Inlägg från: Mojligtvisgravid |Visa alla inlägg
  • Mojligtvisgravid

Vi som plussade i januari 2017

Hej alla glada!

Stort grattis till plusset! Jag själv plussade svagt för ca 1,5 veckor sedan. Det tog lite snabbare än vad jag trodde och nu är det lite pirrigt för det är mitt första barn, några fler som plussade i januari 2017?

• Svar på tråden Vi som plussade i januari 2017
  • Mojligtvisgravid

Kul att vi är några som ska få barn samtidigt! :) Jag har svårt att klura ut när BF ska äga rum eftersom jag fick min hormonspiral uttagen i december och har inte fått någon mens innan mitt plus. Men enligt mina ÄL-stickor så hade jag ägglossning 13-15 januari och jag plussade redan svagt veckan efter(strax innan jag var 3 veckor).

Mina symptomer än så länge:

- extrem trötthet

- väldigt ont i brösten, hårda bröst?

- konstant kissnödig

- rycker och drar i livmodern, nästan som ÄL eller mensvärk

- väldigt varm

- SVULLEN mage, ser ut som om jag är i 5-6 mån

- ont i korsryggen/ländryggen

- humörsvängningar

- gråter nästan hela tiden, kan vara någon som sjunger fint eller när jag är för trött

- huvudvärk rätt så ofta

- illamående vid tom mage

Kommer inte på några fler just nu, men detta är min första graviditet så jag tror jag vill känna mer än vad jag egentligen gör. Vi är väldigt glada och vi vill berätta för hela världen men det är lite för tidigt än så länge. :)

• Mojligtvisgravid

Hur ska ni göra nu? Ska ni ringa till barnmorskan eller har ni redan gjort? Jag är livrädd för sprutor, hur många gånger måste man gå igenom det?

• Mojligtvisgravid
    Frökenfräken24 skrev 2017-02-02 15:04:01 följande:

Hej jag ringde barnmorskan så fort jag hade plussat, äter dock levaxin (pga sköldkörteln) så var tvungen att få ta blodprov och kolla mina värden. Har min första tid hos BM i morgon är spänd och förväntansfull : ) ps är oxå sprut rädd men sjuksköterskorna är väldigt snälla och duktiga speciellt om du berättar om din fobi : )

Hmm ok jag kanske får ringa till läkaren imorgon då. Usch fy jag fruktar sprutan.
  • Mojligtvisgravid

STORT grattis alla! Så kul detta ska bli, hoppas att vi kan följa och stötta varandra hela vägen. :)

En fråga, har ni tecknat någon försäkring? Isf, vilket och varför? Jag behöver tips, en j*kla djungel det här med försäkringar, haha!

• Mojligtvisgravid

Förresten är det någon mer än jag som är superorolig? Jag känner mig inte gravid längre och vill göra VUL. Någon som vet privat klinik i Göteborg som gör VUL 7+0?

• Mojligtvisgravid

Vad många vi är, grattis till oss alla! :)

Bm ska ringa mig idag kl 15.50, ska bli intressant. Hoppas på ett VUL och vill se pickande hjärta. :) kan vara för tidigt också men man kan alltid försöka.

Någon som tecknat försäkring?

• Mojligtvisgravid

Hej alla blivande mödrar!

Hur mår ni alla? Hur är det med era symptomer?

För mig så har mina bröst växt mycket och det är inte skönt att ha på mig BH. Är trött och seg samt kissnödig hela tiden. Jag är konstant orolig, är ni också det? Jag googlar lite för mycket om MA, MF, druvbörd, statistik osv. Har för övrigt kontrollbehov så det är inte så stressigt som ni tror.

Jag ville bara skriva av mig lite och kolla läget med er!

/ Definitivt gravid :)

• Mojligtvisgravid
    kvp23 skrev 2017-02-11 20:01:13 följande:

Jajemen den var positiv, så nu blir det bebis i oktober. Helt fantastiskt jag trodde inte jag var gravid då jag haft väldigt få symptom. Mest hungrig och trött typ.

Längtar <3

Så kul att du kom över hit! Återigen grattis, verkligen jättekul!
  • Mojligtvisgravid

Är det någon mer än jag som börjar få lite smått panik? Vi planerade graviditeten in i minsta detalj, men nu får jag ångestliknande känslor över hela situationen. Jag googlade och det verkade som om många känner så i början på graviditeten. Vad säger ni, känns det bra eller sådär för er i dagsläget?

• Mojligtvisgravid
    Jawnaax skrev 2017-02-14 10:41:20 följande:

Igår var jag på VUL och det visade 6+3 ett packande hjärta och det häftigaste var att höra hjärtslagen ????

Så roligt! Måste kännas verkligt när man ser det med egna ögon. Gick du till en privat mottagning? I Västra Götaland gör man första UL i v. 12. Har en känsla av att barnmorskan som jag pratade med, ljög. Jag vill också göra VUL, tror jag måste gå till privat.
  • Mojligtvisgravid
    Roos28 skrev 2017-02-15 10:43:20 följande:

Hej alla! Jag har konstant illamåendet, jobbigt. Och är sjuk trött. Jag jobbar kvällar, fördelen att jag kan ta det lugnt på morgonen men eftersom illamåendet är konstant, blir det ibland värre under dagen och jag är inte hemma förre 22 eller 23 ibland halv 12.

Hur går det för er? Går det bra att jobba? Jag känner redan nu att det är jobbigt men får hoppas det blir mindre efter dom första 12 v.

Skulle så gärna ville ha UL så jag kan ser bebisen och hör hjärtat men tror inte vi får det förre vecka 18, tycker det är sent! Undrar om jag ska googla på privat klinik så vi kan se lilla bebisen.

Jag har varit hos gyn 2,3 gånger sista 3 år då jag hade nåt (kom inte på ordet) men för 1,5 år sen jag var där och berättade om planen att skaffa barn då sa hon typ go for it, ser bra ut. Men 3 år tidigare rekommenderade en annan gyn en operation. Är lite förvirrad nu känner jag.. kanske kombi av stress också att vi verkligen är med barn och gått in i v 8..

Du kan be din läkare skriva ut lergigan eller lergigan comp mot illamående. Annars finns det receptfria Postafen och sea band på Apoteket. Hjälper enormt för vissa, andra inte.

Men vecka 18?!?! Du måste få tid tidigare. Jag ska på UL v 10.

Idag har jag inte känt av något, inte igår iheller. Ska man vara orolig eller bara glad? Känns ju inte alls som om jag är gravid. Eller jo, det rycker och drar lite runt äggstockarna. Mina tabletter hjälper kanske?
  • Mojligtvisgravid

Hej en liten uppdatering.

Ni som läste mitt förra inlägg märkte att jag hade någon slags oro. Min magkänsla har alltid rätt. Det har hänt något, både bra pch dåligt.

Det dåliga är att det var en tom hinnsäck, precis som jag misstänkte. Det fanns inget embryo där i med andra ord.

Den goda nyheten är att de hittade en till säck, jag väntade tvillingar. I den såg vi fina pulsationer i.

Jag tänker att allt har en mening, om det ena dog så pass tidigt så måste det varit något allvarligt fel och jag är så tacksam för det barnet som jag har kvar.

Trevlig helg!

• Mojligtvisgravid
    Roos28 skrev 2017-02-28 07:25:49 följande:

Hej! Åh va synd! :( Intressant hur kroppen "känner" att det är nåt fel, är verkligen ledsen för dig.

Och glad att du har 1 fin lilla bebis kvar! :) När var du hos bm? Om jag kom ihåg rätt då var det första besöket? Och du fick ul på en gång?

Jag har min inskrivning på torsdag. Jo min svägerska har 2 barn och hon sa också att dom inte gör ul förre v 16-20 eller så.

Jag har mått rätt dåligt. Yrsel och illamåendet. (Mådde värre med tabletterna från Apoteket) Ingen ork alls. Känner ibland att jag inte ens kan stå på benen! Min läkare är märkligt. Har bytt vårdcentral så känner honom inte bra.. Men satt där och berättade om min yrsel och jag jobbar inom vård med människor, så känns otäckt att blir yr när jag jobbar. Då sjukskrev han mig 1 vecka pga illamåendet.?! Ahja.

Ska som sagt till bm på torsdag så hoppas dom har tips. Har också börjat få ont i ljumsken, knät och foten. Värst när jag vaknar (vaknar sjukt tidigt typ 3-4 på morgonen och är sjukt trött!)

Lycka till och hoppas du mår hyfsat efter beskedet du fick.

Jag var hos bm v.7, kommer inte ihåg datum, kanske 15-16? Där tog de bara blodprov. Jag gick sedan till en privat klinik som gör tidiga UL, fick betala för det. Antar att ul som din svägerska menar, är det som alla i Sverige får gratis v.16-20. Jag kan inte vänta så länge, jag är lite otålig. :)

Imorgon ska jag få göra ett till UL, för att säkerställa att det bara är ett som lever och inte två.

Vilken vecka är du i? :)

Men what, en vecka bara?!?! hoppas att han förlänger det.
  • Mojligtvisgravid
    Roos28 skrev 2017-03-05 22:58:18 följande:

Ledsen att det har gått så länge. Inte haft mycket ork att skriva.. känns att allt suuuger energi!

Hur har ul varit? :)

Ja får kontakta läkare, kolla vad dom säger.

Är i v 10 och du? :)

Jag förstår dig totalt, är så trött konstant.

UL gick bra, en frisk böna. Ska dit om två veckor, ska göra KUB.

Jag är i v.10 på fredag! Det ser dock ut som om jag är i v.20... haha! Har gått upp massor, samtidigt har jag inte ork för att röra på mig. Hoppas tröttheten försvinner efter första trimestern.
  • Mojligtvisgravid
    Roos28 skrev 2017-03-20 10:08:40 följande:

Hej! Var längesen nån skrev här :) Hur har det gått för er?

Och för dig, möjligtvisgravid? Har du gjort kub? Jag har gjort en ul- privat. Fin liten mini därinne!

Hej!

Sorry har varit trött och orklös. Jag har tagit blodprovet för kub men själva ultraljudet är nästa fredag. Ska du göra Kub? Är sjukt nervös, vad gör man om det inte är friskt? Alla frågor som dyker upp i huvudet och som spinner runt och runt...

Jag känner också av illamåendet men jag har inte spytt än, jag försöker hålla inne det så gott det går, avskyr att spy. Vanliga Lergigan är starkare än Lergigan C, så jag brukar ta en Lergigan C på morgonen och Lergigan efter jobbet. Ibland funkar det, ibland inte. Men snart är den hemska perioden över för oss alla, många mår bättre efter v.12, gissa om jag längtar! :)
  • Mojligtvisgravid
    Roos28 skrev 2017-05-09 08:25:14 följande:

Hej! Hur går det för er? Jag har varit utloggad och kom inte in på nåt, men äntligen hittat traden igen plus kunna logga in. Flera veckor har gått!

Vilka vecka är du nu in? Varit på rul? :)

Hej! Det går bra för mig, är i vecka 19 nu! :) vilken vecka är du i? Känns som tiden går fort men ändå inte. Sån tur är illamåendet borta för min del, hur mår du?
Svar på tråden Vi som plussade i januari 2017