FDFMGA skrev 2017-05-30 12:24:23 följande:
Nja, i sagoboken för skrikhögeraktivister kan det säkert stå så, men om vi försöker lämna snuttefiltarna så innebar decemberöverenskommelsen just att alliansen hade kunnat bilda regering efter valet 2018 om de blivit större än de rödgröna.
Det måste kännas surt för C och L att M och KD vinglat omkring likt politiska fyllon och i sin berusning omintetgjort alla möjligheter till en alliansregering som inte följer Åkessons förhållningsorder.
Löftesbrotet mot decemberöverenskommelsen från KD och M måste om inte vara världsrekord i politisk klantighet så åtminstone ett särklassigt svenskt rekord.
Det här är vad som gällde:
Här har Socialdemokraterna lovat något de inte lovade före valet, nämligen att släppa fram en borgerlig regering om alliansparterna är större än de rödgröna.
www.dn.se/nyheter/politik/sa-fungerar-decemberoverenskommelsen/Kritiken mot AKB internt innom partiet för DÖ var för hård för att hantera för henne. Massor av M distrikt hade strömavhopp på gräsrotsnivå till SD och
pressen blev för hård. Men jag tror du har helt rätt. Hade borgarna suttit still i båten och härdat ut hade dom haft en stor chans att ta över med en förnyad DÖ.
Jag personligen tror att det skulle vara förödande med en borglig regering 2018;
150-200.000 nyanlända utan riktiga jobb och press på "enklare jobb" hade skulle
skapa ett race to the bottom när det gäller löner och villkor.
Nu vet jag ju inte om S+MP's taktik är bättre med iden att spackla och måla över problemet genom hittepåjob och subventioner.