• Anonym (Kan jag?)

Byta skola till närmaste skola mot den andra förälderns vilja?

Jag vet att om inte vårdnadshavarna är överens så placeras barnet i närmaste skola. Om barnet går i en skola som inte ligger nära någon av vårdnadshavarnas bostad (vi båda föräldrar har flyttat åt var sitt håll men barnet har fått gå kvar i sin skola). Barnet står skrivet hos mig och bor hos mig förutom varannan helg. Kan jag byta skola till den skola barnet tillhör egentligen? När vi tog beslutet om skola var vi två som delade på lämningar och hämtningar. Nu gör jag det själv och barnet är större vilket innebär att klasskompisarna går hem efter skolan men mitt barn måste vara kvar på fritids då skolan ligger för långt hemifrån.

• Svar på tråden Byta skola till närmaste skola mot den andra förälderns vilja?
  • Anonym (Kan jag?)
    Brumma skrev 2017-02-01 21:03:17 följande:

Även om hon "egentligen" tillhör skolan närmast dig är hon nu inskriven i en annan skola. Och för att ett barn skall få byta skola krävs båda vårdnadshavares tillåtelse.

Haha, ja men så klart! Pappan kunde flytta och därmed inte kunna lämna och hämta barnet i skolan men överlåta det till mig utan att kunna ändra. Gemensam vårdnad är fantastiskt.
  • Anonym (Kan jag?)
    Kjell2 skrev 2017-02-01 21:14:28 följande:

Ansök om Ev. Eller byt ändå och hoppas skolan accepterar och pappan inte bråkar för mycket.

Skolan accepterar inte. Ja visst kan jag ansöka om ev. men det tar tid och en vårdnadstvist är något man helst undviker tänker jag. Men systemet är verkligen som gjort för att en samarbetsvägrande förälder ska kunna göra saker så surt som möjligt för den andra föräldern.
  • Anonym (Kan jag?)
    Kjell2 skrev 2017-02-01 21:31:23 följande:

Det är därför det finns EV.

Som enligt jurister jag har pratat med är oerhört svårt att få med endast samarbetssvårigheter som grund.
  • Anonym (Kan jag?)
    Kjell2 skrev 2017-02-01 21:54:51 följande:

Vad ska det annars vara för grund? Just samarbetssvårigheter är huvudanledningen till EV.

De jurister jag har pratat med har sagt att det är väldigt svårt att få enskild vårdnad om inte den andra föräldern är olämplig som förälder i den meningen att hen missköter barnet.
  • Anonym (Kan jag?)
    Brumma skrev 2017-02-01 21:59:05 följande:

Ja det är ngt fantastiskt.

Ibland försvårar det och i vissa fall missbrukas det men i de allra flesta fall är det ngt som är i barnets intresse.

Så kanske det är men det tar väldigt hårt på både föräldrar och barn när det händer och även om möjligheten till enskild vårdnad finns så är processerna så långa och känslomässigt tuffa vad jag förstår att det knappt hjälper ens om man "vinner".
  • Anonym (Kan jag?)
    Kjell2 skrev 2017-02-01 22:24:31 följande:

Har de inte blandat ihop umgänge med vårdnad?

Det får jag inte hoppas då jag pratat tydligt om vårdnad. De om några måste ju veta skillnaden kan man tycka.
  • Anonym (Kan jag?)
    Anonym (?) skrev 2017-02-02 19:37:57 följande:

Vill barnet byta skola?

Ja, det vill barnet.
  • Anonym (Kan jag?)
    Anonym (tycker jag) skrev 2017-02-02 19:56:25 följande:

Då förstår jag inte varför den andre föräldern motsätter sig det, då beror det ju bara på deras egna bekvämlighet.

Nej, det beror på att pappan har väldigt svårt för förändringar och överför sina känslor på barnets situation.
Svar på tråden Byta skola till närmaste skola mot den andra förälderns vilja?