Inlägg från: absalon |Visa alla inlägg
  • absalon

Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten

Mycket bra att moderatriksdagsmannen hoppade över till SD! En klar kvalitetshöjning för såväl M som SD.
    Således - grattis till  båda partierna!

• absalon
    FDFMGA skrev 2017-05-27 19:14:56 följande:
    Visst, det var slappt tänkt av mig.

I och med att decemberöverenskommelsen är bruten finns det inte förutsättningar för vare sig en rödgrön eller en alliansregering med mindre än att den i så fall förhandlar med SD.

Det innebär att alla andra alternativ till statsminister än Stefan Löfven är osannolika.

Personligen tycker jag att S skulle skippa prestigen och låta ett av mittenpartierna få statsministerposten, det vill säga C och Annie Lööf. Det ska bli intressant att få se om C, L och S tillsammans får en majoritet av riksdagsmandaten, i det flesta opinionsundersökningar på senare tid har de haft detta.

Förutom MP, som nog är fullt upptagna med att försöka svara på frågorna "vadan och varthän" är det ju bara dessa tre partier som seriöst är intresserade av att ta ansvar för Sveriges framtid.
    Intressant och realistiskt förslag. Sossarna och Centern (då Bondeförbundet) har gemensamt regerat Sverige tidigare på Erlanders och Hedlunds tid. Den koalitionen fungerade faktiskt riktigt bra.
    Annie Lööf i all ära - jag tror att statsministern ska tas från det största av de två partierna. Talmannen ger uppdraget till den partiledare, som verkar ha störst möjlighet att samla en majoritet i kammaren.
  • absalon
    felix le chat skrev 2017-05-31 14:12:08 följande:
    Moderaterna har tappat 7 % sedan valet
    Regeringen har ochså tappat 7% sedan valet

Vad fins det att glädjas över ?
    Att C och SD ökat med motsvarande gör i alla fall inte mej glad.

Att klenbegåvade SD'aren från Värmland som du hade i klippet från ovan blir riksdagsman nästa val  ?  Kul, not.
    Moderaterna har inte alls tappat bara 7% utan drygt 30 % av sympatierna sedan förra valet av senaste opinionsmätningarna att döma. Sålunda ett vida värre bakslag än vad du påstår.
  • absalon

Vilka frågor och vilken slags konservatism ska ett konservativt parti egentligen driva idag?
    Behövs överhuvudtaget ett högerparti? Cool

• absalon

Stark mittenorientering och liberalisering är moderaternas räddning. Mer socialliberalism! Det är på mittfältet väljarna finns.
    Konservatismen och nationalismen är allt mer sektbetonade företeelser i politikens utkant. Det har t om SD tvingas inse, och i allt större utsträckning söka sig till mitten.Cool

• absalon
    oOOo oOOo skrev 2017-08-25 16:20:58 följande:
    Du tror inte det är lite trångt i mitten?
    Kruxet är, att väljarmajoriteten finns på mittfältet. Därför måste såväl vänster som höger  i allt högre grad förlägga valfisket dit.Skrattande
  • absalon
    Flash Gordon skrev 2017-08-26 13:57:15 följande:
    Ja, det är vad S önskar sig förstås.

Ca 40-45% av väljarna sympatiserar med de konservativa partierna SD, KD och M.
    Du skriver att S skulle önska sig en mer mittenbetonad M-politik. Knappast. Det innebär ju att S måste konkurrera hårdare med M om mittenväljarna. S vill naturligtvis att M tvärtom går i ärkekonservativ riktning, så att många mittenväljare skräms över blockgränsen till socialdemokratin.Cool
  • absalon
    Bobby Clarke skrev 2017-09-16 14:51:32 följande:
    Du är skicklig som hela tiden försöker tvätta bort Socialdemokraternas illdåd, och vad de faktiskt gjort mot homosexuella och övriga utsatta grupper historiskt.

Du svarade förresten inte på frågan vilket parti som regerade när de vidriga tvångssteriliseringarna utfördes mellan åren 1934 och 1975.

Ska göra det lite enklare för dig. Tänk att du är med i "vi i femman" och programmeraren ler vänligt mot dig och säger. Kan jag få be om ett svar vilket parti jag menar?

Du ska få ett insidertips, och det är att jag inte röstar på SD.
    I ärlighetens namn bör påpekas att övriga riksdagspartier inte opponerade sig nämnvärt mot tvångssteriliseringarna du nämner. Kritik framfördes dock från liberalt och kommunistiskt håll (dvs från L och VP).Cool 
  • absalon

Inte bara för moderaterna - utan över för Sverigedemokraterna - är det viktigt att upprätthålla en klar distans till avgrundshögern, om de båda partierna ska åtnjuta väljarnas förtroende. Just nu är M på väg upp och SD på väg ned i väljaropinionen. I avsevärd grad är de varandras rivaler om samma väljargrupp. Innan SD blev riksdagsparti hade M en ganska skön situation då ingen konkurrent fanns "höger om höger".Cool

Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten