Inlägg från: CarolineArnshelm |Visa alla inlägg
  • CarolineArnshelm

Tygblöjor, överös med tips!

Härligt att ni bestämt er för tyblöjor :D

Precis som Kixan säger finns det en grupp för oss som använder tygblöjor på facebook där vi delar våra tankar och tips. Där kan du få svar på i stort sett alla dina frågor under hela tygblöjeperioden.  Tygblöjor heter den kort och gott.

Finns sedan en där du kan köpa och sälja tygblöjor begagnat - toppen om du vill testa olika system. Man kan behöva testa lite olika innan man hittar det som är smidigast för er livssituation och hitta ett märke som passar barnet.

Vi började med Retropi bambu som är en allt-i-ett blöja. Vilket innebär att den innehåller det skyddande lagret, i detta fall PUL, så kisset hålls i blöjan, samt det sugande lagret i form av två "tungor".  Dessa är även såkallade One Size och passar från ca 5kg. Alltså svårt att få dem tätt kring en liten nyfödds lår.

Dessa passade oss bra och vi gillade dem. Sambon som var lite skeptisk hoppade genast på tygtåget.

När stora sonen senare blev blöjfri ville jag testa lite olika märken och system på yngsta.

Skulle jag få bestämma helt skulle jag köra på formsydda ( en blöja med sugande lager där en del har en ficka som en pocketblöja där man kan lägga i extra ilägg, en del har en fastsydd tunga och en del där ilägget knäpps fast. Inlägg går att lägga till som en "boozt" när det behövs tex inför bilresa eller natten. formsydd saknar det vattentäta lagret pul) Med ullbyxa över (Ullbyxor som kurats håller tätt och luktar INTE kiss).  Nu kör vi formsydda med ull hemma, oftast på natten.

I övrigt kör pocketblöjor i olika märken. Gillar Muksut sidesnap - gillar dem då de är nätta, tar liten plats i byxan och sitter bra på ett smalt barn. Bumgenius gillar jag också men de är typ tygblöjornas rolls roys och kostar en del även begagnat.

Så. Hur ser era tvättmöjligheter ut? kan ni tvätta varannan-var tredje dag?
    Har ni möjlighet att låta tvätt hängtorka ett dygn?

Aio är smidigt, du behöverinte lägga tid på att förbereda dem efter tvätt tills de kan användas. Däremot tar de i snitt ca 24h att torka. Du behöver då ca 24st. fler om du tvättar mer sällan.

Pocket kräver att du packar dem med inlägg efter behov men torkar mycket fortare.  Då behöver du kanske 10 skal och tredubbelt inlägg (som tar längre tid att torka beroende på material)

Formsydd tar tid att torka men är smidigt att ha tex nattetid med extra inlägg, utan på dagtid.

Skal kräver att du har antingen vikblöjor, inlägg eller formsydd som sugande inuti. DU kan kommbinera fritt.

Ullskal - tvättas endast om det kommit bajs på eller är smutdigt. Vädras annars. Efter tvätt måste de torka för att sedan kuras. Behövs ca 3 st

Naturmaterial tar längre tid att torka men suger mer.

Vill du köra på billigaste billigast så är Vikblöjor och ull att tänka på. Ullbyxor kostar endel styck men krävs färre ullskal än PULskal.

Jag gillar prefolds och Geffen att lägga i mina pockets.

GÅ med i gruppen på fb så får du desto fler tips ;)

Svar på tråden Tygblöjor, överös med tips!