Världsmedborgare skrev 2017-02-25 20:04:27 följande:
Nu är inte vad Sverige står för, samma sak att nåt är svenskt.
Vad Sverige står för är t.ex de mänskliga rättigheterna, nåt som SD:s Kristina Winberg vid en intervju nere i Bryssel sa sig vilja avskaffa, detta för att kunna bekämpa brottsligheten.
F.ö är det inte mycket av det SD menar som är genuint svenskt.
Det mesta är senkomna påhitt, i sällsynta fall 150 år gamla, men ofta långt nyare påfund och mestadels "importerat".
Och vad t.ex gäller käbblet om skolavslutningar i kyrkan och kristendom i skolorna, så är det inget vi bör införa igen.
Eftersom svenskarna inte är aktivt religiösa av sig idag, så är det rent hyckleri att säga att är nåt svenskarna vill ha/värna.
Låt ungarna och lärarna avsluta sin skolgång som dom vill, det är då fan inget som politikerna ska lägga sig i.
------------------------------
Sverige hade aldrig kunnat ingå några avtal om inte Iran gått med på att inte skaffa kärnvapen, ett avtal som Sverige tillsammans med många andra länder förhandlat fram.
Och i det avtalet ingår att uppta handelsförbinelserna, och då är det helt rätta att leva upp till vår del av avtalet. D.v.s att behandla Iran någorlunda lika som vi behandlar andra länder.
Varför blanda inte in Nordkorea, vi inte har några liknande avtal med dom, men skulle det bli så, ja då ska vi givetvis göra vår del av avtalet som förhandlats fram.
Klart andra länder är inblandade, för det är ju precis för att vi tillsammans med dom andra länderna vi ingått ett avtal som vi nu kan göra affärer.
Att vi nu ingår ett avtal som passar oss/Sverige, och inte gör det tillsammans med dom andra ländrna är inte minsta konstigt eller fel.
Vi/Sverige har t.ex Scania, och Frankrike sitt Airbus, och det finns knappast nån anledning varför vi/dom skulle delta i affärer som gäller resp lands produkter.
Det är inget allmänt handelsavtal som EU förhandlat fram, den typen av avtal som skulle kunna liknas med det redan ingågna avtal, det som ingicks när länderna kom överens om kärnvapnen.
Jag tror inte det finns nån risk för permittentrafik igen, Alliansen har under sina 8 år vid styret helt kört järnvägen i botten.
Så det är nog mindre farligt för ett land att skicka soldater sina till fronten, istället för att låta dom riskera livet på våra järnvägar.
Sen var det knappast nån god idé av Trump att ensamt bryta avtalet med Iran, iaf inte av det vi hittills sett, om det nu blir nåt avtalsbrott, tveksamt även det, precis som med allt Trump påstår.
Vad du avser med att förlöjliga nunnor..... o.s.v, förstår jag inte hur det hänger ihop med nåt jag skrev, så det kan jag inte kommentera.
Men eftersom jag är humanist så är religion ingen stor sak för mig.
Folk får gärna ha sin tro och utöva den som dom vill här i Sverige, om det sker inom ramarna för vår svenska lag.
Däremot har jag inget till övers för de kriminella grupper som använder tron för sina syften, som islamisterna gör.
Detsamma gäller förstås de diktaurer och totalitära stater som missbrukar/tolkar en religionen för egna syften, som att förtrycka sina medborgare
Tyvärr ser Trump ut att vilja gå en liknande väg, d.v.s att använda religionen som argument vid beslutsfattandet.
Nu har du lyckats att förlika dig med allt och alla, alla extremister, diktaturer, förtryckare, fundamentalister, satanister, ja allt och alla, men SD ger du "kalla handen" och dom kan man inte samtala med. Blir det inte lite obalanserat....