Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten

Tja, marknaden får styra. SR berättade idag om en pappa till ett njutransplanterat barn där läkemedel som ska hindra immunförsvaret från att stöta bort den nya njuren är livsviktiga. Pappan konstaterade att apoteken nästan har slutat med lagerhållning, att han gått med i en Facebookgrupp där man kan byta till sig medicin från någon som har lite på lager och att han ibland får jaga runt på sjukhusavdelningarna för att försöka tigga medicin av sjukvården.

Det framgick ju också att Sverige är ett nedprioriterat land för läkemedelsbolagen. Att de i första hand täcker upp brister i länder där man inte aningslöst litar på läkemedelstillverkarna och distributörerna utan har slutit avtal där bolagen får betala vite om de inte levererar i tid.
  • FDFMGA
    Missermajser skrev 2019-11-25 20:52:21 följande:
    Regeringen inväntar tydligen någon utredning i frågan men mer kan jag inte hitta om det.
    Ha för mig att man ska utreda om man ska inrätta en myndighet som har det övergripande ansvaret för läkemedelsförsörjningen i Sverige - för närvarande är det ingen som har det.

Själv undrar jag hur man har tänkt lösa den frågan vid en kris. Trots allt finns det många vars liv mer eller mindre är beroende av att de får sin medicin - och detta mot bakgrund att apoteken saknar reella reservlager och att en mängd vanliga läkemedel är restnoterade redan nu.
  • FDFMGA
    Mentat skrev 2019-11-26 19:32:29 följande:
    Fast skälet till att man gjorde upp med (mp) om migrationen var ju att man ville hålla (sd) borta från inflytande. Jag tvivlar på att du menar att det var ett misstag...?

Sedan har problemen eskalerat under senare år och 2015 var det flera partier som stramade åt sin migrationspolitik. Här kritiserar hon ju beslut tagna efter det. För all del, hon kanske skulle ha kritiserat att Alliansen gjorde upp med (mp), eller?
    Man kunde ju också ha gjort upp med S.
  • FDFMGA
    Mentat skrev 2019-11-26 20:51:01 följande:
    Kunde man? Jag har inget minne av att (s) föreslog något i frågan men det kan de förstås ha gjort. Det jag minns är att Löfven fullkomligt och definitivt avfärdade varje tanke på att (s) skulle göra upp med Alliansen efter valet 2018. Var samarbetsviljan större 2011?
    Någon gång kan det vara dags att försöka frigöra sig från storebrorskomplexet.

Man kan inte förvänta sig att det ska vara S som ska ta initiativ till förhandlingar oavsett om utgångspunkten är den att partiet är i regeringsställning eller i opposition.
  • FDFMGA
    Mentat skrev 2019-11-27 06:43:49 följande:
    Nåja, ibland kan man det men du menar förstås att det inte enbart skall vara (s). Nej, för all del.
    Inför valet 2018 var det inte (s) som tog upp möjligheten till samarbete, däremot var det de (åtminstone Löfven) som direkt avfärdade tanken.
    Huruvida det togs några initiativ från någondera sidan om migrationen 2011 är jag inte insatt i, men det kanske du är?
    Seriösa förhandlingsinitiativ förmedlas knappast via media - jag vet alltså inte om regeringen Reinfeldt sökte kontakt med S för att få en uppgörelse om migrationspolitiken.

Däremot så är det inte svårt att förstå att moderaternas nuvarande utspel har en helt annan adress än S och att M saknar intresse av breda överenskommelser om migrations- och integrationspolitik. De befarar väl att detta skulle innebära att de tappar fokus på de väljare de vill ha tillbaka från SD.
  • FDFMGA
    Mentat skrev 2019-11-27 08:23:39 följande:
    Med andra ord hade du ingen aning om relevansen i ditt påstående i inlägg #10908. Då kan vi lägga det till handlingarna.

Vad gäller gymnasielagen är det väl den här gången (s) som har gjort upp med (mp) och (c). Visst kan man kritisera Alliansen för att de gjorde upp med (mp) 2011 och att det var en dålig uppgörelse, även om den såg till att hålla (sd) ute, men i så fall måste man ju på exakt samma grunder kunna kritisera (s) för att de inte ville göra upp med (m) och (kd) 2018. Det går att betraka saken ur bägge vinklarna
    Nja, jag ville väl främst svara lite snällt. Visst finns det en mikroskopisk chans att Alliansregeringen kontaktade S men att detta aldrig har blivit offentligt men i realiteten valde alliansen att ta kontakt med MP i stället för S.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/regeringen-och-mp-overens-om-migrationspolitiken

• FDFMGA
    Mentat skrev 2019-11-27 12:21:19 följande:
    Vem eller vilka de ursprungligen försökte kontakta vet vi inte, annat än att det inte var (sd). Naturligtvis går man sedan ut offentligt tillsammans med den part man har kommit överens med. Inget konstigt.
    Det påverkar inte relevansen av mitt andra stycke i #10913.
    Fast nu var det din tanke att S även i opposition ska vara det ansvarstagande pertiet som jag fann anmärkningsvärd - om än inte särskilt ovanlig.

Även som regeringsparti måste man säkert ibland undra om det är Kafka som har regisserat de borgerliga partiernas agerande.

Först röstar M,KD,SD-blocket igenom en budget som slaktar Arbetsförmedlingen och därefter kräver C i januariöverenskommelsen att de kvarvarande resterna destrueras.

Och nu kräver C att kontoren ute i landet räddas medan M, KD, SD och V hotar med misstroendevotum mot en minister som varit minister i en månad eller såSkrattande
  • FDFMGA
    Missermajser skrev 2019-11-29 07:32:20 följande:

Vid bankomaten i Årsta köar personer som arbetskraftsinvandrat till Sverige. Många har betalat för sina kontrakt och står i skuld till arbetsgivaren. Ovanpå det krävs de på pengar motsvarande arbetsgivaravgiften, så att företaget inför svenska myndigheter kan ståta med att de minsann har vita anställningar.

https://www.aftonbladet.se/kultur/a/kJPQ7a/bankomatslavarna-mitt-ibland-oss?fbclid=IwAR3yoCu1zY_mFzUAEncMQKGu34gPq0MuqhOFdtIICHdBc-P9AL0CR0jcrgE

Ibland är det mer tydligt än annars vilka konsekvenser nyliberalismen har fått:

Citat ur AB-artikeln:

Lagen om offentlig upphandling får tjänstemännen att jaga lägst anbud utan att titta på helheten såsom arbetsmiljö, kollektivavtal eller underentreprenörer. 

Den uttjatade floskeln systemkollaps får plötsligt en relevans.

Svartarbete och exploatering av utländska arbetstagare snedvrider konkurrensen. Skötsamma företag slås ut. Lönerna dumpas. Omänskliga arbetsvillkor normaliseras. Skattepengar rullar in i de kriminellas omfångsrika fickor.

• FDFMGA
    Mentat skrev 2019-11-29 16:10:49 följande:
    Om Aftonbladet har rätt på den punkten innebär det att det offentliga över huvud taget inte klarar av att skriva kravspecifikationer.
    Nej, LOU är ju såväl nyliberaliserad som byråkratiserad, inte misnt genom att upphandlingarna ofta sköts centralt av personer som inte förstår verksamheten och dess behov.
  • FDFMGA
    K Markatta skrev 2019-11-29 15:07:24 följande:
    Hybridlösningen med skattefinansiering och privata utförare är inte nyliberalism.

Intressant för övrigt att Aftonblaskan solkar ner den heliga Sverigebilden genom att prata om Systemkollaps. Stefan Löfvens nya regeringsunderlag förespråkar ju också den politik som kritiseras.

Skrevs visserligen på kultursidorna men man kan kanske ändå ana ytterligare en spricka mellan AB och S-ledningen.
    Det tycker nog jag att den är, men hursomhelst.

LOU är ett skämt och ett dåligt sådant. Du som gillar att posta exempel borde ha rena kattguldgruvan att ösa ur där.

Men visst finns det många sossar som åtminstone stundtals tangerar frågeställningen om regeringsmakten delvis blivit såväl medel som mål för S.
Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten