Inlägg från: Anonym (Hjälp) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hjälp)

Datorn har typ virus/ har blivit blockad

Jag råkade ladda ner Adobe flash player men har avinstallerar det. Har även laddat ner nått vid namn megabackup. Har avinstallerar men nu plötsligt kommer det upp en skylt där den står på engelska att datorn har blivit blockad, Facebookinloggning och gmail tagna, kreditkortdetaljer och fotografierna stulna. Det är också något nummer det står att man ska ringa omedelbart och det är ett +44 nummer. Är det här farligt? Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Datorn har typ virus/ har blivit blockad
  • Anonym (Hjälp)
    Aniiee skrev 2017-02-02 23:43:02 följande:

Det sk "polisviruset".  Finns olika varianter på det.

Flash Player är oskyldigt, megabackup, förmodligen inte.  Dock är inte någonting "stulet", förmodligen, det skriver de för att få dig att ringa numret och betala massa pengar. Det märker du om du loggar in på FB och gmail från andra datorer.

Återkommer med guide för att bli av med skiten.

Tack :) det lugnade lite, jag har inte ringt numret
  • Anonym (Hjälp)
    Aniiee skrev 2017-02-03 00:35:20 följande:
    Bra!

Bästa du kan göra är att leta upp en annan dator och gå in på kasperskys hemsida och leta rätt på deras Rescue Disk, och följa deras instruktioner. Du behöver en USB att installera programmet på. Googla, så hittar du.

När du fått kontroll över datorn igen så ladda ner malwarebytes och kör det, och sedan ett BRA antivirusprogram, typ Panda Free, eller Avira, (trialversioner av de stora är inte heller fel, eftersom det finns några stycken kan man vara skyddad flera månader med renomerade programm) och kör det med.

Ladda aldrig ner saker från tredje-partssidor, gå alltid direkt till källan, och var uppmärksam när du installerar. Installera alltid som expert/advanced, så du kan klicka bort extraprogram.
    Allt fixat och datorn fungerar som vanligt. Tusen tack {#emotions_dlg.smile}
Svar på tråden Datorn har typ virus/ har blivit blockad