Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten

Jasså, jag trodde Billström gjort en Bildt..

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    Digestive skrev 2019-11-16 16:16:14 följande:
    FDFMGA skrev 2019-11-15 19:22:45 följande:

Ja, hon är riktigt obehaglig i sina försök att få KD att framstå som det ledande partiet inom högeralliansen.

Det är kalrt att hon förstår vad den så kallade stresstestingen skulle innebära - men det är viktigare att fläka ut KD-politiken för populistväljare.

Jag undrar vad hennes företrädare som partiledare för KD egentligen tänker."I bästa fall vet inte Ebba Busch Thor vad hon pratar om. I sämsta och troligaste fall vet hon exakt vad hon sysslar med. Inget av alternativen är smickrande.

Det säger någonting mycket dystert om vår tid att så få har reagerat"

Ja, helt klart intressant när Ebba Busch Thor (KD) hanteras genom Oisin Cantwells och slutligen erat medvetande.

Som Public Service själva påpekar så arbetar regeringen (iallafall enligt dem själva) aktivt med att undanröja hindren för aktuella utvisningsdomar:

>>Enligt regeringen arbetar man nu aktivt för att undanröja utvisningshindren, men hur det ska gå till är oklart, menar Alparslan Tügel som är juridiskt ombud för en av personerna.<<

Och SÄPO har även kommit med förslag som har fungerat för andra länder:

>>Under processen har Säpo argumenterat för att utvisningarna borde kunna gå att genomföra om regeringen inhämtade skyddsgarantier från mottagarländerna. Det är en lösning som bör utforskas, tycker terrorforskaren Magnus Ranstorp:

- Det har gått i andra länder, så det är inte helt omöjligt. Jag tror det är den biten man får titta på och se till att de här personernas mänskliga rättigheter inte kränks när de återvänder, men det är ingen lätt nöt att knäcka.<<

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=7335289

Och under den här processen (medan alternativen undersöks liksom utvärderas) så kan de dömda hållas frihetsberövande och bör även hållas frihetsberövade så länge som möjligt.

Här ska man också och såklart fultolka regeringens aktiva arbete så som man väljer att fultolka Ebba Busch Thor - för regeringen arbetar givetvis aktivt med att kunna komma undan med brott mot mänskliga rättigheter, precis som Ebba Busch Thor givetvis föreslog att samma rättigheter skulle kränkas.

Det finns i stort sett bara aktivism kvar i vår offentliga samhällsdebatt.

Fördummande. Farligt. Förrädiskt.

Regeringen undersöker lagliga möjligheter att för utvisning medan kristdemokraternas partiledare kommer med förslag som skulle bryta mot både svensk lag och europakonventionen om de mänskliga rättigheterna (men låtsas som att  det är ett alternativ, mest troligt för att visa sig tuff och locka fler de högernationalistiska väljare till KD).

Det är häpnadsväckande att en företrädaren för ett parti som säger sig värna om etik och moral agerar på detta sätt. Det är både fördummande, farligt och förrädiskt.

• KillBill
    Digestive skrev 2019-11-16 18:49:38 följande:
    Nej, Ebba Busch Thor (KD) har inte kommit med sådana förslag mer än i era fantasier. Vederbörande kan inte ansvara för dem.

Både alla tre? Det må jag säga!

Jag kan tänka mig att du inte gillar det men kristdemokraternas partiledare Ebba Busch Thor har kommit med förslag som om de genomfördes skulle bryta mot svensk lag och europakonventionen om de mänskliga rättigheterna.

• KillBill
    Kverulant67 skrev 2019-11-16 19:48:27 följande:
    Vad är det för hårresande med att utvisa terrorister????

Om man läser artiklar som länkas innan man kommenterar dem kan man undvika att uppfattas som mindre vetande.

• KillBill
    Digestive skrev 2019-11-16 20:08:06 följande:
    Nej, Ebba Busch Thor (KD) har föreslagit att de aktuella - som bedömts utgöra ett hot mot rikets säkerhet - hålls i förvar medan utvisningarnas möjligheter undersöks samt prövas (i laglig mening läs: medan utvisningarna förbereds).

Det här kan man göra i upp till ett år enligt svensk lag.

Nej, i den aktuella situationen skulle ett fortsatt förvar bryta mot svensk lag och internationella konventioner. Det är det som artikeln i AB handlar om.

• KillBill
    Digestive skrev 2019-11-16 20:57:24 följande:
    Nej, utan vad en kolumnist har fantiserat ihop.

Menar du att de aktuella hoten mot rikets säkerhet har suttit i förvar och specifikt i väntan på förberedelser för utvisning... i ett år?
    Jag förstår inte frågan men så här ligger det till. 

Om en person är dömd till utvisning och det finns verkställighetshinder är det enligt svensk och internationell rätt inte tillåtet att hålla personen fängslad i väntan på utvisning. 

• KillBill
    Digestive skrev 2019-11-16 21:07:16 följande:
    Eh...

>>Polisen höll en man från Mali i verkställighetsförvar i 20 månader. Nu slår Migrationsdomstolen fast att det det i åtta av dessa månader saknades rättslig grund att behålla honom i förvar.<<

20 - 8 = 12 månader = 1 år. Som sagt taket för hur länge man kan hålla någon i förvar medan förberedelser för en utvisning pågår...

Vad som överhuvudtaget motiverade taket för förvaring i fallet du länkar till framkommer inte... men jag känner att rubriceringen >>hot mot rikets säkerhet<< motiverar 12 månader utan problem.

Detta är en annan situation som inte är jämförbar med fallet med de 6 imamerna som är dömda till utvisning.

I fallet med manen från Mali menade polisen att det INTE fanns verkställighetshinder dvs mannen kunde utvisas och då kan polisen hålla personen fängslad i upp till 1 år i avvaktan på utvisning.

• KillBill
    Digestive skrev 2019-11-16 23:31:07 följande:
    KillBill skrev 2019-11-16 21:49:10 följande:

Detta är en annan situation som inte är jämförbar med fallet med de 6 imamerna som är dömda till utvisning.

I fallet med manen från Mali menade polisen att det INTE fanns verkställighetshinder dvs mannen kunde utvisas och då kan polisen hålla personen fängslad i upp till 1 år i avvaktan på utvisning.

Har kollat runt och så tokigt ser det faktiskt ut. Såg även att SÄPO hade ställt krav på att skärpa den har delen av LSU redan 2017 men utan gehör från regeringen...

...man skulle kunna tänka sig exempelvis förvaring i sådana här fall och medan man provar exempelvis SÄPO:s förlag om säkerhetsgarantier i hemländerna.

Aja, då får vi helt enkelt hoppas på att inte fler från dessa eller dylika länder kommer hit och utgör ett hot mot rikets säkerhet på snarlika vis - för då står vi fullständigt handlingsförlamade och kan inte värja undan hoten överhuvudtaget.

Som klaraste källvatten på SD:s kvarn.

Nej, det stämmer inte. Säkerhetspolisens förslag om att skärpa lagen om särskild utlänningskontroll (LSU) behandlas av regeringen men SÄPOS förslag skulle inte förändrat situationen i det aktuella fallet med 6 imamerna även om skärpningarna redan trätt i kraft.

Du verkar ha en naiv syn på säkerhetspolisen. Själv så är jag övertygad om SÄPO har full kontroll  på dessa personer sysslar med. I övrigt säger sig  regeringen jobba på att undanröja verkställighetshindren.

• KillBill
    Digestive skrev 2019-11-17 01:36:42 följande:
    Du menar alltså att Johan Forsell (M) inte har rätt när han påstår:

>>- Om ni hade gjort något när Säpo slog larm i mars 2017 så hade de här säkerhetshoten inte kunnat röra sig ute i samhället. Då hade vi inte haft det här kramkalaset som vi ser nu. Det är faktiskt ert ansvar.<<

www.svt.se/nyheter/inrikes/inrikesministern-moderaterna-spelar-teater

Har då Mikael Damberg (S) rätt när han påstår följande eller far han också med osanning?

>>Lagen har funnits sedan 1991, det hade såklart varit bättre om den pågående översynen gjorts tidigare och många delar såklart ansvaret för att så inte skett. Men jag ser fram emot att utredaren presenterar sina förslag innan 31 mars<<

Har terrorforskaren Hans Brun rätt när han påstår följande eller far han också med osanning?

>>- Nu har jag härjat i media om den här frågan åtminstone sen 2014 men det har funnits noll intresse från riksdagen att ta itu med det här, säger han och fortsätter:

- Vi visste att det här problemet skulle dyka upp: att det skulle finnas personer som inte kan dömas i Sverige och som inte heller kommer kunna utvisas. Då är frågan, vad ska man göra med dem? Jag tycker att det är ett underbetyg till riksdagen att man inte har tagit tag i problematiken.<<

SÄPO har säkert koll på imamerna men de kan inte göra någonting åt saken. Att göra någonting åt saken har de precis försökt att göra... vilket resulterade i ett kramkalas som Public Service beskrev det.

Ord som >>naiv<< kan du i plural rikta åt ansvariga politiker.
    Ja Johan Forsell har fel och det framgår av denna artikel:

https://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=4941&grupp=10974&artikel=7338903

Säpo har aldrig föreslagit att LSU lagen ska ändras så att Sverige kan hålla personer som är dömda till utvisning om det föreligger verkställighetshinder (det skulle nämligen strida mot europakonventionens artikel 3).

Det citat från Mikael  Damberg som du hänvisar till handlar om en annan sak nämligen om  när det ska anses föreligga verkställighetshinder men i det sammanhanget bör man känna till att det strider mot europakonventionens artikel 3 att utvisa människor till tortyr och förnedrande behandling och jag har svårt att tänka mig att Sverige skulle stifta lagar som strider mot denna paragraf.

När det gäller förslag från Hans Brun så vet jag inte vad dessa i detalj har gått ut på men troligen har våra politiker insett svårigheter att förändra lagen utan att bryta mot europakonventionen och det kan förklara att lagen inte har anpassats på det sätt som Hans Brun önskar.

Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten