jag tror dessutom att det definitivt inte bara är vänsterväljare som anser att Sverige skulle vinna på att blockpolitiken enligt alliansmodellen definitivt går i graven.

Hur tänker du själv - vilka alternativ ser du?
    Självfallet kan vi hamna i ett läge där riksdagen inte förmår bilda en regering. D.v.s där alla möjliga konstellationer innehåller partier som anser sig förlora på att vara med.

Typexemplet är mp under denna mandat-period. De har hamnat i en position där folk skrattar åt dem.

Jag tror det vore katastrof för demokratin om Allianspartier låter sig bli knähundar till Löfvén. Vad väljer man då mellan? De flesta utesluter ju idioterna på respektive kant. Varför ska jag ens rösta om vänster och höger är samma sak?

Du gör ett eventuellt "samarbete med sd" till något väldigt stort. Jag tror inte SD kommer kräva så mycket. De går förmodligen att "köpa" för ett väldigt lågt pris. Vore korkat av Alliansen att inte ens prata med dem.
  • man och nöjd
    FDFMGA skrev 2017-06-20 10:58:14 följande:
    Åjo, Sverige har oerhört mycket att vinna på att S kommer att förbli ett regeringsparti, till och med de som inte gegriper bättre , kanske i synnerhet de som befinner sig på den juvenila svetsaren fniss-nivån. De kan komma att behöva mycket stöd från de välfärdssystem S byggt upp.
    RMC skrev 2017-06-20 10:21:53 följande:
    Inte ens du kan förneka att vad svetsaren (fniss) 
    Du menar att det krävs sosse-politik för att göra mig beroende av välfärden. Det har du nog rätt i, men satan i gatan vad många som kommer vara bidragsberoende innan jag är det.
  • man och nöjd
    FDFMGA skrev 2017-06-20 12:34:14 följande:
    Ja, det låter som en synnerligen god idé att du försöker tänka, hoppas att du inte har otur när du tänker till.

Min uppfattning är att det är populister som är arbetsskygga, i synnerhet har de skyggat för skolarbete vilket innebär att de som vuxna oftast bara har en rudimäntär uppfattning om hur samhället fungerar i verkligheten, vid sidan av den de fått sig itutad av andra populister.

Att vi har personer som vill ställa upp som politiker är ett av demokratins fundament. De allra flesta av dessa är fritidspolitiker, det vill säga vid sidan av sina vanliga jobb är de också engagerade som politiker. Därutöver finns det yrkespolitiker, exempelvis kommunalråd och riksdagsledamöter. Dessa är heller inte arbetsskygga, man kan tycka att de har åsikter man finner bra eller dåliga - men arbetskygga är de generellt inte.

Ett problem med att populister är så arbetsskygga är just att de har för vana att kläcka fram påståenden som andra populister värpt åt dem utan att någonsin tänka efter vad innebörden i det de påstår är.

Det hedrar dig att du ska försöka tänka efter.

Lycka till!
    Min uppfattning är att det är vänster som tar VM-guld i populism. De tror att man kan lova allt åt alla och att det kan finansieras med värnskatt. Orealism är populism. Jag är dock beredd att ge dig rätt i att dessa populister är arbetsskygga.

• man och nöjd
    KillBill skrev 2017-06-20 21:35:03 följande:
    Socialdemokrater bedriver inte SD-politik och arbetslösheten är idag mindre än när alliansen regerade.

2014 hävdade bl.a. centerpartiet och svenskt näringsliv att den svenska tillväxten skulle hämmas med socialdemokratisk politik. Några år senare så vet vi att det blev precis tvärt om.

Sverige har sedan den rödgröna regeringen kom till makten haft mycket hög tillväxt, rekordmånga är sysselsatta och arbetslösheten har minskat. Sverige har de senaste åren haft en mycket bättre utveckling än andra länder i Europa.
    Det S och MP gjorde var att kraftigt minska flyktingmottagning genom att stänga gränsen. Kan man ens komma närmare SD än så? Det är ju faktiskt SD's paradfråga det handlar om.

Det blir ju lite fånigt med å ena sidan jordens beröringsskräcka där man röstar mot sin egen övertygelse ena stunden, för att i nästa införa presis vad SD önskar.
    Parodi.

Självfallet hämmas tillväxten av s-politik, men om du tror att det är mätbart så tror du helt fel. 1000 och åter 1000 parametrar rör på sig. Du väljer att enbart fokusera på vem som regerar under olika tidsspann - utan att ens ta hänsyn till någon form av eftersläpning.

Att du samtidigt anklagar andra för att "ha otur när de tänker" är minst sagt episkt.
  • man och nöjd
    FDFMGA skrev 2017-06-20 22:47:35 följande:
    Fast det du och andra högerpopulsister vägrar acceptera är att C och L står fast vid sina löften om att inte samarbeta med SD eller att göra sig beroende av dem.

Det hjälper heller inte med fnoskiga besvärjelser om vad de borgerliga väljarna vill ha. Sverige har ett system där man röstar på det parti som man anser bäst företräder den politik man sjölv står för. De bågge partier som vurmar för SD-samarbete går sämst medan det parti som tydligast tar avstånd från brunhögern har fördubblat sitt stöd sedan valet 2014.

Vad tror du själv - kommer moderaterna att hamna under 10 procent i valet 2018Skrattande
    Vem ger dig rätten att kalla mig "högerpopulist"?

Det jag kräver av Alliansen är att de lägger en gemensam budget. Samarbete med sd är en helt annan sak. Hela Alliansen svek sina väljare iom att de gick in i DÖ och sen dess varit stödpartier till MP.

Vore det verkligen en överskning för dig om de borgerliga väljarna önskar en borgerlig politik? Jag kan garantera att Löfvén skulle få löpa gatlopp i media om det var han som agerade knähund åt AKB.

Men jag frågar dig igen. Tycker du att ett parti som lägger sig platt företräder sina väljare? Gapskrat!

Om AKB sitter kvar tror jag M får 14% i valet 2018. Om man byter till en trovärdig partiledare som vill någonting kan man komma upp i 20%.

• man och nöjd
    nihka skrev 2017-06-20 23:34:11 följande:
    Ingen SD-politik. Ingen mer än SD vill ha SDs sunkiga assimileringspolitik. Andra partier reglerar utifrån rådande situation medan SD har samma ståndpunkt sedan 1988: Det är fullt.
    Spelar det nån roll om det kallas assimilering eller integration? Integrationspolitiken har ju verkligen varit lysande senaste 20 åren, eller?

Har SD sunkig politik? Ja, det tycker jag nog. Är det bara SD som bibehållig samma ståndpunkt sen 1980? Nej, knappast.

Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten