• Anonym (Kan jag?)

Byta skola till närmaste skola mot den andra förälderns vilja?

Jag vet att om inte vårdnadshavarna är överens så placeras barnet i närmaste skola. Om barnet går i en skola som inte ligger nära någon av vårdnadshavarnas bostad (vi båda föräldrar har flyttat åt var sitt håll men barnet har fått gå kvar i sin skola). Barnet står skrivet hos mig och bor hos mig förutom varannan helg. Kan jag byta skola till den skola barnet tillhör egentligen? När vi tog beslutet om skola var vi två som delade på lämningar och hämtningar. Nu gör jag det själv och barnet är större vilket innebär att klasskompisarna går hem efter skolan men mitt barn måste vara kvar på fritids då skolan ligger för långt hemifrån.

• Svar på tråden Byta skola till närmaste skola mot den andra förälderns vilja?
  • Brumma
    Anonym (boho) skrev 2017-02-01 21:30:37 följande:

Det finns ju även något som heter att man som boendeförälder har rätt att besluta om barnets vardag men det är mer kring mindre saker.

Du kan dock kolla upp detta, (kolla med famrätten tex) eftersom du är den som sköter barnets skolgång, kanske får du igenom ett byte om det blir en betydande skillnad. Dock, är det ditt barns bästa att byta skola eller är det ditt bästa?

Barnets hemkommun KAN besluta mot förälderns vilja. Men bara om det tydligt är i barnets bästa. Tex om ett barn skolvägrar och inte går till den skola barnet är skriven.
  • Anonym (boho)
    Brumma skrev 2017-02-01 22:04:39 följande:
    Barnets hemkommun KAN besluta mot förälderns vilja. Men bara om det tydligt är i barnets bästa. Tex om ett barn skolvägrar och inte går till den skola barnet är skriven.
    Jo, jag tänkte mer att höra med famrätten om vad man kan göra. Tex testa samarbetssamtal eller i värsta fall stämma den andre.
  • Anonym (Kan jag?)
    Kjell2 skrev 2017-02-01 21:54:51 följande:

Vad ska det annars vara för grund? Just samarbetssvårigheter är huvudanledningen till EV.

De jurister jag har pratat med har sagt att det är väldigt svårt att få enskild vårdnad om inte den andra föräldern är olämplig som förälder i den meningen att hen missköter barnet.
  • Anonym (Kan jag?)
    Brumma skrev 2017-02-01 21:59:05 följande:

Ja det är ngt fantastiskt.

Ibland försvårar det och i vissa fall missbrukas det men i de allra flesta fall är det ngt som är i barnets intresse.

Så kanske det är men det tar väldigt hårt på både föräldrar och barn när det händer och även om möjligheten till enskild vårdnad finns så är processerna så långa och känslomässigt tuffa vad jag förstår att det knappt hjälper ens om man "vinner".
  • Kjell2
    Anonym (Kan jag?) skrev 2017-02-01 22:18:22 följande:

De jurister jag har pratat med har sagt att det är väldigt svårt att få enskild vårdnad om inte den andra föräldern är olämplig som förälder i den meningen att hen missköter barnet.

Har de inte blandat ihop umgänge med vårdnad?
  • Anonym (Kan jag?)
    Kjell2 skrev 2017-02-01 22:24:31 följande:

Har de inte blandat ihop umgänge med vårdnad?

Det får jag inte hoppas då jag pratat tydligt om vårdnad. De om några måste ju veta skillnaden kan man tycka.
  • Kjell2
    Anonym (Kan jag?) skrev 2017-02-01 22:34:57 följande:
    Det får jag inte hoppas då jag pratat tydligt om vårdnad. De om några måste ju veta skillnaden kan man tycka.
    Fråga vad de anser om Föräldrabalken, 6. kap, 5§

• Anonym (tycker jag)
    Anonym (?) skrev 2017-02-02 19:37:57 följande:

Vill barnet byta skola?

Precis min tanke, kanske man skulle höra med barnet också.

Ibland verkar det som om föräldrar sätter sin egen önskan och bekvämlighet före barnets önskan.
  • Anonym (Kan jag?)
    Anonym (?) skrev 2017-02-02 19:37:57 följande:

Vill barnet byta skola?

Ja, det vill barnet.
  • Anonym (tycker jag)
    Anonym (Kan jag?) skrev 2017-02-02 19:51:12 följande:
    Ja, det vill barnet.
    Då förstår jag inte varför den andre föräldern motsätter sig det, då beror det ju bara på deras egna bekvämlighet.
  • Anonym (Kan jag?)
    Anonym (tycker jag) skrev 2017-02-02 19:56:25 följande:

Då förstår jag inte varför den andre föräldern motsätter sig det, då beror det ju bara på deras egna bekvämlighet.

Nej, det beror på att pappan har väldigt svårt för förändringar och överför sina känslor på barnets situation.
Svar på tråden Byta skola till närmaste skola mot den andra förälderns vilja?