Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten
Jasså, jag trodde Billström gjort en Bildt..
Jasså, jag trodde Billström gjort en Bildt..
Busch Thors utspel är hårresande:
www.aftonbladet.se/a/2GgWkx
Ja, hon är riktigt obehaglig i sina försök att få KD att framstå som det ledande partiet inom högeralliansen.
Det är kalrt att hon förstår vad den så kallade stresstestingen skulle innebära - men det är viktigare att fläka ut KD-politiken för populistväljare.
Jag undrar vad hennes företrädare som partiledare för KD egentligen tänker."I bästa fall vet inte Ebba Busch Thor vad hon pratar om. I sämsta och troligaste fall vet hon exakt vad hon sysslar med. Inget av alternativen är smickrande.
Det säger någonting mycket dystert om vår tid att så få har reagerat"
Regeringen undersöker lagliga möjligheter att för utvisning medan kristdemokraternas partiledare kommer med förslag som skulle bryta mot både svensk lag och europakonventionen om de mänskliga rättigheterna (men låtsas som att det är ett alternativ, mest troligt för att visa sig tuff och locka fler de högernationalistiska väljare till KD).
Det är häpnadsväckande att en företrädaren för ett parti som säger sig värna om etik och moral agerar på detta sätt. Det är både fördummande, farligt och förrädiskt.
Jag kan tänka mig att du inte gillar det men kristdemokraternas partiledare Ebba Busch Thor har kommit med förslag som om de genomfördes skulle bryta mot svensk lag och europakonventionen om de mänskliga rättigheterna.
Om man läser artiklar som länkas innan man kommenterar dem kan man undvika att uppfattas som mindre vetande.
Nej, i den aktuella situationen skulle ett fortsatt förvar bryta mot svensk lag och internationella konventioner. Det är det som artikeln i AB handlar om.
Om en person är dömd till utvisning och det finns verkställighetshinder är det enligt svensk och internationell rätt inte tillåtet att hålla personen fängslad i väntan på utvisning.
Detta är en annan situation som inte är jämförbar med fallet med de 6 imamerna som är dömda till utvisning.
I fallet med manen från Mali menade polisen att det INTE fanns verkställighetshinder dvs mannen kunde utvisas och då kan polisen hålla personen fängslad i upp till 1 år i avvaktan på utvisning.
Detta är en annan situation som inte är jämförbar med fallet med de 6 imamerna som är dömda till utvisning.
I fallet med manen från Mali menade polisen att det INTE fanns verkställighetshinder dvs mannen kunde utvisas och då kan polisen hålla personen fängslad i upp till 1 år i avvaktan på utvisning.
Nej, det stämmer inte. Säkerhetspolisens förslag om att skärpa lagen om särskild utlänningskontroll (LSU) behandlas av regeringen men SÄPOS förslag skulle inte förändrat situationen i det aktuella fallet med 6 imamerna även om skärpningarna redan trätt i kraft.
Du verkar ha en naiv syn på säkerhetspolisen. Själv så är jag övertygad om SÄPO har full kontroll på dessa personer sysslar med. I övrigt säger sig regeringen jobba på att undanröja verkställighetshindren.
Säpo har aldrig föreslagit att LSU lagen ska ändras så att Sverige kan hålla personer som är dömda till utvisning om det föreligger verkställighetshinder (det skulle nämligen strida mot europakonventionens artikel 3).
Det citat från Mikael Damberg som du hänvisar till handlar om en annan sak nämligen om när det ska anses föreligga verkställighetshinder men i det sammanhanget bör man känna till att det strider mot europakonventionens artikel 3 att utvisa människor till tortyr och förnedrande behandling och jag har svårt att tänka mig att Sverige skulle stifta lagar som strider mot denna paragraf.
När det gäller förslag från Hans Brun så vet jag inte vad dessa i detalj har gått ut på men troligen har våra politiker insett svårigheter att förändra lagen utan att bryta mot europakonventionen och det kan förklara att lagen inte har anpassats på det sätt som Hans Brun önskar.