Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten

Flash Gordon skrev 2019-05-22 11:16:02 följande:
    Inte mycket att bry sig om.

Det hela dog ut när storyn kontrollerades.

De förutsägbara protesterade mot de halmgubbar de byggt upp men det blev inget av det.

Det är precis tvärtom. Den kristna biståndsorganisationen Diakonia bekräftar i allt väsentligt det som skrivits om händelsen.  Däremot har folk fått annat att tänka på nu när det visat sig att Adaktusson bla röstat EMOT ett fördömande av Paraguay som nekat en våldtagen 10-årig flicka abort.

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2019-05-23 10:22:17 följande:
    Det måste vara skönt att ha ett sådant fritt förhållande till sanningen som du har.

Diakonia är alltså en kristen vänsterorganisation. Visat ovan. Vad de säger får ses i ljuset av detta. Och itne ens då stämmer det där "i allt väsentligt" med det  ni påstod.

Adaktusson på sin Facebook: "Jag röstade för det förslag som EPP lade fram och som innehöll skarpa fördömanden av den vedervärdiga behandlingen av flickan. Tyvärr föll den resolutionen i plenum och jag följde då praxis att inte rösta för andra partiers förslag när det egna har fallit. I en särskild röstförklaring redogjorde jag för detta och för min syn på det oförsvarliga agerandet i fallet med den våldtagna flickan."

Att den kristna biståndsorganisationen Diakonia skulle vara en vänsterorganisation är struntprat eller om du så vill fake news.

Lars Adaktusson kunde ha valt att lägga ner sin röst när EPPs förslag föll. Det gjorde han inte.  Han valde i stället att rösta nej till en resolution som fördömde att Paraguay vägrade en tioårig flicka abort efter det att hon blivit våldtagen. Det är skamligt.

• KillBill
    RebeckaZ70 skrev 2019-05-25 20:56:06 följande:
    Här kan du läsa mer om den svenska kristna vänsterns lilla skyddsling som fick palmeKräkspriset för några år sedan. 

www.svd.se/annika-borg-ytterlighetsroster-far-palmepris
    Varför pratar du om den kristna vänstern?  Diakonia är inte en kristen vänsterorganisation. 
  • KillBill

Jag läser i tidningen att det moderatledda styret i Danderyd planerar en chockhöjning av skatten.

Normalt sett brukar moderaterna hävda att sänkt skatt betalar sig genom ökade incitament att arbeta men den principen gäller antagligen inte Danderyd..

• KillBill
    nattuw skrev 2019-05-30 12:53:16 följande:
    Näst största kostnaden för Danderyd är utjämningsskatten (www.expressen.se/dinapengar/danderyd-chockhojer-skatten-dras-med-stort-underskott-/ ).

Enligt skattebetalarna.se betalar Danderydsborna 25000 SEK per innevånare till utjämningssystemet. Medan till exempel Malmö tar emot 23 000 per innevånare.

Den som är intresserad kan säkert grotta ner sig i frågan om sänkt skatt ger ett incitament till arbete genom att jämföra den kommun som ger mest per innevånare mot den kommun som får mest per innevånare.

Utjämningssystemet är ingen ny företeelse utan har funnits ett stort antal år och är således inte orsaken till att Danderyd nu måste chockhöja skatten.

Utjämningssystemet är statens sätt att utjämna skillnader och skapa likvärdiga ekonomiska förutsättningar mellan landets kommuner respektive mellan landets landsting. Utan ett utjämningssystem skulle stora delar av Norrland med kommuner som Sorsele, Åsele och Dorotea inte ha en chans att överleva.  

• KillBill
    nattuw skrev 2019-05-30 16:04:05 följande:

De som tar emot mest är inte glesbygdskommunerna utan kommuner som Malmö, Göteborg, Botkyrka, Eskilstuna och Södertälje.

Vem pratar om mottagande? De som tar emot mest per innevånare är norrlandskommunerna.
  • KillBill
    nattuw skrev 2019-05-30 21:50:40 följande:

Eftersom du  inte vill prata Malmö så får vi väl istället jämföra Danderyd med en av dig godkänd kommun. Vi väljer Dorotea eftersom de har samma begynnelsebokstav.

Danderyds kommunalskatt är (29,63 SKR) medan Doroteas kommunalskatt är (35,15 SKR).  Danderyds arbetslöshet är (3,1%) medan Doroteas arbetslöshet är (6,5%). Av det lilla exemplet ser det onekligen ut som Moderaterna har rätt och att vi nu, tack vare det kommunala utjämningssystem, kan förvänta oss en högre arbetslöshet i Danderyd.

(Siffrorna är tagen från ekonomifakta)

Om du tänker efter så är det viss skillnad för en kommun om den ligger alldeles i närheten av huvudstaden eller långt in i Norrlands inland. Kan du tänka dig nivån på kommunalskatten i Dorotea om Sverige inte hade ett utjämningssystem?
  • KillBill
    FDFMGA skrev 2019-05-30 22:18:27 följande:

Jag hörde en intervju med det moderata kommunalråden som utan omsvep, utan att skylla ifrån sig, förklarade att de skött ekonomin illa.

Jag är väl inte särskilt förtjust i moderatpolitik men det är befriande skönt med politiker som inte reflexmässigt skyller på andra.

Kommunalrådet i Danderyd är alldeles nytt (tillträdde i januari) så när hon hon säger att M skött ekonomin illa så menar hon sin föregångare. Har du sett intervjun med kristdemokraten i Danderyd som i fjol gick till val på att sänka skatten? Jag ska försöka leta reda på intervjun.
  • KillBill
    FDFMGA skrev 2019-05-30 22:18:27 följande:

Jag hörde en intervju med det moderata kommunalråden som utan omsvep, utan att skylla ifrån sig, förklarade att de skött ekonomin illa.

Jag är väl inte särskilt förtjust i moderatpolitik men det är befriande skönt med politiker som inte reflexmässigt skyller på andra.

Kolla in det här klippet. Några minuter in i inslaget intervjuas Joachim Gahm i KD. Helt skruvat.

www.svtplay.se/video/22110534/aktuellt/aktuellt-29-maj-21-00-3
  • KillBill
    nattuw skrev 2019-06-01 19:18:29 följande:

Ligger Södertälje tillräckligt nära huvudstaden för att vara ett av dig godkänt exempel?

Danderyds skattesats 29,63

Danderyds arbetslöshet är 3,1%

Södertälje skattesats 32,19

Södertälje arbetslöshet 11,8%

Det verkar faktiskt som om Moderaterna är något på spåret.

Siffror från ekonomifakta.

Danderyd är Sveriges rikaste kommuner det är inte Södertälje (eller Dorotea heller för den delen).

Det det som gör Danderyd rikt är den välbärgade befolkningen. Har kommunen en hög medelinkomst behöver inte skattesatsen vara så hög för att kommunen ska få in de skattekronor som behövs. Annat är det för fattiga kommuner som Dorotea, Södertälje eller Borgholm där medelinkomsten är låg, där måste den kommunala skattesatsen vara hög för att kommunen ska få in tillräckligt med intäkter för att kunna erbjuda en rimlig samhällsservice.

Utan det kommunala utjämningssystemet skulle kommunalskatten tvingas chockhöjas i kommuner i Norrlands inland och andra kommuner med låg medelinkomst medan kommunalskatten skulle kunna sänkas kraftigt i kommuner som Danderyd där de rikaste bor. De som vill att hela Sverige ska leva önskar inte en sådan utveckling..
Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten