• Kjell2

Byta skola till närmaste skola mot den andra förälderns vilja?

Anonym (Kan jag?) skrev 2017-02-01 21:10:27 följande:

Haha, ja men så klart! Pappan kunde flytta och därmed inte kunna lämna och hämta barnet i skolan men överlåta det till mig utan att kunna ändra. Gemensam vårdnad är fantastiskt.

Ansök om Ev. Eller byt ändå och hoppas skolan accepterar och pappan inte bråkar för mycket.
  • Kjell2
    Anonym (Kan jag?) skrev 2017-02-01 21:18:57 följande:

Skolan accepterar inte. Ja visst kan jag ansöka om ev. men det tar tid och en vårdnadstvist är något man helst undviker tänker jag. Men systemet är verkligen som gjort för att en samarbetsvägrande förälder ska kunna göra saker så surt som möjligt för den andra föräldern.

Det är därför det finns EV.
  • Kjell2
    Anonym (Kan jag?) skrev 2017-02-01 21:35:57 följande:

Som enligt jurister jag har pratat med är oerhört svårt att få med endast samarbetssvårigheter som grund.

Vad ska det annars vara för grund? Just samarbetssvårigheter är huvudanledningen till EV.
  • Kjell2
    Anonym (Kan jag?) skrev 2017-02-01 22:18:22 följande:

De jurister jag har pratat med har sagt att det är väldigt svårt att få enskild vårdnad om inte den andra föräldern är olämplig som förälder i den meningen att hen missköter barnet.

Har de inte blandat ihop umgänge med vårdnad?
  • Kjell2
    Anonym (Kan jag?) skrev 2017-02-01 22:34:57 följande:
    Det får jag inte hoppas då jag pratat tydligt om vårdnad. De om några måste ju veta skillnaden kan man tycka.
    Fråga vad de anser om Föräldrabalken, 6. kap, 5§

Svar på tråden Byta skola till närmaste skola mot den andra förälderns vilja?